تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803230535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلفات جانی بی‌شمار، تحفه جنگ آمریکا در عراق/ جنگی که ارزش این هزینه و این تعداد کشته را نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش
تلفات جانی بی‌شمار، تحفه جنگ آمریکا در عراق/ جنگی که ارزش این هزینه و این تعداد کشته را نداشت
همزمان با بالا گرفتن تهديدهاى تروريست ها عليه دولت عراق، تنها ١٨ درصد از آمريكايى ها فكر مى‌كنند كه دستاوردهاى جنگ عراق ارزش مداخله نظامى در آن كشور را داشته است
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، براساس يك نظرسنجى تازه، همزمان با بالا گرفتن تهديدهاى تروريست ها عليه دولت عراق، تنها ١٨ درصد از آمريكايى ها فكر مى‌كنند كه دستاوردهاى جنگ عراق ارزش مداخله نظامى در آن كشور را داشته است. 






 اين نظرسنجى كه به طور مشترك توسط نيويورك تايمز و سى بى اس انجام گرفته مى پرسد كه آيا هزينه هاى حمله به عراق، از جمله تلفات مالى و جانى آن، ارزش داشته است. به نظر ٧٥ درصد از شركت كنندگان در نظرسنجى اين جنگ ارزش اين هزينه ها را نداشته است كه اين آمار نسبت به سال ٢٠١١ (درست پيش از خروج ارتش آمريكا از عراق)  ١٠ درصد افزايش نشان مى دهد. اين رقم در سال ٢٠٠٣ ميلادى و پنج ماه پس از آغاز جنگ، ٤٥ درصد بوده است. 


***   تلفات جانی بی‌شمار، تحفه جنگ آمریکا در عراق
"نيكولاس كريستوف" در مقاله اى در نيويورك تايمز مى نويسد: حمله سال ٢٠٠٣ ما به عراق هشدار مى دهد كه گاهى نيروى نظامى مشكلى عمده را به شكل مسئله اى حادتر در مى آورد. اين جنگ بنا به آمار جان ۵۰۰ هزار عراقی و ٤ هزار و پانصد نظامى آمريكايى را گرفته است. وى افزود: ليندا بلايمز، متخصص اقتصاد عمومى از دانشگاه هاروارد هزينه مالى دولت آمريكا را در اين جنگ ٤ تريليون دلار تخمين زده است. 







طبق اين نظرسنجى ٦٣ درصد از جمهورى خواهان و ٧٩ درصد از دموكرات ها و افراد مستقل نسبت به ارزش دستاوردهاى جنگ عراق براى ايالات متحد به ديده ترديد مى نگرند. 


نيروهاى آمريكايى در پايان سال ٢٠١١ ميلادى عراق را ترك كردند و كارشناسان در آن زمان معتقد بودند كه اوباما پيش از حصول اطمينان از برقرارى امنيت در عراق دست به اين اقدام زده است. 


نيكولاس كريستوف مى پرسد كه آيا هزينه بالاى جنگ عراق درسى به سياستمداران آمريكايى آموخته است؟ وى مى نويسد: هزينه‌هاى ما در عراق بسيار بى نتيجه بوده و دوباره ما را به همان نقطه آغازين بازگردانده است. 







وى در پاسخ به سياستمدارانى مانند سناتور فاينستاين، ديك چنى، معاون جرج بوش و حاكم نظامى سابق عراق پل برمر كه مداخله نظامى را در شرايط كنونى ضرورى مى دانند، مى نويسد: بله، ابزار نظامى به كار آمده و گاهى نيز مفيد واقع مى شود. اما يكى از ابتدايى ترين آموزه هاى روابط بين الملل نااميد كننده ترين آنهاست: همواره شمار مشكلات بسيار بيشتر از تعداد راه حل هاى موجود است. 




***  آمریکا مسئولیت خشونت های اخیر در عراق را نپذیرفته
اين نظرسنجى نشان مى‌دهد مردم آمريكا از برخى اشكال مداخله نظامى مجدد حمايت مى كنند اما هيچ اتفاق نظرى بر سر هيچ يك از گزينه ها وجود ندارد، بويژه به اين دليل كه به نظر نيمى از شركت كنندگان در نظرسنجى آمريكا هيچگونه مسئوليتى در قبال فرونشاندن خشونت هاى اخير در عراق ندارد. 51 درصد از شركت‌كنندگان موافق اعزام مشاورين نظامى به عراق هستند، در حاليكه ٥٦ درصد موافق استفاده از هواپيماهاى بدون سرنشين براى مقابله با تروريست هاى داعش بودند. اقليت ٤٣ درصدى حامى حملات هوايى بوده و تنها ١٩ درصد خواهان اعزام نيروى زمينى به عراق بوده اند.
  





اما "فاروق" از اين گزينه ها، آمريكايى‌ها درباره نتايج اين نوع مداخلات نظامى خوشبين نيستند. اين نظرسنجى نشان مى دهد به نظر عموم مردم اين گزينه ها فايده اى در پى نخواهند داشت؛ به اعتقاد بيشتر آمريكايى ها، ايالات متحد نمى تواند كمكى به  موقعيت عراق كند. به گمان ٥٧ درصد افراد، موقعيت پيش آمده در عراق فراتر از كنترل آمريكا است.  


به گزارش نشريه ووكس، پنجشنبه گذشته باراك اوباما، رييس جمهور ايالات متحد، اعلام كرد كه ٣٠٠ مشاور نظامى آمريكايى به منظور كمك به دولت عراق در راه نبرد با تروريست‌هاى داعش به اين كشور اعزام خواهند شد. احتمالا وظيفه اين مشاوران تشكيل مراكز عمليات مشترك براى هدايت نيروهاى اطلاعاتى عراقى و آمريكايى در طول نبرد است. هدف اين مراكز مشخص كردن اماكن متعلق به داعش و نيروهاى آنها به منظور حمله هوايى ارتش آمريكا خواهد بود. 







هر لحظه اى كه آمريكايى‌ها فكر كنند كه دخالت نظامى در عراق ايده خوبى خواهد بود، بايد هزينه هاى فاجعه بار لشكركشى پيشين خود را به اين كشور به خاطر آورند. در اينجا به چند مورد از خسارات انسانى، اقتصادى و سياسى كه در نتيجه حمله آمريكا به عراق وارد آمد، اشاره مى شود. 




***  دستكم ١٢٦ هزار و ١٠٧ كشته
بنابر آمار پروژه شمارش اجساد عراق كه با استفاده از گزارش هاى رسانه ها، بيمارستان ها، گورستان ها، سازمان هاى غيردولتى و نهادهاى رسمى به تخمين تلفات غيرنظاميان در طول جنگ مشغول است، ١٢٦ هزار و ١٠٧، تا ١٤٠ هزار و ٩٦١ غيرنظامى بر اثر خشونت ها كشته شده‌اند. 









اما آمارهاى ديگر شمار قربانيان را فراتر از اين مى دانند. در سال ٢٠٠٦ ميلادى، سازمان بهداشت جهانى به همراه دولت عراق آمار كشته ها را تا همان سال ١٥١ هزار نفر برآورد كرده بودند. مطالعه انجام شده توسط هفته نامه پزشكى پلوس مديسين در سال گذشته نيز اين تعداد را ٤٠٥ هزار نفر برشمرده بود. اگرچه انتقادهايى روش شناختى به اين دو آمار وارد است.  




***  كشته شدن ٤ هزار و ٤٨٦ مامور آمريكايى
٤ هزار و ٤٨٦ مامور آمريكايى و ٣١٨ نيروى نظامى ديگر نيز از كشورهاى عضو ائتلاف در عراق كشته شده اند. طبق تخمين پروژه هزينه هاى جنگ دانشگاه براون آمريكا، ٣ هزار و ٤٥٥ پيمانكار آمريكايى، ١٢ هزار و ٩٦ نيروى پليس و ارتش عراق، ٢٤٦ خبرنگار و اعضاى رسانه ها، و ٦٢ عضو سازمان هاى بشردوستانه نيز در طول اين جنگ جان خود را از دست داده اند. حدود ٣٦ هزار پيكارجو نيز در اين درگيرى ها كشته شده اند.  




***   دو ميليون نفر آواره
براساس تخمين كميسارياى عالى سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در سال ٢٠٠٧ ميلادى، ٢/١ ميليون عراقى به عنوان پناهنده در ساير كشورها حضور داشته و ٢/٤ ميليون نفر ديگر در داخل عراق آواره شده اند.    







اين ارقام با كاهش خشونت ها در سال ٢٠٠٨ رو به كاستى گذاشت. تا سال ٢٠١٣ ميلادى، طبق تخمين كميسارياى عالى سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، شمار پناهجويان عراقى در كشورهاى خارجى ٤٠١ هزار و ٤٠٠ نفر و آوارگان درون كشور نيز ٩٥٤ هزار و ١٠٠ برآورد شده است.  


براساس آمار سازمان ملل متحد اما پس از خشونت هاى اخير و حملات گروه تروريستى داعش، شمار پناهجويان و آوارگان عراقى بار ديگر افزايش يافته است و از ماه ژانويه گذشته ٥٠٠ هزار نفر از استان انبار گريخته اند و ٣٠٠ هزار نفر ديگر نيز پس از سقوط موصل از اين شهر گريخته اند. 









***  چند تريليون دلار خسارات مالى جنگ
هنگاميكه باراك اوباما در باب دليل خروج ارتش آمريكا از افغانستان سخن مى گفت ، به هزينه يك تريليون دلارى جنگ ها آمريكا اشاره داشت. 


اما بر اساس گزارش رويترز به نقل از وبسايت (costofwar.com)، اوباما هزينه كل جنگ عراق، افغانستان و پاكستان را براى خزانه دارى آمريكا به شدت ناچيز انگاشته و هزينه هايى را كه در آينده نيز بر آمريكا تحميل خواهد شد ناديده گرفته است. 







براساس پروژه تحقيقاتى هزينه هاى جنگ كه توسط موسسه واتسون براى مطالعات بين المللى در دانشگاه براون آمريكا، هزينه نهايى جنگ دستكم ٣/٧ تريليون دلار بوده و ممكن است به بيش از ٤/٤ تريليون دلار نيز بالغ شود.


ده سال پس از ورود نيروهاى آمريكايى به افغانستان به منظور ريشه كن كردن رهبران القاعده در پى حملات يازدهم سپتامبر، هزينه هاى نبرد به ٢/٣ تا ٢/٧ تريليون دلار رسيده بود. 


وقتى به هزينه هاى ناديده گرفته شده از قبيل تعهدات طولانى مدت به كهنه سربازان مجروح اين جنگ ها و بودجه در نظر گرفته شده تا سال ٢٠٢٠ ميلادى نگاه مى كنيم اين ارقام رو به افزايش خواهند گذاشت. 


منابع:
http://rt.com/usa/167984-iraq-war-not-worth-cost/


http://www.vox.com/2014/6/20/5819018/6-numbers-that-explain-what-the-war-in-iraq-cost-us


http://www.reuters.com/article/2011/06/29/us-usa-war-idUSTRE75S25320110629


http://www.reuters.com/article/2013/03/14/us-iraq-war-anniversary-idUSBRE92D0PG20130314


http://www.nytimes.com/2014/06/23/world/middleeast/relief-over-us-exit-from-iraq-fades-as-reality-overtakes-hope.html?_r=0




انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن