تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819476154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم انداز تنش هاي گازي روسيه و اوکراين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ تير ۱۳۹۳ (۲۳:۲ب.ظ)
چشم انداز تنش هاي گازي روسيه و اوکراين آيا اروپا موفق به جبران کسري گاز خود براي زمستان سال بعد خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، روسيه پس از هشدارها و تهديدهاي متعدد به دولت اوکراين در مورد پرداخت بدهي گازي خود و يک روز پس از بي‌نتيجه ماندن مذاکرات سه‌جانبه (روسيه، اوکراين، اتحاديه ي اروپا)، سرانجام صادرات گاز خود را به اين کشور قطع کرد.
در آخرين هشدارها، رييس شرکت «گازپروم» روسيه گفته بود: "اگر کي‌يف تا ساعت 10 صبح روز دوشنبه، 16 ژوئن (26 خرداد) بدهي 1 ميليارد و 950 ميليون دلاري خود را به حساب اين شرکت واريز نکند،‌ صادرات گاز به اين کشور نيز به صفر خواهد رسيد". اوکراين در مجموع حدود 4 ميليارد دلار به روسيه بدهکار است.
همچنين با اوج گيري تنش هاي بين روسيه و اوکراين و به پايان رسيدن مهلت تعيين شده از جانب روسيه براي پرداخت بدهي گازي اوکراين و دخالت غرب و اروپا و اعمال تحريم هاي مختلف برضد روسيه ، نهايتا روسيه صادرات گاز خود را به اوکراين و اروپا قطع و اکنون اروپا و به ويژه اوکراين براي تامين نياز گازي خود با مشکلات متعددي مواجه شده است.
دليل پرداخت نشدن بدهي از جانب اوکراين اقتصاد متزلزل، مقروض و نابسامان و بحران‌هاي مختلف در اين کشور اعلام شده است. بعلاوه، روسيه با کاهش مبلغ هر متر مکعب گاز موافقت نکرده است.
همچنين ساعاتي پس از قطع گاز روسيه اعلام کرد که در دادگاه استکهلم از اوکراين شکايت کرده است.
اين درحالي است که درگيري هاي نظامي در منطقه ي شرقي اوکراين ادامه دارد و رهبر جدايي طلبان اسلاويانسک نيز به پيشنهاد صلح موقت "پترو پروشنکو"، رييس جمهور اوکراين موافق نکرده است. همچنين آمريکا روسيه را محکوم به وارد کردن سلاح و تانک و کمک به جدايي طلبان مي کند.
اين درحالي است که روسيه اعلام کرده تا زمان تسويه ي کامل بدهي حاضر به مذاکره با اوکراين نخواهد بود اما حاضر است از طريق کشورهاي ديگر صادرات گاز خود به اروپا را ادامه بدهد.
اتحاديه ي اروپا نيز اعلام کرده است به طور معکوس به اوکراين گاز صادر خواهد کرد و قصد مذاکره با روسيه را دارد.
همچنين کميسيون اروپا از کشورهاي عضو اتحاديه خواست تا پيش از آغاز فصل زمستان روي شبکه ي انرژي اتحاديه آزمايش‌هايي انجام دهند و درپي توسعه ي سازوکارهاي پشتيبان مانند افزايش ذخيره‌سازي‌هاي گاز و يافتن راه‌هاي کوتاه‌مدت براي کاهش تقاضا باشند. بعلاوه، اين کميسيون از ديگر عرضه‌کنندگان انرژي خواسته است تا حد امکان توليدات خود را افزايش و منابع گاز طبيعي جهان مانند گاز مايع را به سمت اروپا سوق دهند.
روسيه 30 درصد گاز اروپا را تأمين مي‌کرده که نيمي از آن از طريق خاک اوکراين صادر مي‌شده است. آلمان، بزرگ ترين خريدار گاز روسيه به لحاظ حجمي است درحالي‌که شش کشور شرق اروپا 100 درصد به واردات گاز از روسيه وابسته هستند.
نروژ نيز اعلام کرده است مي تواند صادرات گاز خود به اوکراين را افزايش دهد، اما؛ نمي تواند کمبود گاز در اروپا را جبران کند. باقي کشورهايي اروپايي نيز به ديگر کشور هاي صارد کننده ي گاز متوسل شده اند. در اين راستا هفته ي گذشته انگلستان قرارداد جديدي با چين براي واردات و استخراج گاز امضا کرد.
همچنين قرار شده در روز 27 ماه ژوئن (6 تير) نشستي سه جانبه مبني بر حل بحران گاز بين روسيه، اوکراين و اروپا برگزار شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن