تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802496561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه مردمسالاری:اگر در مرحله دوم انتخابات 84 هاشمی انصراف می داد، کروبی رئیس جمهور می شد نه احمدی نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روزنامه مردمسالاری:اگر در مرحله دوم انتخابات 84 هاشمی انصراف می داد، کروبی رئیس جمهور می شد نه احمدی نژاد

روزنامه مردمسالاری:اگر در مرحله دوم انتخابات 84 هاشمی انصراف می داد، کروبی رئیس جمهور می شد نه احمدی نژاد
در صورت انصراف کروبی، آرای وی نه به سبد معین که برعکس به سبد احمدی‌نژاد منتقل می‌شد. به گزارش نامه نیوز، روزنامه مردمسالاری در یادداشتی به مناسبت4تیر(سالروز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری84) نوشت:

یکی از مسائلی که در طول هشت سال اخیر بسیار گفته شده  آن است که علّت شکست اصلاح‌طلبان در اوّلین دوره نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، تعدّد نامزدها بود. حال آن‌که این عارضه در آن دوره از انتخابات، گریبان اصولگرایان را نیز گرفت ولی درنهایت پیروز انتخابات یک اصولگرای خالص و ناب بود!

هم‌چنین اگر آرای نامزدهای اصلاح‌طلب بر اساس بررسی‌های جامعه‌شناختی بررسی گردد، مشخّص می‌شود که آرای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان جامعه نه میان دکتر معین و حجت‌الاسلام کروبی که اتّفاقاً میان دکتر معین و دکتر قالیباف تقسیم شد. زیرا کسانی که به حجت‌الاسلام کروبی رأی دادند، از اقشاری محروم و ضعیف اقتصادی بودند که به دلیل شعارهای عوام‌پسندانه وی به او رأی دادند ولی بخشی از طبقه متوسط شهری که عمدتاً رأی خود را به نام اصلاح‌طلبان به صندوق می‌انداخت، خسته از شعارزدگی برخی از اصلاح‌طلبان؛ به دلیل وجهه تکنوکرات و مدیریتی دکتر قالیباف، به او رأی دادند.

در این حالت، تنها راه راهیابی یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب، انصراف معین به نفع کروبی در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی بود، زیرا در صورت انصراف کروبی، آرای وی نه به سبد معین که برعکس به سبد احمدی‌نژاد منتقل می‌شد. این همان وضعیّتی است که در دور یازدهم میان دکتر عارف و دکتر روحانی وجود داشت و اصلاح‌طلبان با درس گرفتن از آن و با اقدام اخلاقی و عقلانی دکتر عارف و پیروی از خرد جمعی و رهبری سیّدمحمّد خاتمی توانستند یکی از دو نامزد مورد حمایت خود را در همان دور اوّل به پیروزی برسانند. بنابراین تکثّر نامزدها به تنهایی و فی‌نفسه موجب شکست یک جریان نخواهد بود. آن‌چه عامل اصلی شکست در اوّلین دوره از انتخابات گردید، بی‌توجّهی به مطالبات و خواسته‌های اکثریت جامعه از سوی اصلاح‌طلبانی بود که به خود لقب پیشرو داده و گمان می‌نمودند با استفاده از پشتوانه حزبی و وام گرفتن از نام خاتمی می‌توانند هر نامزدی را به پاستور برسانند.

دور دوم انتخابات: پیش از برگزاری دومین دوره انتخابات نهم، برای برخی از تحلیل‌گران سیاسی از پیش روشن بود که نگرش اکثریت جامعه ایران به آیت‌الله هاشمی، مثبت نیست. امّا حامیان آیت‌الله دچار این گمان نادرست شدند که چون اکثر نامزدهای دور اوّل از وی حمایت کرده‌اند، پس لزوماً آرای آن نامزدها نیز به نام ایشان به صندوق واریز خواهد شد، غافل از آن‌که هر یک از آرای اجتماعی با دلایل، خواست‌ها و انگیزه‌های متفاوتی به نامزدی اختصاص می‌یابد و در نبود نظام حزبی در کشور، نمی‌توان به این آرا جهت داد و آن‌ها را هدایت نمود. در این وضعیّت بار دیگر راهی برای جلوگیری از بروز پدیده احمدی‌نژاد وجود داشت و آن کناره‌گیری آیت‌الله هاشمی از عرصه انتخابات و ورود کروبی به عرصه دومین دوره از انتخابات بود. زیرا تنها کروبی می‌توانست در برابر شعارهای عوام‌گرایانه احمدی‌نژاد بایستد و کرسی ریاست‌جمهوری را از وی سلب کند. با این حال، آیت‌الله هاشمی نیز در این دوره از انتخابات، با درس‌آموزی از رخدادهای پیشین، با وجود نامزدی در انتخابات، دیگر نامزدها را از انصراف بر حذر داشت و پس از ردصلاحیت توسط شورای نگهبان نیز با آرامی و متانت با این مسئله برخورد نمود و درنهایت با حمایت از اجماع اصلاح‌طلبان توانست موجب تغییر مسیر اشتباهی شود که هشت سال پیش آغاز شده بود.




1393/4/3





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن