تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804743708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امپریالیسم فرانسه و انگلیس، عامل خشونت‌های خونبار امروز خاورمیانه


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دیدگاه پایگاه خبری آمریکایی درباره نقش استعمار پیر در حوادث امروز عراق
امپریالیسم فرانسه و انگلیس، عامل خشونت‌های خونبار امروز خاورمیانه
این روزها عراق در مهلکه‌ای گرفتار شده است که به نظر می‌رسد علت اصلی آن اقدامات امپریالیستی فرانسه و انگلیس در قبال این کشور بوده است.


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "فیوچر فریدم فاوندیشن" در گزارشی به قلم "شلدون ریچمن" در این زمینه آورده است: خشونت دردناک در عراق (اگر نخواهیم به جنگ داخلی در سوریه، تنش‌های مزمن میان اسرائیل و فلسطین و دیگر مشکلات موجود در خاورمیانه اشاره کنیم)، نتیجه مستقیم اقدامات سلطه‌جویانه دولت‌های انگلیس و فرانسه در دوران جنگ جهانی اول است. زمانی که فاجعه تاریخی در 100 سال پیش به وقوع پیوست.


بر اساس این گزارش، بریتانیا در آن دوران می‌خواست نیرو و توان امپراطوری عثمانی را برای کک به آلمان و امپراتوری اتریش در هم بشکند. بنابراین نیروهای انگلیسی برای جلب نظر رهبران کشورهای عربی به منظور شورش علیه ترک‌ها، به آنان پیشنهاد استقلال از قیمومیت بریتانیا را ارائه کردند،‌ پیشنهادی که بر اساس آن بین‌النهرین(عراق امروزی)، سرزمین خاور( شامل اسرائیل، فلسطین، سوریه و اردن) و شبه جزیره عربستان تشکیل شد. رهبران عرب با این مسئله موافقت و علیه ترک‌ها اقدام کردند.


در دیدار کمیساریای عالی انگلیس، سر هنری مک‌ماهون با حسین بن علی، رهبر اعراب در سال 1915 مک‌ماهون درخواست بن علی برای استقلال بیشتر مناطق عرب را تصدیق کرد. البته وی تضمین قطعی و واضحی در این‌باره نداد، و در واقع تنها نیروهای خارجی دیگر کشورها را به گونه‌ای که منافع انگلیس و فرانسه در این مناطق تامین شود، از منطقه خارج کرد.


با این وجود انگلیسی‌ها هرگز قرارداد منعقد شده در این‌باره را اجرایی نکردند و به اعراب اجازه ندادند که شیوه خود را در پایان دادن به جنگ به کار گیرند. در حقیقت انگلیس و فرانسه از اعراب برای پیش‌برد اهداف خود در خاورمیانه‌ای که در تسلط آنان بود، بهره بردند.
سال‌ها بعد انگلیس کشورهای عراق و اردن را تشکیل داد و این کشورها بعدها حکومت خود را تشکیل دادند. تنها فلسطین برای انگلیس باقی مانده بود. فرانسه نیز سوریه را در اختیار خود گرفت. در درگیری‌های قومی مذهبی و قبیله‌ای که در این کشورها رخ داد، مرزهای میان هر کشور مشخص شد و در نهایت نیز انگلیس تحت اعلامیه بالفور، توافق خود با تشکیل دولت یهود در فلسطین را اعلام کرد و البته مدعی شد که هیچ مشکلی برای غیریهودیان سرزمین فلسطین به وجو نخواهد آمد و حق آنان به رسمیت شناخته خواهد شد. 


با این وجود انگلیس وعده حضور یهودیان در کشوری را داده بود که هنوز کنترل آن را در دست نگرفته و آن را اشغال نکرده بود. مسئله‌ای که نقض توافق میان انگلیس و اعراب را در آن دوران باعث شد. در واقع اعلامیه بالفور باعث نگرانی اعراب شد و در عین حال روند تشکیل دولت اسرائیل را در 30 سال بعد هموار کرد.


مهم است که بدانیم در این مدت درباره سرنوشت این منطقه هیچ مشورتی از سوی امپریالیست‌ها و سلطه جویان با اعراب، کردها و دیگر مردم منطقه نشد و همه این مسائل به آنان تحمیل شد. جای شگفتی نیست که خواسته آنان برای استقلال از قدرت‌های خارجی ناقض اهداف انگلیس و بریتانیا در منطقه بود. بنابراین سوال اینجاست که با چه صلاحیتی انگلیس و فرانسه برای آینده مردم منطقه تصمیم‌گیری می‌کردند؟


یکی دیگر از ابعاد ناراحت‌کننده این مسئله زمانی رخ داد که در کنفرانس صلح پاریس رهبران اعراب به آمریکا روی آوردند. اما امید آنان به زودی رنگ باخت، زمانی که اعراب به آمریکا به عنوان عامل استقلال و آزادی خود نگاه کردند، در واقع به سقوط خود و انداختن خود به درد و رنج بسیار از آن زمان تاکنون کمک کردند.


این رویه‌ای است که امپریالیست غربی در خاورمیانه پیاده کرد و باعث شد اعراب و کردهای منطقه نتوانند سرنوشت خود را به دستان خود تعیین کنند. عقیده غرب این بود که مردم خاورمیانه باید ابتدا اصول و شرایط حکومت را یاد بگیرند و آنگاه حق آزادی خواهند داشت و تا آن زمان باید تحت سلطه غرب باشند. در عین حال پس از ناتوانی انگلیس و فرانسه در اداره خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم، این امپریالیست جدید دنیا یعنی آمریکا بود که زمام امور را در منطقه در دست گرفت.


آن چیزی که امروزه در خاورمیانه در حال رخ دادن است، تاثیر اقدامات انگلیس و فرانسه در قرن گذشته است. برای مثال گروه موسوم به "داعش" از منطقه مرزی میان عراق و سوریه که توسط انگلیس و فرانسه تعیین شد، سر برآورده است و هر نوع دخالت بیشتر غرب درباره این مسئله باعث افزایش و گسترش ابعاد فاجعه خواهد شد.


همانطور که ما امروزه شاهد بروز خشونت درعراق، سوریه، فلسطین،اسرائیل، مصر و دیگر کشورهای منطقه هستیم باید این نکته را به یاد آوریم که امکان جلوگیری از تمامی این خشونت‌ها و فجایع وجود داشت اگر قدرت‌هایاروپایی جنگ جهانی اول را به راه نمی‌انداختند و اجازه می‌دادند که اعراب شیوه خود را در این زمینه خود ترسیم کنند.
همان‌طور که "ادوارد وودوارد" در کتاب خود به نقل از هری مورانت انگلیسی پیش از اعدام توسط ارتش انگلیس در طول جنگ جهانی دوم می‌نویسد: این وضعیت همان چیزی است که بر اثر تلاش برای ایجاد امپراتوری توسط کشورهای قدرتمند ایجاد می‌شود.






انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن