تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819832701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگی صوتی دشمن پنهانی که روح و روان مردم را تخریب می‌کند/ لزوم فرهنگ‌سازی برای حفاظت از شنوایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین در گفتگو با مهر مطرح شد:
آلودگی صوتی دشمن پنهانی که روح و روان مردم را تخریب می‌کند/ لزوم فرهنگ‌سازی برای حفاظت از شنوایی
قزوین- خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کارشناس محیط زیست گفت: آلودگی صوتی به عنوان دشمن پنهان با غلفت انسانها آسیب های جدی به روح وروان افراد وارد کرده و هزینه های فراوانی بر دولت و مردم تحمیل می کند که مقابله با آن نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.



محسن علی آبادی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی مدیریت زیست محیطی آلودگی صدا در صنایع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: مهمترین هدف از برگزاری این دوره آموزشی و تخصصی ارتقاء دانش علمی و فنی و به روز رسانی اطلاعات کارشناسان در زمینه آلودگی صوتی و مدیریت آن است تا اندازه گیر، ارزیابی زیست محیطی با کارشناسی بهتری صورت گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آلودگی صورتی بعد از آلاینده های شیمیایی از مهمترین آلاینده های هوا محسوب می شود و در کشور ما نیز شایع ترین آلاینده در سطح صنایع و مناطق شهری است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: به دلیل نامحسوس بودن آلایندگی های صوتی و تاثیر کوتاه مدت در روی افرادا معمولا مورد غفلت واقع می شود و از سوی دیگر به دلیل پیچیده بودن روشهای کنترل آن کمتر مورد توجه قرار می گیرد که امیدواریم این کلاسها بتواند توجه عمومی به اهمیت موضوع را دوچندان کند.

علی آبادی تصریح کرد: با این حال یکی از مهمترین مسائل در این زمینه برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارشناسان و متخصصان مرتبط با آلودگی صوتی است که در حوزه محیط زیست و بهداشت فعالیت می کنند و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بین عامه مردم برای حفاظت از شنوایی خود در مقابل آلودگی صوتی در محل زندگی و کار است.

وی یادآورشد: آلودگی های صوتی در سه بخش شنوایی، روحی و روانی و فیزیولوژیک بر روی سیستم قلب و عروق، افزایش فشار خون و اختلال در هورمونهای بدن از جمله هورمون خواب (ملاتوبین) تاثیر گذار است که آثار روحی و روانی آن در محیط های شهری کاملا به اثبات رسیده که نیاز است برنامه های حفاظتی و آموزشی در حفاظت از شنوایی در میان جامعه کارگری پیش بینی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهارداشت: برای کنترل آلودگی باید در سه بخش اقدام کرد که کنترل آلودگی در منشاء از طریق استفاده از تجهیزات کم صداتر یا محصور کردن محیط از طریق عایق سازی می توان آلودگی صدا را کاهش داد.

این کارشناس بیان کرد: همچنین کنترل مسیر انتشار از راه استفاده از جاذب ها و عایق های صوتی بویژه در محیط های صنعتی و ساختمانهای مسکونی می تواند زمینه آلودگی صوتی را کمتر کند و آسیب ها را به حداقل برساند.

علی آبادی تصریح کرد: کنترل صوت در افراد دریافت کننده با استفاده از وسایل حفاظت از شنوایی ماند گوشی، بویژه در محیط های کار شهری از دیگر شیوه هایی است که می تواند به کاهش آلایندگی های صوتی کمک کند.

فرهنگ سازی راهکار اصلی کاهش آثار زیانبار آلایندگی صوتی وی افزود: به طور کلی مهمترین راهکار در خصوص مواجهه با آلودگی صوتی بویژه در ایران فرهنگ سازی است که باید از مدارس آغاز کرد تا دانش آموزان با این موضوع مهم آشنا شده و برای مصون سازی خود آموزش ببینند تا بتوانیم نسبت به نهادینه کردن تاثیر آلاینده های صوتی اقدام کنیم که اصلاح فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای افراد در این مسیر تعیین کننده است.

علی آبادی یادآورشد: آئین نامه ها و دستورالعمل ها در محیط زیست با توجه به اظهارنظر کارشناسان کمی ابهام و نقص دارد که نیازمند بازنگری و به روز شدن است.

این کارشناس گفت: وضعیت آلودگی صوتی در کشورمان مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه وضعیت مناسبی ندارد و در اکثر این کشورها به علت استفاده از تکنولوژی های سطح پائین در مدیریت شهری و صنایع، خودروهای فرسوده و تجهیزات کهنه که به روز نیستند و صدا تولید می کنند شاهد آلودگی صوتی هستیم که باید این موضوع جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: دو درصد از تولید ناخالص ملی در جهان در کاهش آلودگی های ناشی از آلودگی صوتی هزینه می شود که در کشورهای در حال توسعه این رقم باید بیشتر شود.

علی آبادی تصریح کرد: بخشی از حوادث درون شهری به علت آلودگی صوتی و تاثیر بر روی عملکرد رانندگان حادث می شود که هزینه های زیادی را بر افراد و جامعه تحمیل می کند که توانمند سازی منابع انسانی در بخشهای دولتی و بازنگری در دستورالعمل ها، به روز شدن و بسترسازی در سطح مدیریت کلان در این حوزه بهترین راهکار برای مقابله با آلودگی صوتی است.

دوره آموزشی مدیریت زیست محیطی آلودگی صدا در صنایع به مدت چهار روز با 32 ساعت فعالیت آموزشی امروز و فردا نیز در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با حضور کارشناسان محیط انسانی و پایش ادارات محیط زیست استانهای کشور برگزار می شود.


۱۳۹۳/۴/۲ - ۰۹:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن