تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815477190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امروز؛ آغاز «اپیزود ششم» گفت و گوهای هسته یی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

امروز؛ آغاز «اپیزود ششم» گفت و گوهای هسته یی تهران-ایرنا-دور ششم گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در حالی از امروز آغاز می شود که نزدیک شدن به پایان موعد 6 ماهه ی نخست برای تدوین سند نهایی توافق، حساسیت و اهمیت دوچندانی به این دور داده است.


گفت و گوهای هسته یی به روزهای حساس و سرنوشت سازی رسیده است. ششمین دور از این گفت و گوها برای تدوین سند نهایی توافق از امروز چهارشنبه 11 تیرماه در وین اتریش آغاز خواهد شد.
توافق اولیه ی هسته یی میان ایران و گروه 1+5 (شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) از سوم آذرماه پارسال زیر عنوان «برنامه ی اقدام مشترک» شکل گرفت و از 30 دی ماه نیز اجرای آن آغاز شد. بر اساس این توافق، دو طرف 6 ماه از زمان آغاز اجرایی شدن توافق، زمان دارند تا توافق نامه نهایی را تدوین و امضا کنند؛ مهلتی که 29 تیر پایان می یابد. هرچند این زمان می تواند تا 6 ماه دیگر نیز تمدید شود.
ایران و گروه 1+5 تاکنون برای تدوین سند نهایی توافق، پنج دور گفت و گو در وین اتریش داشته اند. گرچه تاکنون میان دو طرف توافقی صورت نگرفته اما روند گفت و گوها رو به جلو اما کند بوده است.در دور پنجم گفت و گوها که در روزهای 26 تا 30 خرداد برگزار شد، دو طرف نگارش پیش نویس توافق را آغاز کردند.
با وجود این که در آن نشست نسبت به چارچوب کلی توافق حاصل شد، اما اختلاف نظر در مورد محتوا و شیوه ی نگارش متن همچنان باقی ماند و برای بررسی و چانه زنی بیشتر در «پرانتز» قرار گرفت.
بر اساس گزارش های مختلف، افزون بر اختلاف دو طرف در برنامه ی زمان بندی اجرای توافق نامه نهایی و رفع تحریم ها، میزان، سطح و ابعاد غنی سازی نیز از جمله اختلاف های دیگر آنهاست.
بسیاری از تحلیلگران دور ششم گفت و گوها را به دلیل نزدیک شدن به پایان موعد 6 ماهه، مهم و حساس ارزیابی می کنند. البته طبق توافق اولیه، دو طرف اگر نتوانند در این مدت به توافق برسند، می توانند این زمان را 6 ماه دیگر هم تمدید کنند.
بی تردید حل و فصل اختلاف بر سر مساله ی هسته یی ایران که عمقی نزدیک به یک دهه دارد، به زمان نیاز دارد و کندی در روند گفت و گوها امری بدیهی و شاید لازم باشد؛ چرا که می تواند سنگ بنای توافقی محکم و پایدار را بگذارد.

*** نگرانی مخالفان از توافق هسته یی
طی روزهای گذشته و همزمان با نزدیک شدن به دور ششم گفت و گوهای هسته یی، برخی طرف ها از جمله رژیم صهیونیستی بار دیگر به جنجال سازی و فضاسازی علیه برنامه ی هسته یی ایران و گفت و گوها پرداختند؛ اقدامی که گویا حاکی از نگرانی آن ها از شکل گیری توافق مهم ایران با غرب است.
در این ارتباط، وبگاه خبرگزاری انگلیسی «رویترز» (Reuters) یکشنبه ی هفته ی جاری 8 تیر در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مذاکره کنندگان بین المللی خواست تا به «تسلیم» تهران در نیایند.
این خبرگزاری در ادامه افزود: نتانیاهو سه هفته مانده به آخرین مهلت برای توافق هسته یی ایران، یک حمله ی رعد آسای رسانه یی علیه این کشور راه اندازی کرده است. وی گفت که ایران نه تنها غنی سازی خود را متوقف نکرده، بلکه بسیاری از تاسیسات آن نیز به کار خود ادامه می دهند، چه بسا که تهران به بمب اتم دست یابد.
اظهارات نتانیاهو در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش در پنجمین گزارش ماهانه ی خود درباره ی برنامه هسته یی ایران بر پایبندی کشورمان به تعهدات خود در توافق ژنو تاکید و تصریح کرد: ایران تقریبا تمامی ذخایر حساس اورانیوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد را اکسید کرده است.
به گزارش رویترز نتانیاهو در مصاحبه با شبکه ی تلویزیونی بریتانیایی «اسکای نیوز» (Sky News) اشاره کرد که اگر توافق هسته یی با ایران در هفته ی آینده یا تا پایان این ماه صورت گیرد، این توافق برای انگلیس، اروپا، آمریکا، روسیه و چین بد، برای اسراییل و اعراب بسیار بد و برای جهان بیش از حد بد است.
طرح برخی مخالفت ها در داخل ایران نسبت به توافق هسته یی، گرچه در هفته های گذشته اندکی کاسته شده است اما از فحوای کلام برخی از افراد و رسانه ها چنین برمی آید که آن ها نسبت به این گفت و گوها نظر مثبتی ندارند و آن را بی نتیجه می دانند.
در این ارتباط «ناصر هادیان» استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفت گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا، اظهار داشت: برخی به این موضوع دامن می زنند که نشست های هسته یی نتیجه بخش نبوده است؛ این افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند که در هر توافقی داد و ستد و بده بستان وجود دارد و این راهبرد مذاکراتی است که دو طرف سقف خواسته های خود و نه کف آن ها را مطرح می کنند. از این رو طبیعی است که اگر هم قرار باشد توافقی شکل بگیرد، ظهر 29 تیر (بیستم جولای) نه زودتر، صورت خواهد گرفت.
وی افزود: برخی از مخالفان داخلی از رابطه ی ستیزه جویانه میان ایران و غرب به خصوص آمریکا نفع می برند و در صورت برقراری رابطه، منافع خود را در خطر می بینند. کسی که هویت سیاسی خود را در ضدیت با آمریکا تعریف کرده است، با بهبود رابطه ی تهران-واشنگتن، هویت سیاسی و فلسفه ی وجودی خود را از دست خواهد داد.
هادیان تصریح کرد: درآمریکا نیز عده یی تمام منافع شان اعم از سیاسی، اقتصادی و ایدیولوژیک در ضدیت با ایران است. در منطقه نیز برخی کشورها منافع شان در روابط تیره میان ایران و غرب است.

*** مسیر پیش رو
تهران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه ی هسته یی اش تاکید کرده است و آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت های این نهاد بر فعالیت هایش اعلام کرده است. از زمان آغاز به کار دولت «حسن روحانی»، به موازات رایزنی های دیپلماتیک ایران و گروه 1+5 برای پایان دادن به اختلاف ها بر سر مساله ی هسته یی و لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، همکاری های ایران و آژانس نیز گسترده تر از پیش شد.
به عقیده ی برخی تحلیلگران، اگر گفت و گوها به مرحله ی کنونی رسیده است که بسیاری رسیدن به توافق جامع را بسیار نزدیک می بینند، این نتیجه ی جدیت و قاطعیت دو طرف مذاکره کننده (ایران و گروه 1+5) بوده است.
در این ارتباط «بهرام امیراحمدیان» تحلیلگر ارشد مسایل بین المللی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا، تصریح کرد: واقعیت قضیه این است که کشورهای گروه 1+5 پذیرفته اند ایران کشوری دارای ظرفیت های بالاست و می تواند چه در سطح منطقه و چه در سطح فرامنطقه تاثیرگذار باشد.
این مدرس دانشگاه در ادامه با تاکید بر این که میزان توانایی ایران بر میزان جدیت غرب تاثیرگذار بوده است، افزود: بدون شک کشورهای گروه 1+5 به توانایی های کشور ما پی برده اند که با چنین سرعت و جدیتی در پی حل موضوع هسته یی و بهبود روابط با کشور ما برآمده اند.
با وجود نشست های پی در پی و تلاش های مداوم از سوی دو طرف، مشاهده می شود که ایران و گروه 1+5 یکدیگر را به نبود جدیت و واقع بینی متهم می کنند که به اعتقاد برخی، ادامه ی این وضعیت می تواند گفت و گوها را به مهلت 6 ماهه ی بعدی بکشاند.
البته ناصر هادیان این اتهام ها را فنی از فنون دیپلماسی و مذاکره عنوان کرد و اظهار داشت: این که دو طرف یکدیگر را به غیرواقع بینی، نبود جدیت و انعطاف ناپذیری محکوم می کنند، این از فنون دیپلماسی و رایزنی است تا در این روند امتیازهای بیشتری را از آن خود کنند.
وی در ادامه با تاکید بر این که دو طرف در رسیدن به توافق جامع جدی هستند، افزود: طبیعی است که دو طرف چنین موضوع هایی را در مذاکره به کار ببرند. این جهت گیری ها و اتهام ها جنگ روانی است که دو طرف علیه یکدیگر به راه می اندازند.
هرچه برنامه ی هسته یی ایران در مسیر حرکت رو به جلوی خود با سختی ها و پیچیدگی های دیپلماتیک رو به رو می شود، لزوم یکپارچگی و حمایت داخلی از تیم مذاکره کننده ی کشورمان افزایش می یابد. مشاهده ی چهره ی منسجم و همسو در داخل نقش انکارناپذیری در فرایند رایزنی و کسب امتیاز از طرف مقابل دارد.
بهرام امیراحمدیان در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، اظهار داشت: حمایت داخلی تیم هسته یی کشور ما را دلگرم به ادامه ی گفت و گوها و تلاش بیشتر در حل این موضوع می کند. وقتی تیم هسته یی کشورمان ضمن توجه به خط قرمزها در صدد گرفتن بیشترین امتیازها در نشست های هسته یی است، پس در این راستا حمایت و پشتیبانی مردمی نقش تعیین کننده یی دارد و اگر حمایت های داخلی نباشد رسیدن به این نقطه (حل موضوع هسته یی) غیرممکن خواهد بود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که حل موضوع هسته یی مستلزم همکاری و هماهنگی دولت و مجلس است، اظهار داشت: اگر مجلس با دولت هماهنگ و همسو نباشد مشکل های زیادی چه در عرصه ی داخلی و چه در عرصه ی بین المللی به وجود خواهد آمد؛ بنابراین، حل موضوع هسته یی که امروز از اهمیت بالایی برخوردار است هماهنگی این دو را بیش از پیش می طلبد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ح.ش**2054

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن