واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﻣشی ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻭ گفت: ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭼﺮﺍﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ، ﻧﻈﺮ ﻭ ﺍﻳﺪﻩ ﺣﻖ ﻣﺎﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎﻱ ﺳﺎﺑﻖ ﺭﺍ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﻭ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻛﻨﻴﻢ. ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ﻣﺤﻤﺪﺍﻣﻴﻦ ﻗﺎﻧﻌﻲﺭﺍﺩ ﺩﺭ ﺳﻮﻣﻴﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﺳﻴﺮﻩ ﻧﺒﻮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﺤﻘﻖ ﺍﺭﺩﺑﻴﻠﻲ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪ، ﺑﺎ بیان ﺍﻳﻨﻜﻪ "ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ 25 ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪ"، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺩﺍﺭﺍﻱ ریشه ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﻱ ﺍﺳﺖ. ﺭﻳﺸﻪﻫﺎﻱ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، بطوریکه ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺳﻨﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ و ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻛﺘﺮ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻭ شهید ﻣﻄﻬﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. این استاد دانشگاه ادامه داد: ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻣﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﺨﺖ ﺩﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻫﺴﺘﻴﻢ؛ ﭼﺮﺍﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮ آﻗﺎﻱ ﻓﺎﻳﺮﺍﺑﻦ، ﻫﻴﭻ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻤﻲﭘﻴﻮﻧﺪﺩ. ﻭﻱ ﺑﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ "ﺩﺭ ﻃﺐ ﺑﻘﺮﺍﻁ ﻭ ﺭﻳﺎﺿﻴﺎﺕ ﻓﻴﺜﺎﻏﻮﺭس ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺮﻭﺯ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻥ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ. ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، اضافه کرد: ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻪ ﺭﺳﻤﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ، ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺩﺷﻤﻦﺑﻴﻨﻲ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ توافق ﻣﺸﺘﺮﻙ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻳﻚ سپهر ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺍﺳﺖ. قانعیراد ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ اسفناک ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺍﻕ، ﺳﻮﺭﻳﻪ، تونس و ﻟﺒﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﻴﺎﻧﻪ، ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻛﺮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻏﺎﻟﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﺍﺳﺖ. اینجاست ﻛﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻧﻜﻨﻴﻢ. وی همچنین اظهار ﻛﺮﺩ: ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ بودند ﻛﻪ ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺶﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ، بطوریکه ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ سیاستمداران ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻓﻀﺎﻱ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩ ﺗﻨﺪﺭﻭﻱ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺧﻄﺮﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺮﺩﻡ و ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻴﺎﺯ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ از تندروی ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺧﻄﺮ کردند ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺗﻨﺪﺭﻭﻫﺎ ﻛﻨﺎﺭ ﻛﺸﻴﺪ. این استاد جامعهشناسی ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺍﺯ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪﻫﺎﻱ این ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ، پنج ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺳﭙﺎﻩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺷﻬﺪﺍ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻣﻲﺩﺍﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﻱ به مردم ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺩﺭ مقابلِ ﺩﻭﻟﺖ ﻗﺒﻞ ﻣﻮﺿﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻛﺮﺩ. ﺍﻳﻦ پنج ﻧﻔﺮ ﭼﻄﻮﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺭأﻱ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ؟ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺭﺋﻴﺲﺟﻤﻬﻮﺭ ﺗﻮﻗﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ. وی با اشاره به مقالهای به قلم خود درباره گفتوگوی تمدنها، گفت: ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 76 ﻣﻘﺎﻟﻪﺍﻱ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﮔﻔﺖوﮔﻮﻱ ﺗﻤﺪﻥﻫﺎ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺗﻤﻲ ﺑﻪ ﺭأﺱ ﺩﻭﻟﺖ آﻣﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ایجاد شد. ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﻳﻚﺳﺮﻱ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺧﺎﺹ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﻠﺖ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻛﺸﻒ ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ هم ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺍﮔﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺷﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺍﺳﺎﺱ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﮔﺬﺍﺷﺖ. ﻗﺎﻧﻌﻲﺭﺍﺩ همچنین خاطرنشان کرد: ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩﻱ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺘﻲ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻴﺎﺳﻲ آنﻫﺎ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺗﺎﺑﻲ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ آن ﮔﻔﺘﻤﺎﻥها ﺭﺍ اﻧﻜﺎﺭ ﻛﻨﻴﻢ، ﭼﺮﺍﻛﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺷﻤﻨﻲﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﻢ. بنابراین ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻫﺴﺘﻪ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻨﺪﺭﻭﻱ ﺟﺰو مشی ﺭﻓﺘﺎﺭی ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. این ﻋﻀﻮ هیأت ﻋﻠﻤﻲ دانشگاه با بیان اینکه "ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﺣﻤﺪﻱﻧﮋﺍﺩ ﻓﺴﺎﺩﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺭﺑﻄﻲ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ"، ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺮﺩﻡﺳﺎﻻﺭ، ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺣﻖ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﭼﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﺎ ﻣﺮﺯ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﭘﻴﺸﻲ ﻧﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺣﻘﻮﻗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ و ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ و ﻳﻚ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺗﻮﻓﻖ ﺣﺪﺍﻗﻠﻲ ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﺪ. وی در پایان با بیان اینکه "ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺍﻓﺮﺍﻃﻲ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺸﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ"، افزود: ﻫﺮﺟﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﭼﺮﺍﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺳﺘﺒﺪﺍﺩ ﻳﻚ ﺳﻪﺭﺍﻫﻲ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲﺷﻮﺩ؛ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺭﻭﻱ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺑﺮﺳﻴﻢ. ﺩﺭ ﻏﻴﺮ اینصورت ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﻣﻨﻔﻲ دارد ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺍﻛﻨﺶﻫﺎﻱ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺍﻳﺪﺋﻮﻟﻮﮊﻱ ﺍﻓﺮﺍﻃﻲ ﺭﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺠﻴﺰﻩ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻣﻲﻛﺸﺎﻧﺪ. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]