تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804816027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه مصر از خلیج فارس می‌گذرد!


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: راه مصر از خلیج فارس می‌گذرد!


درحال حاضر مناسبات مصر با عربستان با شیبی ملایم درحال حرکت به سمت و سویی است که نشان می دهد این کشوردرحال ورود به مسیری است که همگرایی و تقویت روابط دو جانبه در تمام سطوح با ریاض، خصوصیت اصلی و در واقع برآیند عمده آن می باشد باید اذعان داشت که سیاست خارجی کنونی مصر بخصوص پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی قبل از آنکه "درون گرا" و ناشی از فرآیندها و مکانیسم های تصمیم ساز و مستقل درونی باشد، برون گرا بوده و بیشتر ناشی از رهیافت ها و رویکردهای سیاست خارجی برخی از بازیگران منطقه ای و بین المللی بخصوص عربستان وآمریکا است. در واقع رفتار مصر به جای این که درون زا باشد ناشی از سیاست کلانی است که در چارچوب بازیگران مؤثر بین المللی و منطقه و الهام گرفته از سیاست های آن ها قابل فهم است.
اما آنچه مشخص است این است که در این میان، نقش عربستان سعودی به عنوان یکی از مهمترین کشورهایی که چه قبل از انتخابات ریاست جمهوری مصر و چه بعد از آن تمام قد از السیسی حمایت کرده است، از لحاظ تأثیرگذاری بر سیاست خارجی عربستان بیش از پیش مشهود به نظر می رسد. چرا که از منظری خاص سعودی ها که با اخوان المسلمین مشکل دارند، السیسی را ناجی خود از دست اسلامگرایان اخوانی می دانند که توانست با برکناری محمد مرسی و بدست گرفتن قدرت یک گام اساسی به سمت آنچه که در معادلات منطقه ای مطلوب نظر ریاض است بردارد.

مصر و دنباله روی از سیاست خارجی عربستان
در این راستا و با عنایت با واقعیات موجودی که کماکان در مناسبات دو طرف بخصوص در هفته های اخیر به چشم می خورد، می توان اذعان داشت، در حال حاضر سیاستگذاری خارجی مصر و نظام تصمیم گیری در حوزه های فرامرزی در این کشور تا حد نسبتاً زیادی تابع ریاض بوده و متأثر از دیدگاه های منطقه ای آل سعود است، کما این که این تأثیرگذاری دارای جنبه های گوناگون اقتصادی، سیاسی و امنیتی است که البته ابعاد اقتصادی آن در مقایسه با سایر عرصه ها از برجستگی خاصی برخوردار می باشد؛ مسأله ای که باعث شده است دو طرف بویژه با شور و اشتیاقی وصف ناپذیری که در طرف مصری دیده می شود، بصورت فزاینده ای در مسیر همگرایی با یکدیگر گام بردارند.

ورود به مسیر همگرایی وجه بارز مناسبات مصر با عربستان
همانگونه که در سطور بالا اشاره شد در حال حاضر مناسبات مصر با عربستان با شیبی ملایم در حال حرکت به سمت و سویی است که نشان می دهد این کشور در حال ورود به مسیری است که "همگرایی" و تقویت روابط دو جانبه در تمام سطوح با ریاض، خصوصیت اصلی و در واقع برآیند عمده آن می باشد که استقبال گرم رئیس جمهور مصر از حضور یک ساعته ملک عبدالله در قاره و تقدیر و تشکر فراوان از بابت کمک هایی که شاه عربستان چه در دوران قبل از انتخابات و چه بعد از آن از وی نموده است در جای خود می تواند دلیلی بر اثبات ادعای فوق الذکر باشد.  
عربستان


سؤال تحلیل
حال پرسشی که در این چارچوب مطرح می شود این است که اصولاً متغیرها و یا علل و عواملی که سبب می شود تا مصر در مسیر همگرایی و گسترش روابط با عربستان سعودی قرار گیرند، چیست و متغیرهایی که در این باره قابل شناسایی چه می باشد؟

تحلیل مسأله
پرسش به این سؤال بسیار ساده بوده و به مسأله بر می گردد که می توان آن را نیاز مصر به عربستان بویژه در حوزه روابط جهت کاستن از بار مشکلاتی که هم اینک بر دوش سیسی سنگینی می کند نام نهاد. در این راستا باید گفت نیاز مبرم مصر به عربستان و دلارهای نفتی این کشور نفت خیز عربی یکی از دلایل عمده ای است که سبب گردیده تا سیاستگذاران مصری اولویت نخست سیاست خارجی خود را نزدیکی بیش از پیش به مصر قرار دهند. چنانکه حتی در دوران محمد مرسی نیز این اتفاق رخ داد به این معنا که نخستین سفر مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر به یک کشور خارجی پس از انتخابش به سمت ریاست جمهوری به عربستان  بود.
در مورد سیسی نیز این موضوع کاملاً نمایان است چرا که مشکلات و معضلات اقتصادی و ورشکستگی مصر که سیسی وعده داده است تا آن ها را حل و فصل کند به اندازه ای است که رئیس جمهور کنونی مصر را وادار می کند تا به منظور کنترل اوضاع اقتصادی حاد این کشور به دریافت کمک سخاوتمندانه پادشاهی های خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی دراز کند. غافل از این که به دلیل دریافت اینگونه کمک مالی، مصر مجبور می شود از عربستان سعودی که برای مهار سیاستگذاری خارجی و داخلی مصر سالانه 14 میلیارد دلار به قاهره کمک می کند، پیروی نماید و بتدریج نقش پیشرو خود در جهان عرب را از دست بدهد. دریافت کمک اقتصادی راه حل قابل اعتمادی برای اقتصاد مصر نیست و قاهره باید دست به اصلاح ساختار حاکم بر اقتصاد این کشور زده و برای بهبود اوضاع اقتصادی به فساد موجود پایان دهد.
شایان ذکر است یکی از مهمترین چالش هایی که هم اینک سیسی با آن روبرو است و به نوعی میراث دوران مبارک است مشکلات اقتصادی است. در تحولات سال های اخیر مصر، اقتصاد بیمار این کشور بویژه در زمینه های صادرات گاز، گردشگری و . . . متحمل زیان و خسارت بسیاری شده است و از آن جا که بخشی از دلایل قیام مردم هم ناشی از نارضایتی های اقتصادی بوده لذا توقعات مردم هم بالارفته است. به عبارت دیگر مصر با 82 میلیون نفر جمعیت، پر‎جمعیت ترین کشور عرب است؛ با اکثریتی زیر خط فقر و اقتصادی ورشکسته، فقدان منابع کافی انرژی و ذخایر معدنی، ضعف ساختار‎‎های اقتصادی و زیربنایی و نهاد‎های دولتی بر‎جای مانده از زمان مبارک که تا گلو در ناکارآمدی و فساد اداری فرو رفته‎اند. برخی از منابع درآمدی این کشور مانند گردشگری هم در درگیری ها و آشوب های سه سال اخیر از دست رفته‎اند و آمریکا نیز کمک‎‎های سالانه خود را که به رژیم مبارک در قبال صلح با رژیم صهیونیستی می‎داد، محدود یا گاهی قطع کرده است.
بنابراین سیسی در جهت حل مشکلات اقتصادی خود را ناگزیر می بیند با مهمترین سرمایه گذاران و کشورهای مؤثر در اقتصاد این کشور از جمله عربستان مناسبات جدی و جدیدی داشته باشد تا به مشکلات اقتصادی خود سر و سامان دهد. اما سیسی در حالی سیاست دنباله روی از عربستان به خاطر دریافت کمک های مالی و اقتصادی جهت سامان بخشی به اقتصاد ورشکسته خود را دنبال می کند و حتی برای پیشبرد این امر بدور از شأن و جایگاه و هیبت ملت مصر و برخلاف عرف های رایج دیپلماتیکی در کابین هواپیمای حامل شاه عربستان به گرمی از ملک عبدالله استقبال نموده و بوسه بر پیشانی وی می زند که از یک نکته مهم غفلت نموده است و آن اینکه دریافت کمک اقتصادی آنهم از ریاض که بی مزد و منت به کسی کمک نمی کند، راه حل قابل اعتمادی برای اقتصاد مصر نیست. چرا که این کار نه تنها اعتبار و پرستیژ منطقه ای مصر بویژه در جهان عرب را خدشه دار می سازد بلکه به وابستگی فزاینده اقتصاد این کشور به عربستان و در نتیجه دنباله روی از سیاست خارجی آل سعود نیز می انجامد. به جای این کار بهتر است قاهره دست به اصلاح ساختار حاکم بر اقتصاد این کشور زده و برای بهبود اوضاع اقتصادی در وهله نخست به فساد موجود پایان دهد.
افزون بر این رئیس جمهور مصر از این نکته نیز نباید غفلت کند که تجارب گذشته این کشور نشان داده که قدرت های منطقه ای و بین المللی از اقتصاد به عنوان ابزار فشار و کنترل مصر استفاده می کنند. بنابراین در اینکه مصر بتواند از این چالش یعنی اقتصاد بیمار و سامان بخشی به اوضاع اقتصادی عبور کند، نیاز به تعریف روابط جدیدی در سطح منطقه و برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت دارد وگر نه در کوتاه مدت رهایی یافتن از  نقش متغیر اقتصاد در روابط دو جانبه مصر با عربستان میسر نیست. در این حوزه قطعاً ایران می تواند نقش مهم و مؤثری را ایفا و به مصر کند.
دانلود  

ارزیابی نهایی

به عنوان ارزیابی نهایی باید اذعان داشت قطعاً کمک‌های مالی صورت گرفته در کوتاه مدت که مصر را به سمت عربستان سوق می دهد، اگرچه ممکن است وضعیت اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از آن در مصر را بهبود خواهد بخشید، اما نخواهد توانست مشکلات ناشی از فاصله طبقاتی‌، بیکاری 40 درصدی جوانان و 60 درصد از مردم این کشور که زیر سطح فقر زندگی می‌کنند را حل کند، زیرا مصر دستکم به 10 سال کمک‌های گسترده مالی نیاز دارد تا به شرایط عادی قبل از انقلاب برسد.لذا مصر نمی‌تواند مشکلات اقتصادی خود را در کوتاه مدت رفع کند، بویژه اینکه منبع اصلی درآمد مصر گردشگری است و تا زمان رونق مجدد گردشگری در این کشور هرگونه کمک اقتصادی به این کشور فقط آرام بخش و مسکنی کوتاه مدت خواهد بود. ضمن اینکه گردشگران نیز تا چند سال آینده جرأت رفتن به این کشور را ندارند و تا زمانی که مشکل امنیتی در مصر وجود دارد، گردشگری احیاء نخواهد شد و در نتیجه منبع اصلی درآمد عبدالفتاح السیسی در سال‌های آینده نیز در هاله‌ای از ابهام خواهد بود. چرا که صنعت توریسم این کشور که یکی از منابع اصلی درآمدزایی برای مصر است ارتباط مستقیمی با امنیت دارد، لذا فضایی لازم است، این صنعت رونق یافته تا گردشگران بتوانند وارد مصر شوند و برای این کشور درآمدزایی کنند.

لینک را کپی کنید


چهار شنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن