تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805204005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) و بررسی مقایسه‌ای با سایر مدل‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛
آشنایی با مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) و بررسی مقایسه‌ای با سایر مدل‌ها
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی چگونگی بهنگام سازی جدول داده – ستانده، ماتریس حسابداری و طراحی الگوی (CGE) و کاربردهای آن‌ها در سیاستگذاری اقتصادی – اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.


به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف لوایح و طرح های مرتبط با حوزه اقتصاد، قبل و بعد از تصویب آن‌ها امکان ارزیابی آثار لوایح و طرح‌ها را فراهم می‌کند.


هر چند استفاده از تحلیل‌های کارشناسی به منظور بررسی آثار ناشی از اجرای قوانین و سیاست‌های مختلف با دامنه شمول تعداد محدودی از متغیرها از قابلیت اتکای نسبتا بالایی برخودار است، اما تجزیه و تحلیل کارشناسی در مورد سیاست‌هایی که دارای ابعاد گسترده‌ای بوده و با تعداد زیادی از متغیرها همراه‌اند، به راحتی امکان‌پذیر نبوده و امکان اشتباه و غافل شدن از برخی وجوه و برخی متغیرها وجود دارد.

از این رو استفاده از الگوهای اقتصادی (که مبانی نظری دارند) این اطمینان را فراهم می‌کند که تحلیل‌های کارشناسی به عنوان مکملی برای نتایج این الگوها از قابلیت اتکای بالایی برخوردارند هر چند هیچ یک از الگوهای مختلف اقتصادی (سراسرجهان) در تطابق کامل با واقعیات اقتصادی نیستند با این حال به عنوان مناسب‌ترین انتخاب برای حصول بیشترین اطمینان در تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف سیاست های اقتصادی به حساب می آیند.

الگوهای اقتصادی مورد استفاده برای واکاوی ابعاد مختلف سیاست‌های اقتصادی طیف وسیعی (از مدل های اقتصادسنجی، مدل‌های تعادل جزیی و مدل های تعادل عمومی) دارند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این مدل‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود بوده که به کارگیری یا عدم به کارگیری آنها را توجیه می‌کند. برای مثال مدل‌های تعادل جزیی این کاستی را دارند که در محاسبات خود تنها یک بازار را مد نظر قرار داده و وضعیت بقیه بازارها را داده شده فرض می‌کنند که مطمئنا با واقعیات اقتصادی دارای فاصله زیادی است. اما در کنار مدل‌های تعادل جزیی، مدل‌های تعادل عمومی قرار دارند که در محاسبات خود تمامی بازارها را در نظر گرفته و از این حیث نسبت به مدل‌های تعادل جزیی برتری دارند.

امروزه مدل‌های تعادل عمومی به طور گسترده‌ای هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده بوده و در تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف ناشی از اجرای سیاست‌های گوناگون اقتصادی به کار برده می‌شوند.

در بین مدل‌های تعادل عمومی نیز مدل تعادل عمومی قابل محاسبه با توجه به مزایای خاصی که دارد دارای موارد کاربردی بیشتری است. مهمترین ویژگی این مدل‌ها داشتن مبانی خردی و بهینه‌سازی رفتار خانوارها و بنگاه‌ها، توجه به روابط بین بخش‌های مختلف اقتصادی و نیازمندی به داده‌های کم است.

از سوی دیگر باتوجه به ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران که داده‌های کافی در دسترس نبوده و در صورت در دسترس بودن نیز اطمینان در مورد دقت داده‌ها در حداقل است، استفاده از مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه بسیار مفید خواهد بود. در مجموع و باتوجه به مطالب فوق الاشاره به کارگیری مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه برای بررسی آثار و تبعات سیاست‌ها و شوک‌های مختلف اقتصادی دارای کاربرد موثری است.

هدف گزارش مرکز پژوهش‌ها آشنایی با مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه است، از این رو ضمن تشریح جایگاه مدل‌های تعادل عمومی در اقتصاد، به بررسی مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه و طبقه بندی آنها پرداخته شده و ضمن تبیین جایگاه این مدل‌ها در بین انواع مدل‌های اقتصادی موجود، کاربرد این مدل‌ها در ایران، کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن