تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818961790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دفاع از وین، دفاع از صلح جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
دفاع از وین، دفاع از صلح جهانی

دفاع از وین، دفاع از صلح جهانی
صرف نظر از لحن به کار گرفته شده در یادداشت‌های ظریف و کری در لوموند و واشنگتن پست،این مقاله‌ها نکات تازه‌ای در برنداشت و بیشتر تاکید بر مواضع قبلی آنها بود. تنها زمان انتشار آن توجه زیادی رادر افکار عمومی به خود جلب کرد که به نظر می‌رسد هدف عمده هم تاثیرگذاری برهمین افکار بود تا بیان نهائی آنچه قرار است در ماهیت مذاکرات، روی آنها توافق شود. اینهم بخشی از دیپلماسی ست.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین، وزرای خارجه ایران و ایالات متحده آخر هفته گذشته و درست ساعاتی قبل ازشروع دور ششم گفتگو های اتمی ایران با قدرت های جهانی در وین، هریک با انتشار یادداشت های جداگانه ای در روزنامه های واشنگتن پست و لوموند ضمن تشریح دیدگاه های خود درباره پرونده اتمی ایران، مواضع دیپلماتیک دولت های متبوعشان در مذاکرات جاری وین را نیز آشکار کردند.جان کری در واشنگتن پست از دولت ایران خواست با نگاهی به گفته او واقع بینانه قدم به مذاکرات وین بگذارد وبه نگرانی های جامعه جهانی در باره برنامه اتمی خود خاتمه دهد. ظریف نیز در روزنامه لوموند با بیان اهداف صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ،از طرف های مقابل خواست با واقع بینی،دست ازخیالات ، توهمات و زیاده خواهی بردارند واگرواقعا خواهان حل این مشکل بی مورد هستند از فرصت بوجود آمده استفاده کنند. گرچه ظریف به طور مشخص نامی از کشوری به میان نیاورد، اما "زیاده خواهی و توهم" اصطلاحاتی هستند که مقامات ایران معمولا برای توصیف رفتار آمریکا در مذاکرات هسته ای به کار میبرند. ظریف دریادداشت خود همچنین تصریح میکند کشورش چیزی برای پنهان کردن ندارد.

به هر حال صرف نظر از لحن به کار گرفته شده، این 2 یادداشت نکات تازه ای در برنداشت و بیشتر تاکید بر مواضع قبلی آنها بود. تنها زمان انتشار آن توجه زیادی رادر افکار عمومی به خود جلب کرد که به نظر می رسد هدف عمده هم تاثر گذاری برهمین افکار بود تا بیان نهائی آنچه قرار است در ماهیت مذاکرات، به سختی طرح و احیانا روی آنها توافق شود. این بخشی از دیپلماسی ست.در همین خصوص جین ساکی سخنگوی وزارتخارجه آمریکا نیز قبلا در اشاره به اظهارات لوران فابیوس با رسانه در زمینه تعداد سانتریوفیوژهای فعال ایران، گفته بود " مذاکرات مهم هستند نه آنچه در رسانه گفته میشود". به همین دلیل معتقدم دیپلماسی مطبوعاتی اخیر وزرای خارجه ایران و آمریکا، دقیقا آن چیزی نخواهد بود که قرار است در عرصه دیپلماسی و مذاکرت واقعی مطرح شود و صرفا یک اقدام کاملا حرفه ای دیپلماتیک در زمینه افکار عمومی بوده است.کاری کاملا عادی و پذیرفته شده در دیپلماسی حرفه ای.البته موضع گیری های رسانه دو وزیر خارجه دستکم آشکار کرد مذاکرات در چه وضعیت حساسی قرار دارد. وضعیتی که وزیر خارجه واقع بین و خندان ایران اخیرا با لحنی تند که کمتر از او دیده شده تاکید کرد باید هر چه زودتر خاتمه یابد. از جزئیات مذاکرات جاری همچون 5 دور قبلی، اطلاع دقیقی در دست نیست .اما آنگونه که تعدادی محافل خبری وپاره ای منابع دیپلمات گفته اند، مشکلات اصلی طرفین در 2 محورفنی و سیاسی شامل13 سر فصل کلی ست :

*سر فصل فنی شامل: 1-تعداد سانتریوفیوژهای فعال(فعلا 20 هزار که حدود نیمی از آنها فعال است، اما تهران میخواهد آنها رابه 50 تا100 دستگاه افزایش دهد)، 2-میزان و درصد سطح اورانیوم غنی شده و مقدار بانک نگه داری آن در ایران،3- نیروگاه آب سنگین اراک و سایت فردو،5- مکانیزم بازدیدهای فنی آژانس از مراکز و سایت های هسته ای ایران به صورت مستقل یا تحت تاثیر پروتکل الحاقی،5- نحوه تاثیر و تضمین مکانیکی توافق ها و انعکاس آن در گزارش های آژانس،6- توسعه فنی و صنعتی دانش،تجهیزات و امکانات هسته ای مانند تاسیس نیروگاه های جدید،7- با دیدی فنی ،زمان رفع تحریم ها به عنوان نقطه متعادل کننده همکاری های فنی ایران با آژانس و گروه 1+5 .

* سرفصل های سیاسی شامل:1- بازدید از مراکز و پایگاه های غیر اتمی ایران که غرب برروی آنها ادعاهائی را مطرح میکند اما تهران چنین ادعاهائی راکاملا سیاسی و غیر مرتبط با موضوع هسته ای میداند مانندسایت غیر هسته ای پارچین و اینکه دلیل این بازدیدها چیست؟،2- طرح مسائلی غیر مرتبط با موضوع اتمی مانند توان موشکی یا نظامی ایران،3-تعیین معیار و زمان بازگشت پرونده ایران از نیویورک به وین و متعاقبا اعلام ماهیت آن به عنوان یک کیس کاملا فنی وغیر سیاسی،4- موضوع زمان موسوم به گریز هسته ای، که به یکی از پر مناقشه ترین بحث های سیاسی میان ایران با 1+5 یا به طور مشخص واشنگتن تبدیل است،5- پاسخ ایران به ابهامات و سوالات گذشته درزمینه تحقیقات و فعالیت های هسته ای،6-چکونگی ایجاد رابطه و تعادل میان برنامه لغو تحریم ها،قطعنامه های شورای امنیت،اتحادیه اروپا ومشخصا دولت ایالات متحده با کنگره این کشور. هم ایران و هم طرف های مذاکره کننده خصوصا ایالات متحده، از زاویه خود به این موارد 13 گانه نگاه و تفسیرهای بسیار متفاوت و متضادی از آنها ارائه میدهند.این به جز سایر موارد فرعی اما مهمی ست که کسی از نوع و جزییات آنها اطلاعی ندارد اما گفته شده تاثیراتی قابل توجهی بر فرآیند کلی مذاکرات میگذارند.

تا آنجا که به مذاکرات کنونی وین مربوط می شود روحانی از شفافیت کامل و ظریف ازنداشتن برنامه ای برای پنهان کاری سخن گفته اند . دیدگاهی متفاوت در برابر نگاه غرب و مشخصا ایالات متحده .به همین دلیل نشست کنونی وین کاری سخت و متفاوت تر از گذشته پیش رو دارد ومحکوم به اخذ نتیجه است.بی علت نیست که گفته شده اگر در این مرحله و تا 20 جولای مذاکرات به نتیجه برسد"حال به هر کیفیتی"،صرف نظر از مهلت 6 ماهه دوم ( که هیچکس از آن استقبال نمی کند) سر فصل بزرگی در تاریخ دیپلماسی حرفه ای ومتعاقبا تحقق و تثبیت صلح جهانی رقم خورد.




1393/4/14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن