تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804844120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش آزادسازی مهران در دفاع مقدس/ گذری کوتاه بر عملیات کربلای یک


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام گزارش خبری/
نقش آزادسازی مهران در دفاع مقدس/ گذری کوتاه بر عملیات کربلای یک
ایلام - خبرگزاری مهر: امروز 10 تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران قهرمان است، روزی مهم که طبق گفته بسیاری از فرماندهان زمان جنگ نقش ارزنده ای در دفاع مقدس داشته و سرآغازی برای دیگر افتخار آفرینی رزمندگان بوده است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام بدون شک نامی جاودانه در  دفاع مقدس دارد و شهرستان مهران تجلی ایثار، شهادت، فداکاری، غیرت است چراکه صحنه هایی از جنس دفاع مقدس در خود دیده که در هیچ نقطه ای از جهان یافت نمی شود. زیبایی های ایلام فقط جلوه های طبیعی و تمدن 10 هزار ساله نیست، در هشت سال دفاع مقدس وجب به وجب خاک این دیار مقدس شاهد صحنه هایی از مردانگی و رشادت بوده که از خیلی چیزها زیباتر است. هشت سال جنگ تحمیلی، خاطرات فراوانی از رزمندگان اسلام و رشادتهای آنها برجای گذاشته است، خاطرات تلخ و شیرین زیادی که برای خیلی از نسل‌های امروزی ناشناخته است. سالروز آزادسازی مهران فرمانده سپاه امیرالمونین استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: استان ایلام به عنوان خط مقدم هشت سال دفاع مقدس نگین خاطرات جنگ تحمیلی است که هنوز بسیاری از رشادت های این استان در کشور بازگو و ثبت نشده است، موضوعی که شاید بخشی از آن به عهده رسانه‌ها باشد. سردار صادق حسینی بیان داشت: متاسفانه تاکنون نقش مردم و رزمندگان استان ایلام در جنگ هشت ساله تحمیلی بخوبی در کشور تبیین نشده است.

وی تصریح کرد: عملیات آزاد سازی مهران با توجه به نقش آن در آزادسازی منطقه فاو و زمینه سازی برای پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات های بعدی از جایگاه ویژه ای در تاریخ دفاع مقدس برخوردار است. وی بیان داشت: سالروز آزادسازی مهران نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس کشور است که طی 10 روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک، شهر مهران آزاد شد. این مسئول با اشاره به اینکه در عملیات کربلای یک بیش از 70 هزار نیروی دشمن حضور داشتند، تصریح کرد: در این عملیات بر اساس تخمینهای زده شده، دشمن سه هزار و 800 اسیر و مفقود داشته است.

حسینی یادآور شد: شهر مهران که امروز دروازه عتبات عالیات به کشور عراق است توجه بیشتر مسئولان رامی طلبد. سردار صادق حسینی اظهار داشت: تاريخ هرگز دهم تيرماه سال 1365 را فراموش نخواهد کرد زيرا در اين روز دلاوران صحنه نبرد در يک حمله قهرمانانه در جبهه‌هاي جنوب حماسه آفريدند و مهران را از اسارت آزاد کردند. وی افزود: يا ابوالفضل العباس(ع) ادرکني رمز آغاز عملياتي به وسعت دشت پرندگان خونين بالي بود که پروازشان در شب دهم تير ماه سال 65 مهران را از لوث وجود دشمن بعثي پاک کرد. این فرمانده سپاه اظهار داشت: ارتفاعات قلاويزان،کله قندي و شهرکهاي منصورآباد، هرمزآباد و امامزاده سيد حسن (ع) هنوز هم پس از 28 سال از زمان انجام اين عمليات غرورآفرين، اين نداي مقدس را در جاي جاي خود حفظ کرده‌اند. واکاوی عملیات کربلای یک وی تصریح کرد: عمليات آزادسازي شهر راهبردي مهران در ساعت 22 و 30 دقيقه دهم تيرماه سال 1365 در منطقه‌اي به گستره 175 کيلومتر مربع در دو محور جاده ايلام - مهران و جاده دهلران - مهران آغاز شد. سردار حسنی بیان داشت: در اين عمليات ارتفاعات حمرين و جاده‌هاي مهم مهران به ايلام و مهران به دهلران از تصرف و تير رس دشمن خارج شد و پاسگاه‌هاي مرزي و شهرهاي بدره،زرباطيه و جاده‌هاي تدارکاتي عراق نيز براي قواي بعث ناامن شد.

وی افزود: عمليات کربلاي يک علاوه بر شهر مهران به آزادسازي ارتفاعات قلاويزان، روستاهاي اطراف و شهرکهاي «منصور آباد»،«هرمز آباد»،«بهروزان»،«قلعه کهنه»،« فيروزآباد» و فرخ آباد منجر شد. سردار حسینی اظهار داشت: علاوه بر اين پاسگاه‌هاي عراقي تعان، محمد قاسم و دراجي نيز به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و در اين عمليات نظامي 39 گردان از يگانهاي عمل‌کننده رزمي، زرهي و مهندسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دلاورانه با دشمن بعثي پيکار کردند. وی بیان داشت: نيروهاي سپاه اسلام در عمليات آزادسازي مهران در مجموع موفق به انهدام دو تيپ 4 و 5 گارد رياست جمهوري عراق، تيپهاي 433 از لشکر 17،507،66کماندويي، 35،93، 113 ، 71، 72 از لشکر 35 و دو گروهان پياده اين کشور بين 50 تا 100 درصد شدند. این فرمانده سپاه اظهار داشت: همچنين در اين عمليات تيپ 3 گارد زرهي رياست جمهوري، يک تيپ کماندويي ويژه، تيپهاي 70 زرهي، 59، 501، 95 و 24 مکانيزه از لشکر 10 و گردانهاي 228 ، 53 ، 447توپخانه، گردان 6 زرهي و... به ميزان قابل توجهي منهدم شدند.

وی گفت: در عمليات کربلاي 1 همچنين بيش از 9 هزار نفر از قواي بعثي کشته و زخمي شدند و بيش از هزار و 200نفر نيز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. سردار حسینی عنوان کرد: در اين عمليات در مجموع هزار و 170دستگاه انواع تانک، نفربر و خودرو دشمن منهدم شد و بيش از 200 دستگاه از اين ادوات و هزاران قبضه سلاح سبک و نيمه سنگين نيز به غنيمت نيروهاي خودي درآمد. وی یادآرو شد: در پايان اين عمليات و با آزادسازي مهران و ارتفاعات مهم منطقه، چشم اندازهاي جديدي از ناتواني در موضع آفندي (تهاجمي) و پدافندي (دفاعي) دشمن بوجود آمد که در نهايت منجر به تضعيف روحيه قواي بعثي در ديگر جبهه‌هاي نبرد شد.

مهران، سرزمين مهر و مهرباني، ديار جانبازي و جان دادگي، مامن مردي و مردانگي، ماندگارترين نام در تاريخ مردم ايلام و ايران است. مهران، ديار عشق بازي و جانبازي دهها رزمنده سرافراز اسلام است که دست در دست هم دادند و در برابر گلوله‌هاي دشمن ايستادند، تا رژيم غاصب صدام نتواند ذره ای از اين خاک را به اسارت گيرد. آزادسازي مهران چنان غافلگيرکننده و مهم بود که رسانه‌هاي غربي آن روز بلافاصله آن را به منزله شکست و پايان راهبرد دفاع متحرک عراق توصيف کردند.


















۱۳۹۳/۴/۱۰ - ۰۹:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن