تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804671770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هماهنگي رسانه‌هاي غرب در استفاده نكردن از واژه «تروريست» براي داعش!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هماهنگي رسانه‌هاي غرب در استفاده نكردن از واژه «تروريست» براي داعش!
جريان بعثي- تكفيري موسوم به داعش بعد از فجايعي كه در سوريه آفريد، اينك با حضور در عراق وارد عملياتي شده كه به ديده و عقيده همه دولت‌ها و ملت‌ها به عنوان يك گروهك تروريستي قابل شناسايي است


جريان بعثي- تكفيري موسوم به داعش بعد از فجايعي كه در سوريه آفريد، اينك با حضور در عراق وارد عملياتي شده كه به ديده و عقيده همه دولت‌ها و ملت‌ها به عنوان يك گروهك تروريستي قابل شناسايي است. قبل از اين هم البته در شرايطي كه سوريه دستخوش توفان‌هاي تروريستي از سوي داعش بود، همه به ماهيت و هويت تروريستي اين گروهك پي برده بودند اما عجيب اين است كه چرا و با چه ديدگاهي همچنان برخي از مدعيان حقوق بشر، سعي در برچسب‌سازي براي اين گروه به نام اسلام دارند و سعي مي‌كنند در رسانه‌هاي خود به جاي آنكه از لفظ گروه تروريستي داعش و بعثي– تكفيري استفاده كنند، از الفاظ غير واقعي همچون «دولت اسلامي عراق و شام» استفاده ‌كنند! و مراقب هستند كه حتي به طور ناگهاني هم از واژه‌هايي چون «تروريست» و «تكفيري» براي اين جماعت وحشي استفاده نكنند!

   مواضع دوپهلوي غرب  در برابر بعثي ـ تكفيري‌ها
گروهك بعثي – تكفيري، به موازات آنكه از سوريه به سمت عراق روانه شدند، با مواضع دوپهلوي غرب مواجه شدند. قبل از آن در سوريه در حالي كه آنها عليه ملت و دولت قانوني سوريه اقدامات تروريستي انجام مي‌دادند، از سوي غربي‌ها به عنوان نيروهاي مردمي و خواهان دموكراسي و قانون شناخته مي‌شدند، اما با هجوم آنها به سوي عراق، امريكا و برخي از كشورهاي غربي با مشاهده برخي واقعيات، براي حفظ ظاهر هم كه شده، سعي در مقابله لفظي با اين گروه‌هاي تروريستي كردند.
اين در حالي بود كه رسانه‌هايي چون بي‌بي‌سي، سي‌ان‌ان، صداي امريكا و راديو فردا وابسته به نظام سلطه، در همين حال كه اربابان دولتي آنها در ظاهر، بعثي – تكفيري‌ها را به نام تروريست مي‌خواند، آن رسانه‌ها از اين اقدام هم امتناع مي‌كردند و با واژه‌هايي چون «نيروهاي اسلامي»، «دولت اسلامي»، «جهادگران»، «پيكارجويان» و «جنگجويان» استفاده مي‌كنند. اين اقدام رسانه‌هاي غربي، سؤالاتي را در افكار عمومي به وجود آورده كه آنها از حركت روي اين ريل، چه اهدافي را دنبال مي‌كنند؟

   تلاش براي القاي جنگ شيعه و سني
با نگاهي به عمق اين حركت مي‌توان دريافت كه رسانه‌هاي غربي در يك حركت هماهنگ با سياستمداران نظام سلطه به دنبال اهدافي عليه جهان اسلام هستند و آنها با استفاده‌هاي گوناگون از گروه بعثي – تكفيري خرابكار در عراق، در تكاپو و جست‌و‌جوي اقدام عليه اتحاد و وحدت مسلمانان مي‌گردند. با گذشت بيش از دو هفته از حمله تروريست‌هاي داعش به عراق، شيوه اطلاع‌رساني رسانه‌هاي غربي از اين ماجرا چندان تغييري نكرده است و بيشتر اين رسانه‌ها با پرهيز از به كار بردن واژه «تروريست» براي داعش و القاي جنگ مذهبي در عراق روند مشابهي را كه از ابتدا در پيش گرفته بودند، ادامه مي‌دهند.
رسانه‌هاي فارسي زبان وابسته به دولت‌هاي غربي نيز همچون ديگر رسانه‌هاي غرب خط مشترك و مشابهي را پي گرفته‌اند كه بررسي و تأمل در يكي از اين رسانه‌ها ما را به نكات جالبي از فضاي كلي حاكم بر رسانه‌ها در ماجراي اخير سوق مي‌دهد. نكته جالب و قابل تأمل آن است كه همين شيوه اطلاع‌رساني در بحران سوريه نيز جريان داشت با اين اختلاف كه براي سوريه، سياستمداران غربي نيز همسو با رسانه‌هايشان بودند، نه مانند امروز كه براي عراق هر كدام نقشي جداگانه را بر عهده گرفته‌اند تا اهداف خود را در ميان ملت‌هاي مسلمان به سرانجام برسانند. از يك سو سياستمداران مي‌كوشند تا خود را حامي ملت مظلوم و مسلمان عراق نشان دهند و از سوي ديگر رسانه‌هاي آنها سعي مي‌كنند تا شيعيان و اهل سنت را در اين اتفاقات با يكديگر درگير معرفي كنند تا آتش تفرقه ميان مسلمانان برافروخته شود.

   آيا حوادث عراق جنگ شيعه و سني است؟
مقام معظم رهبري اخيراً در جمع خانواده شهداي حادثه تروريستي هفتم تير، بحران عراق را اين طور تبيين كردند: «نبردي است بين طرفداران و مخالفان تروريسم، بين دلبستگان به غرب و كساني كه طرفدار استقلال ملت‌هايشان هستند. جنگ انسانيت با بربريت و وحشي‌گري است... قدرت‌هاي خارجي اغلب از شكاف‌هاي قومي و مذهبي در كشورهاي مسلمان بهره‌برداري كرده‌اند و رؤياي جنگ بين شيعيان و سني‌ها را در سر مي‌پرورانند كه هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با رئيس و مسئولان عالي دستگاه قضايي و همچنين رؤساي كل دادگستري‌ها و دادستان‌هاي مراكز استان‌ها كه در روز اول تيرماه برگزار شد نيز بر اين نكته تأكيد كردند:«آنچه در عراق روي داده است، جنگ شيعه و سني نيست، بلكه نظام سلطه با استفاده از پس‌مانده‌هاي رژيم صدام به عنوان مهره‌هاي اصلي و عناصر تكفيري متعصب به عنوان پياده‌نظام، تلاش براي برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهديد تماميت ارضي اين كشور دارد.» با وجود اين واقعيات اما رسانه‌هاي غربي با به كار بردن عبارات و عناوين و تحليل‌هايي در پي تبديل حوادث عراق به جنگ شيعه و سني هستند، هرچند تاكنون ناكام مانده‌اند.
با مرور عباراتي از اين واقعيت، به نحوه دستور زبان رسانه‌ها در اين مسير پي مي‌بريم:
ـ آيا مشتاقان بي‌تجربه شيعه بدون غلتيدن به فرقه‌گرايي، تاب مقاومت در برابر جنگجويان آبديده داعش را دارند؟
ـ آيت‌الله سيستاني پس از آزار و اذيت سني‌ها به دست هوادارانش مجبور شد فرمان مقابله با داعش را يكبار ديگر، با دقت بيشتري تكرار كند.
ـ اينجا (عراق) بسياري نگران قدرت گرفتن شيعه هستند.
ـ سني‌ها نگرانند تقويت گروه‌هاي شيعه بار ديگر به جنگ‌هاي فرقه‌اي بين سني‌ها و شيعيان منجر شود.
اين موارد نمونه‌اي است از آنچه در طول اين دو هفته، سايت‌ها و شبكه‌هاي خبري غربي نوشته‌اند و سعي دارند واقعيات را مطابق ميل خود تحريف كنند و به افكار عمومي ارجاع دهند. حال آنكه واقعيت در همين دو هفته به قدري روشن و واضح رونمايي شده كه حتي ملت عراق هم خواهان دخالت قدرت‌هاي غربي و نيز امريكا در كشورشان نيستند و مي‌دانند كه آنها در پشت پرده اين حوادث، نقش اصلي را برعهده گرفته‌اند. همزيستي مسالمت‌آميز شيعيان و اهل سنت در كشورهاي مختلفي چون عراق، ايران، مصر و. . . در طول تاريخ سند محكمي است از آنكه امروز عراق فارغ از اختلافات مذهبي و نزاع‌هاي فرقه‌اي، دستخوش نگاه‌هاي خصمانه و منفعت‌طلبانه نظام سلطه شده است.

نویسنده : علي رضايي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن