تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805575923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واگرایی فزاینده روسیه و اوکراین از سياست تا اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: واگرایی فزاینده روسیه و اوکراین از سياست تا اقتصاد
روابط روسیه واوکراین در هفته های اخیر آشکارا روندی نزولی در پیش گرفته است وهمین مساله موجب شده تا پیش بینی هایی در باره وخامت روزافزون آن مطرح گردد.
جوان آنلاين: روابط روسیه واوکراین در هفته های اخیر آشکارا روندی نزولی در پیش گرفته است وهمین مساله موجب شده تا پیش بینی هایی در باره وخامت روزافزون آن مطرح گردد.می توان این موضوع را در سه فرایند مجزا اما مرتبط به هم مطرح کرد:

1- واگرایی اقتصادی

قطع کامل صادرات گاز روسیه  به اوکراین

یوری پرودان وزیرانرژی اوکراین دوشنبه 26 خرداد اعلام کرد روسیه صادرات گاز را به اوکراین کاملا متوقف کرده است. همزمان با تمام شدن مدت ضرب الاجل پرداخت و ناکامی مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافقی در خصوص قیمت‌های گاز و صورت حساب‌های پرداخت نشده، روسیه دوشنبه 26 خرداد اعلام کرد، انتقال گاز به اوکراین را متوقف کرده است. سرگئی کوپریانف، سخنگوی شرکت گازپروم گفت: از آنجایی که اوکراین تا روز دوشنبه هیچ مبلغی پرداخت نکرده، مسکو دیگر هیچ دلیل قانونی برای انتقال گاز به اوکراین ندارد.وی افزود: شرکت گازپروم تنها مقدار گازی که اوکراین مبلغ آن را پرداخت کرده، منتقل می‌کند و میزان گازی که مبلغ آن پرداخت شده صفر است.به گفته وی ، انتقال گاز به اروپا طبق برنامه ادامه می‌یابد و اوکراین ملزم است تا مطمئن شود که این میزان گاز به دست مشتریان اروپایی خواهد رسید.

گفتنی است با وجود آنکه که مذاکرات گازی روسیه و اوکراین روز یکشنبه 25 خرداد بدون نتیجه پایان یافت، کمیسیون اروپا ، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه 26 خرداد در بیانیه ای تصریح کرد  که بر این باور است که می توان برای برون رفت مذاکرات گازی مسکو و کی یف از وضعیت دشوار کنونی راه حلی یافت و هنوز امکان دستیابی به توافق گازی میان روسیه و اوکراین وجود دارد.از دیدگاه کمیسیون اروپا چنین توافقی به نفع همه طرف های ذینفع  بوده وزمینه ساز گام های بعدی خواهد بود و زمان مذاکرات بعدی آنها را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که روسیه تهدید کرده بود در صورت عدم حصول توافق ، صدور گاز به اوکراین را از دوشنبه 26 خرداد قطع خواهد کرد.مذاکرات گازی روسیه و اوکراین با ابتکار و حمایت اتحادیه اروپا صورت گرفت.اوکراین بیش از دو میلیارد دلار بابت گاز به روسیه بدهکار است .

 اقدامات متقابل روسیه واوکراین

شرکت گازپروم در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: به کمیسیون اروپا اطلاع داده شده بود که اگر اوکراین بخواهد مبلغ گاز انتقالی را پرداخت نکند، احتمال قطع گاز وجود دارد.اوکراین همواره پرداخت مبلغ گاز دریافتی برای گرمایش منازل و ادامه کار صنایعش را به تعویق انداخته است.شرکت گازپروم به ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری قبلی اوکراین هم هزار متر مکعب گاز را با تخفیف 5 /268 دلار می‌فروخت. این مبلغ اول آوریل سال جاری میلادی لغو و به 485 دلار برای هر هزار متر مربع گاز افزایش یافت.هر چند شرکت گازپروم تاخیر در پرداخت "پیش پرداخت"بهای گاز را تحمل کرد، اما در عین حال اعلام کردکه اوکراین از سال گذشته و سال جاری میلادی 4 میلیارد و 458 میلیون دلار برای گاز به روسیه بدهکار است.روسیه به اوکراین فرصت داده بود تا ساعت 9 صبح دوشنبه 26 خرداد به وقت کی‌یف یک میلیاردو 950 میلیون دلار بابت صورتحساب‌های قبلی پرداخت کند. از این رو با تمام شدن مهلت ضرب‌الاجل پرداخت شرکت گازپروم در بیانیه‌ای اعلام کرد: از این پس، پیش از انتقال گاز مبلغ توافق شده را دریافت می‌کند. پیشتر شرکت گازپروم اعلام کرد، روسیه در پی پایان ضرب‌الاجل تعیین شده، سیستم پیش‌پرداخت را برای تحویل گاز به اوکراین از روز دوشنبه به اجرا گذاشته است.این سیستم بدان معناست که روسیه دیگر گازی را که پول آن از قبل پرداخت نشده باشد به اوکراین تحویل نخواهد داد.

این در حالی است که شرکت "نفتوگاز"Naftogaz اوکراين از شرکت گاز پروم روسيه شکايت کرد.این شرکت دوشنبه 26 خرداد اعلام کرد در خصوص پرداخت 6 میلیارد دلار از شرکت گازپروم روسیه به دادگاهی در استکهلم شکایت کرده است. نفتو گاز همچنین در شکایت خود تعیین "قیمتی عادلانه" برای واردات گاز از روسیه را خواستار شد.همچنین آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین جمعه 22 خرداد به دولت دستور داد برای قطع گاز از سوی روسیه آمادگی داشته باشد.یاتسنیوک همچنین به مدیران منطقه ای و روسای شرکت های دولتی انرژی دستور داد طرح کاهش مصرف انرژی را اجرا کنند.همزمان گونتر اوتینگر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا هشدار داد این خطر وجود دارد که اروپا زمستان امسال با کمبود گاز مواجه شود.

جمع بندی:

 به نظر می رسد که مناقشه گازی که جنبه دیگری از اختلافات روسیه واوکراین محسوب می شود اکنون به نقطه اوج خود رسیده است و روسیه با عملی کردن تهدید خود در باره قطع صدور گاز به اوکراین ، این کشور را بیش از پیش در تنگنا قرار خواهد داد.این در حالی است که تلاش های اتحادیه اروپا برای حل و فصل این مناقشه که در عین حال بدلیل نگرانی از تبعات آن برای کشورهای این اتحادیه است با ناکامی مواجه شده است.کشورهای اتحادیه اروپااز 10 تا 100 درصد به روسیه وابستگی گازی دارند و طبیعتا قطع صدور گاز به اوکراین برترانزیت گاز به اروپا از طریق اوکراین تاثیر مستقیم خواهد نهاد.در عین حال بایستی توجه داشت که حل مناقشه گازی روسیه و اوکراین بیش از اینکه تابع متغیرهای مالی واقتصادی باشد ، تابعی از وضعیت روابط  دوکشور در ابعاد سیاسی و امنیتی است وبا توجه به اینکه در روزهای اخیر بویژه تنش بین دو کشور بشدت افزایش یافته لذا طبیعتا نمی توان انتظار حل مناقشه گازی را در مقطع کنونی داشت. در مجموع با توجه به شکست مذاکرات در باره  موضوعات مورد اختلاف از جمله بهای گاز صادراتی به اوکراین بروز جنگ گازی بین روسیه و اوکراین اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.با این همه اوکراین وعده داده که ترانزیت گاز از طریق این کشور به اتحادیه اروپا کماکان جریان خواهد داشت و روسیه نیز تایید کرده که جریان گاز به اتحادیه اروپا دچار وقفه نشده است.

2-واگرایی سیاسی

حمله تظاهرکنندگان به سفارت روسیه در اوکراین

 افزایش تنش ها بین روسیه و اوکراین و بویژه رویدادهای جدیدی که در شرق اوکراین اتفاق افتاده، موجب شده تا  رویارویی روسیه و اوکراین به سطح سفارتخانه ها کشیده شود. در این راستا گروهی از تظاهرکنندگان اوکراینی روز شنبه  24 خرداد با تجمع مقابل سفارت روسیه در کی یف پایتخت اوکراین ، ضمن پایین کشیدن پرچم این کشور، آن را به آتش کشیده و خودروهای دیپلماتیک را نیز واژگون کردند.این تجمع در پی سرنگون شدن یک هواپیمای ترابری نظامی اوکراین توسط مخالفان روس گرا در شرق اوکراین و کشته شدن 49 نفر برگزار شد. تظاهرکنندگان خشمگین اوکراینی درحالیکه شعارهایی ضد روسیه و پوتین سرمی دادند، دست کم هفت دستگاه خودرو با پلاک دیپلماتیک را در سفارت روسیه واژگون کردند و شیشه های آنها را شکستند. آنها همچنین با تخم مرغ به ساختمان سفارت حمله کردند. دهها مامور پلیس که نزدیک سفارت روسیه مستقر بودند، بدون مداخله این حوادث را نظاره گر بودند. در واکنش به این مساله ، وزارت امور خارجه روسیه حمله معترضان اوکراینی به ساختمان سفارت این کشور در کی یف را محکوم کرد و با انتشار بیانیه ای ماموران پلیس اوکراین را به بی تفاوتی برابر تعرض معترضان به سفارت روسیه در کی یف متهم کرد.وزارت امور خارجه روسیه، تعلل ماموران پلیس اوکراین در حفاظت از ساختمان سفارت اوکراین در کی یف را نقض قوانین بین المللی از سوی دولت اوکراین دانست و از دولت اوکراین خواست تدابیر امنیتی لازم برای حفاظت از جان دیپلمات های روسیه را اتخاذ کند.این در حالی است که دولت آمریکا نیز اقدام معترضان اوکراینی در حمله به سفارت روسیه در کی یف را محکوم کرد و از دولت اوکراین خواست به تعهدات دیپلماتیک خود متعهد باشد.

توهین به پوتین

یکی از مسائلی که باعث موج جدید تنش بین روسیه و اوکراین شده ، افشای سخنان توهین آمیز آندری دشچیتسیا Andrii Deshchytsia وزیر امور خارجه  وقت اوکراین به ولادیمیر پوتین  بود که در یک نوار ویدئویی انتشار یافته و موجب خشم شدید مقامات روسی شد. در این نوار ویدیوئی که روز یکشنبه 25 خرداد توسط یک شبکه محلی ضبط و پخش شده، وزیر امورخارجه اوکراین جمعیتی راکه در مقابل او حضور دارند تحریک به حمله به سفارت روسیه در کی یف نموده و سپس به پوتین توهین کرد. در  واکنش به این مساله نمایندگان ارشد پارلمان روسیه از دولت اوکراین خواستند تا وزیر امور خارجه این کشور را به دلیل توهین به  ولادیمیر پوتین  که وی را یک "کله‌پوک" خواند، برکنار کند.

طرح پوروشنکو و درخواست از مسکو

پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین جمعه 30 خرداد در جریان نخستین سفر خود به منطقه دنباس اوکراین (استان های دونتسک و لوهانسک) از آتش بس نیروهای اوکراینی با شبه نظامیان تا روز 6 تیر خبر داد.وی روز شنبه 31 خرداد طرح صلح خود برای منطقه دنباس را در 15 ماده  ارائه کرد که تضمین امنیت شرکت کنندگان در مذاکرات با دولت اوکراین و عفو افرادی که مرتکب جرایم جنگی سنگین نشده اند، از آن جمله است.علاوه بر این، در این طرح ایجاد محدوده حائل 10 کیلومتری در مرز اوکراین با روسیه پیش بینی شده است.

پس از اعلام این طرح ، اتحادیه اروپا از روسیه خواست که از طرح آتش بس رئیس جمهوری اوکراین برای پایان دادن به درگیری ها در شرق این کشور حمایت کند. اتحادیه اروپا ضمن استقبال از طرح آتش بس "پترو پوروشنکو"، رئیس جمهوری اوکراین که روزجمعه اعلام شد و همچنین طرح 15 موردی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران در شرق اوکراین  ، از پوروشنکو به دلیل تلاش هایش برای استقرار صلح قدردانی کرد.اتحادیه اروپا در بیانیه خود از طرفین این درگیری ها خواست که از این فرصت برای معکوس کردن روند نامطلوب امنیتی و وضعیت غیر انسانی در شرق اوکراین استفاده کنند.در این بیانیه تأکید شده است که لازم است طرف های درگیری به شرایط طرح آتش بس وفادار بمانند و اجرای آن را بهبود بخشند.بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا به ویژه از فدراسیون روسیه خواست که از تمام نفوذ خود برای رسیدن به این هدف استفاده کند و از این طرح حمایت کند.

هشداری جدی

" پترو پوروشنکو " رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه  1 تیر با هشدار نسبت به تبعات رد طرح صلح پیشنهادی خود به مخالفان اعلام کرد که علاوه بر طرح صلح، گزینه دیگری را هم آماده کرده که در آینده ممکن است بکار گرفته شود.وی تاکید کرد که  اولویت ما طرح صلح پیشنهادی است، اما افرادی که به گفتگوها برای اتلاف وقت امید بسته اند و می خواهند از این فرصت برای تجدید قوا و آرایش نظامی استفاده کنند باید بدانند که ما طرح دیگری را نیز در دست داریم. رییس جمهوری اوکراین با بیان این که اجزای گزینه دوم را افشا نمی کنم، اظهار داشت: زیرا باور دارم که طرح صلح موثر خواهد بود.به گزارش رسانه های روسی، گزینه دوم رییس جمهوری اوکراین شامل ادامه حملات به مخالفان دولت تا نابودی کامل آنها و تصرف کامل شهرهای استانهای لوگانسک و دونتسک می شود.

در این حال یک مقام کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از آتش بس اعلام شده و طرح صلح پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین حمایت می کند.این مقام کرملین که نامش فاش نشده است، روز شنبه گفت: رییس جمهوری روسیه، طرف های مناقشه را به توقف اقدامات جنگی و آغاز مذاکرات دعوت می کند.وی افزود: پوتین معتقد است که طرح پوروشنکو بدون اقدامات عملی معین برای آغاز روند مذاکرات، طرحی قابل اجرا و واقع بینانه نخواهد بود.به گفته این مقام ، رییس جمهوری روسیه،وضعیتی که در آن پس از اعلام آتش بس از سوی رییس جمهوری اوکراین، بر اثر ادامه مناقشه از طرف اوکراین به خاک روسیه تیراندازی شود و خساراتی به بار آورد و جان اتباع روسیه را به خطر اندازد، غیرقابل قبول می داند.وی اضافه کرد: رییس جمهوری روسیه بر این باور است که طرح پوروشنکو نباید به صورت اولتیماتوم علیه شبه نظامیان باشد. این مقام کرملین خاطرنشان کرد: فرصتی که در نتیجه توقف اقدامات جنگی به دست می آید باید برای آغاز مذاکرات سازنده و دستیابی به توافق های سیاسی بین طرف های مناقشه در مناطق جنوب و شرق اوکراین بکار گرفته شود.

جمع بندی

به نظر می رسد که پترو پوروشنکو رئیس جمهور جدید اوکراین با وجود اظهارات آتشین  اولیه در باره پایان دادن سریع درگیری ها در شرق اوکراین اکنون با واقعیت تلخی مواجه شده است .این واقعیت، ناکامی نیروهای دولتی در سرکوب شبه نظامیان مخالف از یکسو و عزم مخالفان برای پایداری در برابر حملات و تاکید بر خواسته هایشان از سوی دیگر است.در واقع جدید ترین اتهامی که اوکراین به روسیه در باره ارسال تانک و خودروهای نظامی برای مخالفان در شرق این کشور وارد کرده ، حاکی از دو مساله است .اول ، روسیه کماکان بر تحقق اهداف خود در اوکراین تاکید دارد و لذا به پشتیبانی از مخالفان بصورت مستقیم و غیر مستقیم ادامه می دهد.هدف روسها این است که  اوکراین بصورت یک کشور فدرال در آمده وبر این اساس ایالتهای آن قادر باشند علاوه بر خودمختاری داخلی در عرصه سیاست خارجی و دفاعی نیز صاحب رای باشند.در صورت تحقق این سناریو ، روسیه اطمینان پیدا خواهد کرد که با توجه به روس گرا بودن ایالتهای شرقی ، موضوع گرایش اقتصادی و نظامی اوکراین به غرب با توجه به رویکرد ایالتهای شرقی  منتفی خواهد بود.دوم ، روسیه هر چند حاضر شد تا در مذاکرات گازی با اوکراین تا حدی در قبال دولت جدید اوکراین  با کاهش بهای گاز انعطاف نشان دهد، اما درخواستهای اوکراین برای تعهد رسمی روسیه در این باره به ناکامی این مذاکرات که با میانجی گری اتحادیه اروپا انجام شد ، منجر گردید.در عین حال با توجه به اینکه قرار است که اتحادیه اروپا و اوکراین در 6 تیر توافقنامه همکاری تجاری را امضا کنند ، این مساله بیش از پیش به نگرانی های روسیه دامن زده است. مسکو که بیم از آن دارد که امضای چنین توافقنامه‌ای به اقتصاد روسیه لطمه بزند ، اخیرا تهدید کرد تدابیر حمایتی از تولیدات داخلی خود اتخاذ می‌کند.

3-واگرایی نظامی و امنیتی

ممنوع شدن همکاری های نظامی اوکراین با  روسیه

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین  دوشنبه 26 خرداد هرگونه همکاری های فنی و نظامی کشورش با روسیه را ممنوع اعلام کرد.در این زمینه ویتالی یارما معاون اول نخست وزیر اوکراین اظهار داشت که رییس جمهوری اوکراین دستور توقف همکاری های کشورش با روسیه در عرصه فنی و نظامی را صادر کرد.وی تاکید کرد که  پوروشنکو روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت ملی و دفاعی هر گونه همکاری اوکراین با صنایع دفاعی روسیه را منع کرد.

 منع همکاری نظامی و دفاعی بر 79 شرکت دفاعی اوکراین و 859 شرکت دفاعی روسیه تاثیر گذار خواهد بود.پیش از این نیز الکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین، حکمی مربوط به توقف همکاری‌های نظامی با روسیه در زمینه ساخت وتدارک تسلیحات  به روسیه امضاء کرده بود. اما وی همچنان اجازه داده بود که اوکراین در تولید محصولات دارای کاربرد دوگانه همچون موتور بالگرد که می تواند برای بالگردهای نظامی مورد استفاده قرار گیرد با روسیه همکاری کند.به عقیده کارشناسان، توقف همکاری نظامی اوکراین با روسیه به کارخانه ها و شرکت های فعال در زمینه نظامی در اوکراین آسیب خواهد رساند.در واکنش به این تصمیم کی‌یف، دمیتری راگوزین معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه یادآور شد که این مساله برای مقامات مسکو غیرمنتظره نبود و پیش از این طرحی برای جایگزین پیدا کردن محصولات نظامی که بر اساس قراردادهای قبلی توسط اوکراین تولید می شود به مجتمع صنایع نظامی روسیه ارائه شده است.به گفته راگوزین، این طرح در تاریخ 10 ژوئن آماده شده و کارشناسان نظامی بطور دقیق روی این مساله کار کرده‌اند.

این در حالی است که یوری بوریسوف معاون وزیر دفاع روسیه  چندی قبل تاکید کرد که  اوکراین از مارس 2014 تاکنون عرضه تجهیزات نظامی و سخت افزارهای جنگی به روسیه را متوقف کرده است. معاون وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: روسیه نمی‌تواند تجهیزات نظامی مورد نیاز را که پیش از این پول آنها پرداخت شده از اوکراین تحویل بگیرد. چنین سیاستی به ضرر شرکت‌های اوکراینی خواهد بود.وی افزود: شرکت‌های اوکراینی از این پس بازارهای فروش محصولات خود را کجا پیدا خواهند کرد؟ شرکت‌های روسی توانسته‌اند در چنین شرایطی بر مشکلات به وجود آمده غلبه کنند. وی تاکید کرد که روسیه در همه همکاری‌های خود با شرکت های نظامی اوکراین تجدید نظر خواهد کرد.

مسکو و کی‌یف، پس از بروز بحران اوکراین، جنگ اقتصادی بی‌سابقه‌ای نیز علیه یکدیگر راه انداخته‌اند. روز دوشنبه26 خرداد روسیه به دلیل دریافت نشدن طلب گازی خود،‌ گاز اوکراین را قطع کرد.روسیه با اوکراین در سالهای اخیر همکاریهای گسترده ای در صنایع نظامی داشته بطوری که چند کارخانه صنایع نظامی دو کشور با یکدیگر محصولات نظامی مشترک تولید می کردند.دمیتری روگوزین پیشتر هشدار داده بود اگر اوکراین با اتحادیه اروپا قرارداد همکاری امضا کند یا به همکاری گسترده با ناتو بپردازد روسیه کارخانه های نظامی خود را در این کشور برمی چیند.

اتهامات جدید

با ادامه درگیری ها در شرق اوکراین و ناکامی نیروهای دولتی برای شکست قطعی مخالفان ،  اوکراین اتهامات جدیدی را متوجه روسیه کرد.در این راستا اوکراین، روسیه را متهم کرد که به مخالفان این کشور اجازه داده تا سه تانک و سایر خودروهای نظامی را به منظور مبارزه با ارتش اوکراین وارد شرق این کشور کند.هر چند آرسنی آواکوف وزیر کشور اوکراین، روسیه را مستقیما متهم به ارسال تانکها نکرد اما تاکید نمود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مسئول عدم تحقق وعده خود در باره اعمال کنترل شدیدتر بر مرزهای دو کشور است.پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین نیز در تماس تلفنی با پوتین شرایط کنونی را "غیرقابل قبول" خواند. در عین حال آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره احتمال افزایش تنش ها در اوکراین هشدار داد و در باره ادعای اوکراین مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی از سوی روسیه به مرزهای شرقی آن کشور ابراز نگرانی کرد.راسموسن افزود در صورت تایید این ادعای کی یف، بحران در اوکراین تشدید خواهد شد.

اعلام وضعیت آماده باش جنگی در مرکز روسیه

این در حالی است که پس از حمله به یک پست مرزبانی روسیه  در مرز اوکراین ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه به نیروها و واحدهای نظامی در مرکز این کشور دستور "آماده باش جنگی" داد.سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه 31 خرداد ضمن اعلام این خبر گفت، وضعیت آماده باش نیروهای نظامی روسیه از ساعت 11 صبح به وقت مسکو اجرایی می شود. کاخ کرملین تائید کرد که حضور نظامی در مرز با اوکراین را تقویت کرده است.یکی از مقامات نظامی روسیه پیشتر اعلام کرد این کشور رزمایش آماده سازی نظامی را که شامل جابجایی نیروهای نظامی از مناطق سیبری و اورال به سایر مناطق روسیه می شود را آغاز کرده است.این در حالی است که یکی از مقامات امنیت ملی و دفاعی اوکراین از نحوه پوشش منطقه مرزی این کشور با روسیه از سوی ارتش اوکراین انتقاد کرد."ولادمیر چپووی" نماینده مرکز امنیت ملی و اطلاع رسانی شورای دفاع اوکراین گفت ارتش اوکراین تمام مرز دولتی این کشور با روسیه را تحت پوشش قرار نمی دهد.همچنین "اولکساند تورچینف" رئیس پارلمان اوکراین گفت نیروهای مسلح این کشور مرز میان اوکراین و روسیه را مسدود کرده اند. کمیسیون امنیت ملی اوکراین نیز روز شنبه اعلام کرد در مرز این کشور با روسیه تدابیر دفاعی اتخاذ شده است.کمیسیون امنیت ملی اوکراین تاکید کرد پترو پوروشنکو رییس جمهوری این کشور در جریان تدابیر دفاعی در مرز با روسیه قرار گرفته است.کمیسیون امنیت ملی اوکراین تصریح کرد عملیات تدافعی ارتش این کشور در مرز با روسیه به دستور رییس جمهوری اوکراین صورت گرفت.

همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از کی یف خواست به عملیات نظامی در شرق این کشور پایان دهد و حقوق هواداران روسیه را در این مناطق تضمین کند. پوتین با فراخواندن طرف های درگیر به گفت و گو از کی یف خواست به عملیات نظامی خود پایان داده و حقوق طرفداران روسیه را در بخش های جدایی طلب شرقی، تضمین کند.پوتین در اظهاراتی که از تلویزیون روسیه پخش شد، اعلام کرد: باید گفت و گوهای عمیق و اساسی آغاز شود.وی افزود: این مساله حائز اهمیت است که گفت و گو میان طرف های درگیر در اوکراین بر پایه طرح صلح اوکراین که مسکو از آن حمایت می کند، صورت گیرد.

تشکیل ارتش مستقل                                                                                               

 گزارشها حاکی از آن است که منطقه دونتسک در شرق اوکراین ارتش تاسیس کرد.شبه نظامیان پرسنل ارتش این منطقه را تشکیل می دهند.مراسم ادای سوگند وفاداری پرسنل ارتش دونتسک روز یکشنبه با حضور ˈپاول گوباروفˈ رییس این منطقه برگزار شد.این مراسم در میدان لنین شهر دونتسک برگزار شد و در آن حدود 80 شبه نظامی سوگند وفاداری به دونتسک ادا کردند.گوباروف در این مراسم گفت ، واحدهای شبه نظامیان به ارتش منظم تبدیل می شود و ما همچنان از وطن خود دفاع خواهیم کرد.گوباروف طرح صلح پوروشنکو را عوامفریبانه و دروغین خواند و افزود، نیروهای اشغالگر اوکراینی از زمان اعلام طرح صلح و آتش بس پوروشنکو ، اقدامات مسلحانه را متوقف نکرده اند.ارتش دونتسک مطابق با قانونی که مجلس این منطقه روز جمعه 30 خرداد تصویب کرد ، تاسیس شده است.در این قانون نحوه تاسیس، اهداف و برنامه های ارتش دونتسک قید شده است.در حال حاضر شبه نظامیان منطقه دونتسک دهها تانک و نفر برزرهی در اختیار دارند که در ارتش این منطقه به کار گرفته می شود.

در عین حال الکساندر بورودای یکی از مقام های دونتسک روز یکشنبه اعلام کرد دونتسک فقط برای یک هفته ذخایر آب دارد.بورودای افزود، دولت کی یف در عملیات علیه مردم روس زبان جنوب شرق اوکراین از نیروی هوایی، خودروهای زرهی، موشک انداز، خمپاره و دیگر تجهیزات سنگین و حتی بمبهای خوشه ای و فسفری که طبق کنوانسیون های بین المللی ممنوع هستند، استفاده می کند.این مقام دونتسک هدف از این اقدامات دولت اوکراین را فراری دادن مردم روس زبان مناطق جنوب شرقی اوکراین دانست.

جمع بندی

به نظر می رسد اوکراین اکنون خود را با موضع جدی روسیه در حمایت از مخالفان در شرق اوکراین مواجه می بیند واین حمایتها که بویژه از بعد تسلیحاتی و لجستیکی با اهمیت تلقی می شود ، چالش های جدی برای ارتش اوکراین برای مقابله و شکست مخالفان در شرق این کشور بوجود آورده است. شاهد این مدعا سرنگونی چند فروند هواپیمای جنگی اوکراین و نیز سرنگونی یک هواپیمای ترابری نظامی اوکراین است که به مرگ 49 نفر از سرنشینان آن منجر شد.این مساله ضمن اینکه اشاره ای به توانمندی مخالفان برای مقابله با نیروی هوایی اوکراین است ،در عین حال نشانه جدیت آنها برای نابودی  نظامیان وتجهیزات اوکراینی نیز محسوب می شود.به این ترتیب دولت جدید اوکراین و رئیس جمهور این کشوربایستی  جدا از لفاظی ها و خط و نشان کشیدنها برای مخالفان به فکر چاره ای جدی برای حل سریعتر بحران و پایان بخشیدن به درگیریها در شرق اوکراین برآیند.با این حال حل بحران بدون جلب نظر و کسب رضایت روسیه بسیار دشوار به نظر می رسد.در عین حال حامیان غربی اوکراین نیز اکنون راه کاری جز افزایش فشار به روسیه را فرا روی خود نمی بینند.در این راستا شاهد آن هستیم که کنگره آمریکا از رئیس جمهور این کشور درخواست افزایش فشار به روسیه را می کند.در این چارچوب ، سناتور "رابرت منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا در نامه‌ ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خواستار افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل آنچه «مداخله مسکو در ناآرامی‌های اوکراین خواند» شد.منندز ضمن اشاره به وخامت اوضاع در اوکراین ، از دولت اوباما خواست تا به صورت جدی قوانینی را که به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌های بیشتری علیه افرادی که در بخش‌های مختلف اقتصادی روسیه همچون نهادهای مالی ، انرژی ، فلزات و معادن و مهندسی ، دفاعی و مواد مرتبط فعالیت می‌کنند، تحمیل کند. در مجموع شواهد حاکی از آن است که نه تنها شواهدی در باره کاهش دامنه بحران در اوکراین وجود ندارد ، بلکه چشم انداز گسترش اختلافات و تنش ها بین روسیه واوکراین بیش از پیش محتمل به نظر می رسد.



 

 

 

 





نویسنده : دکتر سید رضا میرطاهر 
منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن