تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814714627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توانايي آفتابگردان در گياه پالايي عناصرسرب، مس، روي و كادميم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ تير ۱۳۹۳ (۲۲:۵۹ب.ظ)
توانايي آفتابگردان در گياه پالايي عناصرسرب، مس، روي و كادميم گياه پالايي يك تكنولوژي نسبتا جديد، مقرون به صرفه، كارا و دوستدار محيط زيست مي باشد كه مي تواند نسبت به روش هاي معمول پاكسازي مثل حفاري و دفن مجدد، 1000 برابر ارزان تر باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، در مقالات اولين همايش زيست بوم پايدار و توسعه، خلاصه اي از مقاله توانايي آفتابگردان در گياه پالايي عناصر سرب، مس، روي و كادميم را در زير مي خوانيد.
هدف اين تكنيك استفاده از گياهان تجمع دهنده فلزات براي حذف، انتقال يا تثبيت اين آلاينده ها از خاك، رسوبات و آب است. روش هاي فيزيكي و شيميايي براي پاكسازي و احيا خاك هاي آلوده به فلزات سنگين محدوديت هاي جدي مثل هزينه بالا، تغييرات برگشت ناپذير در خصوصيات خاك، تخريب ميكروفلور طبيعي خاك و ايجاد مشكلات آلودگي ثانويه دارند. گياهان به مجموعه اي از مكانيزم هاي دفاعي متوسل مي شوند كه جذب و انباشتگي و جابجايي اين عناصر خطرناك را كنترل مي كنند و مسموميت ناشي از آن ها را به وسيله خارج كردن اشكال يوني آزاد از سيتوپلاسم، رفع مي كنند. همچنين با گسترش ريشه هاي خود و جذب آب و مواد معدني از خاك و آب هاي زيرزميني آلوده در حذف تركيبات شيميايي مضر موثر هستند. فرآيند انتخاب گياه براي گياه پالايي، فرآيندي بسيار سخت و مهم است. آفتابگردان گياهي مناسب براي گياه پالايي به شمار مي آيد. آفتابگردان زراعي با داشتن خصوصياتي نظير رشد سريع، كمك به تثبيت خاك و بهره برداري اقتصادي از دانه هاي آن، به عنوان گياهي بيش اندوز در گياه پالايي استفاده مي شود. بر اساس تحقيقات انجام شده، اين گياه توانايي زدودن فلزات سنگين مختلف از خاك را دارد و در محيط هاي متفاوت و در مورد عناصر مختلف استراتژي هاي گوناگوني را به كار مي گيرد. در اينجا توانايي آفتابگردان در گياه پالايي چهار فلز سنگين سرب، مس، روي و كادميم مورد بررسي قرار مي گيرد.
نويسند‌گان:
-مجيد رستمي، استاديار گروه زراعت دانشگاه ملاير
-زهرا جولايي، دانشجوي كارشناسي ارشد فيزيولوژي گياهي دانشگاه ملاير
-راحيل گلفام، دانش آموخته كارشناسي ارشد فيزيولوژي گياهي دانشگاه ملاير













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن