تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806340642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکریم مساجد به حفظ کرامت و جایگاه آن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری:
تکریم مساجد به حفظ کرامت و جایگاه آن است خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که تکریم مفهوم بسیار وسیعی‌تری نسبت به غبارروبی است، گفت: تکریم یعنی کاری کنیم که کرامت، جایگاه و وجاهت مسجد حفظ شود.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام علیرضا ملک محمدی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در مراسم نمادین غباروبی مسجد جامع شهرکرد که با حضور جمعی از مسؤولان صورت گرفت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروزی راهکارهای رونق‌بخشی به مساجد چیست؟ گفت: برای این که جاذبه مساجد زیاد شود باید اقدامات ظاهری و محتوایی انجام دهیم.
 

وی افزود: اقدامات ظاهری مساجد این است که ظاهر مسجد باید جاذبه‌دار باشد، به عنوان مثال مسجدی که با فرسودگی و یک چهره مخروب به‌عنوان پرستشگاه خود را نشان می‌دهد، وقتی جوانی وارد این فضای مخروب و دلگیر می‌شود، طبیعتاً این محیط را پس می‌‍زند؛ بنابراین فیزیک، معماری و وضعیت ظاهری مساجد بسیار مهم است.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی اضافه کرد: زمانی که جوانی در مسجد به سجده می‌رود اما از بوی بد فرش‌ها نمی‌تواند سجده خود را ادامه دهد، چگونه می‌توان از او توقع داشت که همیشه برای عبادت به این مسجد مراجعه کند؟ شاید یکی از عوامل گریز از مسجد همین است؛ بنابراین امکانات اولیه و فیزیک مسجد بسیار مهم است.
 

این مقام مسؤول، تشکلات مسجد نهاد را مهم‌تر از بقیه موارد دانست و گفت: امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است و تشکلات بعدی حول محور او هستند؛ تشکلاتی مانند پایگاه‌های مقاومت، هیئت امنا و کانون‌های مساجد، تشکل‌های مسجد نهاد با محوریت امام جماعت هستند.
 

وی اضافه کرد: اگر محور و آن مدار که امام جماعت باشد و تشکل‌هایی که گرد این مدار می‌چرخند، مغناطیس فرهنگی و قدرت ربایش نداشته باشند، طبیعتاً دافعه آن ها بیشتر از جاذبه آن ها خواهد شد.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی افزود: گاهی اوقات شکل نماز مانند طولانی بودن آن ایجاد دافعه می‌کند، همچنین برنامه‌های متعددی که در مسجد برگزار می‌شود به عنوان مثال امام جماعت نماز خود را در طی 10 دقیقه تمام می‌کند اما کار تعقیب‌خوان و اذان‌گو حدود نیم ساعت طول می‌کشد، دافعه ایجاد می‌کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: وقتی فروع نیایش بیشتر از اصول آن طول می‌کشد و یا این که خود نماز طولانی‌تر می‌شود، این اطاله و طولانی شدن و زمان‌بری باعث خستگی نمازگزار به ویژه جوانان می‌شود.
 

وی برخورد خادم مسجد و نمازگزاران را از دیگر جاذبه‌های ظاهری مساجد دانست و به جاذبه‌های محتوای مساجد اشاره کرد و گفت: بیشترین تمرکز جاذبه‌های محتوایی مساجد بر روی امام جماعت است یعنی امام جماعت کاپیتان کشتی مسجد است و به آن جهت‌دهی می‌دهد؛ وقتی امام جماعت کاپیتان خوبی نیست محتویات مسجد دچار خلل می‌شود، به عنوان مثال پیام هایی که در سخنرانی این امام جماعت منتقل می‌شود اگر نو، مستدل، به روز و مورد نیاز نباشد یعنی نیازسنجی در آن صورت نگرفته باشد، ایجاد دافعه می‌کند.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی اضافه کرد: زمانی که جوان مجبور است تا سخنرانی میان دو نماز امام جماعت را گوش دهد که این سخنرانی او مورد نیازش نیست و جاذبه و همراه با زمان نیست طبیعتاً نماز دوم را خوانده و برای همیشه دیگر به آن مسجد نمی‌آید.
 

این مقام مسؤول افزود: همین محتوا را می‌توانیم در کارهای هئیت امنا نیز درنظر بگیریم؛ داشتن و یا نداشتن محتوا در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های مقاومت مساجد باعث جاذبه و دافعه مساجد می‌شوند.
 

وی خاطرنشان کرد: سلیقه امام جماعت به‌عنوان نقطه مرکزی مساجد و توجه و مهندسی تشکل‌های مردم نهاد باعث خواهد شد رویش حداکثری و ریزش حداقلی جهت حضور در مساجد صورت گیرد.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی تصریح کرد: امروزه آسیبی که متأسفانه فراگیر است و اختصاص به ما ندارد این است که غالباً برنامه‌ها جذب دارد اما پایش در آن ضعیف است؛ اگر در اجرای یک برنامه جذب و پایش با هم یکی شد، برنامه موفقی خواهد شد به عنوان مثال در آغاز راه‌اندازی کانون فرهنگی در یک مسجد، قریب 150 نفر از جوانان حضور یافته و ثبت نام می‌کنند اما وقتی که دو سه بار در این کانون حضور یافتند و مشاهده کردند که جاذبه در آن کانون کم است، این تعداد ریزش پیدا می‌کند، یعنی کانون فرهنگی موفق شده جذب کند اما نتوانسته است برنامه خود را پایش کند؛ بنابراینپایش از جذب شده‌ها، اهرم‌هایی دارد که از جمله این اهرم‌ها، گسترش مغناطیس‌های فرهنگی است.
 

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به ایام دهه غبارروبی و تکریم مساجد اشاره کرد و گفت: طرح تکریم مساجد سابقاً در ظرفیت زمانی دهه سوم شعبان تحت عنوان دهه غبارروبی مساجد از آن یاد می‌شد که هدف اصلی آن تنظیف مسجد برای ماه رمضان است و مأموریت این موضوع به عهده دستگاه های فرهنگی است.
 

وی با تأکید بر این که تکریم مفهوم بسیار وسیعی‌تری نسبت به غبارروبی است، گفت: تکریم یعنی کاری کنیم که کرامت، جایگاه و وجاهت مسجد حفظ شود؛ بنابراین وقتی ما از غبارروبی یعنی غبارگیری و تنظیف ظاهری یک گام بلندتری برداشته و به سوی تکریم مساجد می‌رویم، معنایش این است که ما از یک کار کمی به یک کار کیفی روی می‌آوریم.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی خاطرنشان کرد:‌ وقتی مسجد بخواهد به صورت کیفی به ویژه برای ماه رمضان آماده شود، باید کارهایی انجام دهیم که از جمله کارها این است که مردم را در یک کریدور و راهرو معنوی در آغاز کار قرار دهیم پس بنابراین از غبارروبی بالاتر رفتیم و در این دهه مؤظف هستیم که در آستانه ماه رمضان کاری کنیم تا مؤمنان برای ورود به ماه رمضان آماده شوند.
 

وی ادامه داد: این امر را از مسجد آغاز می‌کنیم یعنی هرچه معنویت مسجد بیشتر شد اندرز و نصیحت، برگزاری دعاها و جلسات قرآن و بازگویی فضیلت‌های توبه بیشتر گفته شد مردم آمادگی بیشتری برای ورود به ماه رمضان پیدا می‌کنند.
 

این مقام مسؤول با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، مساجد را ملک خدا دانست و گفت: وقتی مساجد به عنوان مملوک خدا مورد تکریم قرار داده می‌شوند یک مکان مقدس و یک زمان مقدس به نام رمضان نیز با هم مرتبط می‌شوند و زمانی که این دو حلقه با هم مرتبط شوند، زنجیره‌ای پولادین برای ارتباط با خدا و گریز از ابلیس و شیطان درست می‌شود.
 

وی اضافه کرد: با این توضیحات به این نتیجه می‌رسیم که تکریم مفهومی بالاتر از غبارروبی است و ما می‌خواهیم در این دهه کاری کنیم که جایگاه اصلی مسجد برای مخاطبان ما جا افتد و طبیعتاً جایگاه اصلی مسجد چون ملک خداست در آن جا ستایش و عبادت خدا باید نقطه مرکزی باشد یعنی مسجد با معنویت است.
 

حجت‌الاسلام ملک محمدی عنوان کرد: این که مسجد باید مرکز فرهنگی، محل صلح و آشتی و ملاقات مؤمنان باشد درست است اما تمرکز اصلی مسجد بر روی عبادت و گسترش معنویت است و در این ده روز غلظت معنویت و حجم پرستش الهی و توجه به خدا بیشتر خواهد شد./9457/پ202/ب4




۱۳۹۳/۴/۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن