تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818864759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندار خراسان جنوبی بر گسترش روابط مشترک با فراه افغانستان اعلام آمادگی کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاندار خراسان جنوبی بر گسترش روابط مشترک با فراه افغانستان اعلام آمادگی کرد بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی بر گسترش روابط و همکاریهای مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی این استان با ولایت فراه افغانستان اعلام آمادگی کرد.


ˈ وجه الله خدمتگزارˈ پنجشنبه شب در تشریح دستاوردهای سفر خود به ولایت فراه افغانستان در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در این سفر والی فراه افغانستان بر تقویت روابط و همکاری های دو استان که دارای مرز مشترک با یکدیگر هستند، تاکید کرد.
وی ادامه داد: تامین برق ولایت فراه از سوی ایران یکی از خواسته های مقامات ولایت فراه بود که در این ارتباط طبق بررسی های انجام شده این امکان فراهم است که برق از خراسان جنوبی تا مرز ماهیرود (میل 78) که مرز رسمی استان ما می باشد منتقل و از آنجا توسط کشور افغانستان برای انتقال به فراه نیز خریداری شود.
وی گفت: در این سفر ساختمان مرکز فنی و حرفه ای در ولایت فراه که توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده بود رسما افتتاح و تحویل مسئولان این ولایت شد.
وی افزود: برای احداث این ساختمان در زمینی حدود 10 هزار مترمربع با زیربنای 1920 متر مربع 1.5 میلیون دلار توسط ایران هزینه شده که با افتتاح آن آموزشهای فنی و حرفه ای توسط مربیان افغان که در کشور ما آموزش دیده اند به جوانان این کشور ارائه می شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر رشته های فلزکاری، برق، لوله کشی آب و اتومکانیک در این مرکز فنی و حرفه ای دایر است و امکانات مناسب کارگاهی در آن موجود می باشد.
خدمتگزار اضافه کرد: ادامه آسفالت جاده ترانزیتی مرز ماهیرود به ولایت فراه افغانستان را از دیگر خواسته مقامات این کشور ذکر کرد و یادآور شد: این جاده به طول 120 کیلومتر در سه فاز تعریف شده که تاکنون 65 کیلومتر از آن توسط جمهوری اسلامی ایران آسفالت شده است.
وی گفت: تاکنون برای این محور 250 میلیارد ریال از سوی جمهوری اسلامی ایران هزینه شده است.
وی ادامه داد: در این سفر همچنین تامین امنیت مرز مشترک خراسان جنوبی و ولایت فراه برای انجام امر صادرات و واردات ایران به آن کشور مورد تاکید قرار گرفت و نیز طرفین خواستار ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری استان ما در فراه شدند.
وی با اشاره به توقف بار ترانزیتی کامیون های حامل سوخت در مرز ماهیرود استان طی یک چند روز گذشته گفت: با پیگیری های انجام شده تاکنون بخشی از این کامیون ها از مرز ایران به سمت افغانستان خارج شده و مابقی طی چند روز آینده از مرز عبور می کنند.
استاندار خراسان جنوبی، به نیاز کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان استان اشاره کرد و افزود: در این راستا والی فراه برای تامین نیاز این کارخانه که چغندر می باشد اعلام آمادگی کرد.
خدمتگزار ، با بیان اینکه در بحث کاشت خشخاش در افغانستان، کشت جایگزین به والی فراه پیشنهاد شد گفت: در این راستا توافق شد آموزشهای لازم برای کشت محصولات کشاورزی با تولید زیاد توسط مهندسین ایرانی به افغان ها ارائه شود.
وی تسهیل در صدور روادید تجار و سرمایه گذاران طرفین با توافق اتاق های بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، تامین امنیت افراد شاغل در پروژه عمرانی آن کشور و ایجاد فعالیت های بانکی در مرز مشترک دو استان را از دیگر موارد تاکید ذکر کرد.
وی گفت: در حوزه علمی، فرهنگی و گردشکری با ظرفیتی که دانشگاه بیرجند دارد بین دو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان توافق شد آموزشهای کوتاه مدت در زمینه های فنی، مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، بهداشت و درمان ارائه شود.
وی یادآور شد: در این راستا مسئولان استان فراه افغانستان باید طی مدت سه ماه نیازهای خود را اعلام کنند.
وی گفت: همچنین دانشگاه بیرجند با توجه به اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی بین دو کشور ایران و افغانستان آمادگی دارد در اجرای پروژه های پژوهشی مشترک در حوزه های فرهنگی، جغرافیایی و توسعه ای این کشور را کمک کند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد در افغانستان متقاضی سفر زیارتی به مشهد از طریق مرز ماهیرود بودند گفت: این موضوع با نگاه مثبت و صدور مجوزه های لازم مورد بررسی قرار می گیرد.
وی همچنین بر ارائه آموزشهای امداد و نجات هلال احمر و استفاده از ظرفیت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به مردم افغانستان بویژه ولایت فراه اعلام آمادگی کرد.
استاندار خراسان جنوبی به منظور توسعه مبادلات اقتصادی سوم تیرماه جاری طی سفر سه روزه در راس هیاتی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی به ولایت فراه افغانستان سفر کرد.665

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن