تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806695156




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعلل معنا دار آمریکا در اقدام علیه داعش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تعلل معنا دار آمریکا در اقدام علیه داعش تهران - ایرنا - سیاست مبهم و چندگانه رییس جمهوری آمریکا در قبال حملات و اقدامات نظامی گسترده گروه داعش در عراق به بهانه ˈارزیابی شرایط اقدامˈ و فراهم نبودن زمان عملی برای مقابله با این گروه از چند منظر قابل تامل است.


درحالی که گروه تکفیری - بعثی داعش با براه انداختن کاروانی از خودروهای نظامی دربرخی از شهرهای عراق جولان می دهد و با اشغال بخش هایی از استان های الانبار ، صلاح الدین و نینوا ، درصدد اضافه کردن مناطق دیگری به مجموعه مناطق تحت اشغال خود در عراق است،آمریکا به عنوان کشوری که صدها میلیارد دلار برای تبدیل عراق به حوزه تحت نظر و متحد خود هزینه کرده بود،اکنون نظاره گر تحرکات و اقدامات نظامی داعش در این کشور است.
با وجودی که در ابتدای حمله داعش به عراق مقام های آمریکایی از جمله رییس جمهوری این کشور بصراحت اقدام تروریست ها در نفوذ به عراق و حمله به مناطق این کشور را محکوم کردند اما واشگتن از انجام هر گونه اقدامی برای به کارگیری نیروی نظامی خودداری کرد.
در ارزیابی این مساله باید ابتدا به تفاوت نگاه دیپلماسی جنگ بین اوباما و جناح جمهوریخواه که بوش آنها را نمایندگی می کرد، توجه کرد.
جناح شاهین ها که با رویکرد برخوردها سریع و قاطع نظامی جنگ های بزرگی را به آمریکا در عراق و افغانستان تحمیل کردند، کماکان مترصد اقدام نظامی دولت آمریکا در آنچه که دفاع از منافع حیاتی این کشوردرمنطقه خاورمیانه می دانند، هستند.
سناتور میچ مک کانال در سخنانی گفت: دولت اوباما باید پیش از آنکه دستاوردهای حاصل شده توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق از بین برود، سریعا در راستای کمک به دولت عراق اقدام کند.
اما دولت باراک اوباما که دمکرات ها را نمایندگی می کند و تلخی جنگ در عراق و افغانستان را در کام آمریکایی ها دیده است، قبل از آنکه به اقدام نظامی به عنوان اولویت اول در رویکرد سیاست خارجی این کشور توجه داشته به ارزیابی پیامدهای سیاسی ، نظامی و اقتصادی اقدام عملیاتی خود می اندیشد.
در این میان می توان دلایلی برای تاخیر در تصمیم گیری برای آمریکا در مبارزه با داعش مطرح کرد که مانع از اقدام سریع نظامی در برخورد نظامی با نیروهای مسلح داعش شده است.
** تجربه های جنگ عراق و افغانستان
آمریکا در دو جنگ قبلی خود در افغانستان و عراق متحمل خسارت های فراوان مادی، سیاسی و راهبردی شد به گونه که هژمونی که برای خود در منطقه پیش از نبرد در این دو کشور متصور بود، نتوانست بازیابد که این امر ضمن اظهار گله مندی متحدان آمریکا از موثر نبودن این کشور در مشارکت و تصمیم سازی های منطقه ای ، موجب رویگردانی برخی از آنها به سمت دیگر کشورهای فرامنطقه ای از جمله چین و روسیه شد.
برنامه ریزی برای ورود به بحران عراق که در آن تقریبا بخش بزرگی از این کشور اشغال شده است، می تواند هزینه های سنگین دیگر سیاسی اقتصادی مضاعفی بر آمریکا تحمیل کند که با توجه به بدهی 17 تریلیون دلاری این کشور نمی توان به آسانی در باره آن تصمیم گیری کرد.
** حسابگری های تیم اوباما
با توجه به تجربه آمریکا از حضور در جنگ های دو دهه گذشته و الزاماتی که آنها را به بازتعریف راهبردهای خود در منطقه واداشت و همچنین خصوصیات شخصیتی رییس جمهوری آمریکا که نسبت به روسای جمهوری قبل خود محتاط تر شده است و پیش از هر گونه اقدام عملی سعی می کند وانمود کند که همه راههای غیرنظامی را آزموده است.
بهره گیری از تجربه ای که در آن با طرح روسیه از حمله به سوریه به بهانه سلاح های شیمیایی این کشور خلاصی یافت و به شکل حساب شده انجام هر گونه عملیات را به کنگره واگذار کرد نیز از دیگر عوامل حسابکارانه تیم سیاست خارجی اوباما در برخورد با چالش های جهانی است که اعلام می شود منافع این کشور را مورد تهدید قرار داده است.
** تردید در موفقیت
ارزیابی پیامدهای ورود آمریکا به نبرد با داعش که روی دیگر سکه القاعده است، بویژه اینکه آمریکا در افغانستان نه تنها از سرکوب القاعده و بخش داخلی آن طالبان با وجود به کارگیری جدیدترین شیوه حملات نظامی و با استفاده از انواع سلاح ها از جمله موشک های هدایت شونده ماهواره و پهبادها ناتوان نشان داد، بلکه باعث گسترش تهدیدات امنیتی القاعده در خاورمیانه ، مرزهای غربی آسیا و حتی تا آفریقا شد.
** خلاء قدرت
راهبردی که آمریکا همواره برای اعمال برتری خود در سطح جهانی به نمایش گذاشته است، ضرورت به وجود آمدن احساس نیاز به برقراری امنیت در جهان از طریق ایجاد خلاء قدرت و الزام به اقدام عملی و پلیس مابانه این کشور است. تلاش برای تئوریزه شدن این مساله که گره ای که جز با حضور آمریکا باز نمی شود همانند آنچه که در یوگسلاوی سابق بوقوع پیوست.
پس از کشتاری که صرب ها در بوسنی انجام دادند و اتحادیه اروپا نیز جز محکومیت های لفظی و برخی محدودیت های غیرموثر نتوانست بحران را در قاره سبز حل کند، آمریکا با بهره گیری از قطعنامه های شورای امنیت و بمباران های شدید، صرب ها را بازنگری در طرح های گسترش منطقه ای مجبور کرد.
** کشورهای متحد منطقه
از آنجایی که کشورهای متحد آمریکا در منطقه به عنوان حامی بزرگ داعش در عراق عمل می کنند و پشتیبانی گسترده لجستیکی ، تسلیحاتی ، تدارکاتی و اطلاعاتی این گروه را برعهده دارند، جلب نظر آنها برای نابودی گروه دست پرورده آسان نیست.
کشورهایی که از خون ریزی های داعش به عنوان شکل گیری قیام مردمی یاد می کنند و تبلیغات رسانه ای خود را در در اختیار نمایش موفقیت های داعش در تصرف استان های عراق به نمایش در می آورند، به راحتی نخواهند توانست به آرزوهای در حال برآورده شدن خود پشت کنند.
الیوت ابرامزˈ دیپلمات آمریکایی و کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است: برقراری روابط حسنه بین ایران و آمریکا بر اثر بحران عراق، کابوسی است که بسیاری از متحدان ما در خاورمیانه از جمله کشورهای عرب خلیج (فارس)، اردن و اسرائیل با آن مواجه شده اند.
** داعش ابزار دیپلماسی آمریکا
خط مشی مستقل دولت مالکی در تصمیم گیری های داخلی و خارجی که با منافع منطقه ای آمریکا همخوانی ندارد و در مواردی به عنوان پارادوکسیکال عمل می کند دولت آمریکا را مجاب کرده است که از هجوم داعش به عنوان ابزار فشار علیه دولت نوری مالکی استفاده کند.
تاکید مکرر مقام های آمریکایی بر حضور اقوام و گروه های سیاسی دیگر در تشکیل دولت فارغ از میزان رویکرد مردم به آنها و یا تشکیل دولت وحدت ملی در عراق که بعدها هر کدام می توانند به عنوان گروه های فشار در دولت ایفای نقش کنند، مانند آنچه که نمایندگان برخی احزاب دولت را به بهانه های ناهمخوانی ترک می کردند، از دیگر عواملی است که از تلاش آمریکا برای موفقیت دولت عراق حکایت دارد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت: هر آنچه ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا تصمیم به انجامش بگیرد، به طور خاص بر المالکی نخست وزیر عراق متمرکز نیست، بلکه بر مردم عراق تمرکز خواهد داشت.
گویا مقام های آمریکایی نمی خواهند باور کنند که ائتلاف مالکی در انتخابات اخیر مجلس این کشور بیشترین آرا را در بین احزاب به خود اختصاص داده است.
** نتیجه
تعللی که آمریکا برای جلوگیری از پیشروی داعش انجام می دهد به زعم مقامات این کشور نه تنها از دست دادن فرصت ها نیست بلکه در واقع فرصت سازی برای فراهم شدن زمان اقدام علیه این گروه همزمان با بهره گیری سیاسی و ملاحظات منطقه ای است.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند فرسایشی شدن جنگ در عراق می تواند ضمن فراهم کردن زمینه برای ادعاهای مربوط به تجزیه این کشور و بروز بی ثباتی در خاورمیانه ، همگرایی سیاسی - اقتصادی منطقه را کاهش داده و زمینه بروز اختلافات دامنه دار در منطقه را فراهم کند که برنده نهایی آن رژیم صهیونیستی باشد.
گزارش از: علیرضا فرجی
رسانام**1566** 5981

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن