واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
پژوهشنامه اندیشههای استاد شهید مرتضی مطهری؛
انتشار شماره پنجم فصلنامه تماشاگه راز خبرگزاری رسا ـ شماره پنجم فصلنامه علمی تخصصی تماشاگه راز(پژوهشنامه اندیشههای استاد مرتضی مطهری) از سوی بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره پنجم فصلنامه علمی تخصصی تماشاگه راز(پژوهشنامه اندیشههای استاد مرتضی مطهری) از سوی بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری ویژه بهار 1392 چاپ و روانه بازار شد. این شماره از فصلنامه تماشاگه راز به ارائه مقالاتی از اندیشههای فلسفی استاد مطهری پرداخته که عناوین آن به شرح ذیل است: تحلیلهای نادرست در علت رجوع بشر به ماوراءالطبیعهمعرفت ما به جهان خارج یا محدود یا محسوس با تأکید بر مبانی و آراء استاد مطهرینقد شهید مطهری در تقسیم حمل به ذاتی اولی و شایع صناعیخاستگاه فلسفه اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهریعلامه طباطبایی و نقد معرفتشناسی جدید غرببررسی تطبیقی خداشناسی فطری از دیدگاه شهید مطهری و مکتب تفکیکبهمنیار و التحصیل از نگاه استاد شهید مطهری تحلیلهای نادرست در علت رجوع بشر به ماوراءالطبیعهاستاد شهید مرتضی مطهری چکیده: آنچه در پی میآید بخشهایی از جلسه دوم از مجموعه چهار سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری با عنوان «خدا در اندیشه انسان» است که در سال 1354 در مسجد صاحبالزمان(علیه السلام) تهران ایراد شده است. در این جلسه، ایشان ضمن بیان ریشه اشتباهی برخی مورخان دین، نظریههایی را برای دین منشأ غیرالاهی معرفی کردهاند از چند جهت بررسی و نقد میکنند. معرفت ما به جهان خارج یا محدود یا محسوس با تأکید بر مبانی و آراء استاد مطهریمحمد حسینزاده چکیده: آیا معرفت ما به جهان خارج یا محسوس، امری بدیهی است یا اینکه نظری بوده، به استدلال و اثبات نیاز دارد؟ و در صورت بدیهیبودن این معرفت، آیا معرفت مزبور، بدیهی اولی است یا بدیهی ثانوی؟ و اگر بدیهی ثانوی است آیا از سنخ فطریات و قضایای قیاساتها معها است یا گونه دیگری است؛ و سرانجام اگر نیاز به استدلال دارد، چه آنکه آن استدلال فکری باشد و چه غیر فطری، استدلال یا برهانی که آن را اثبات میکند چیست؟ این نوشتار نگاهی گذرا به دیدگاههای ارائهشده در پاسخ بدین مسأله داشته، سپس استدلالهای برگزیده را ارائه و تبیین میکند. در پایان، پس از نتیجهگیری از مباحث، آرای استاد شهید مطهری را با توجه به استنتاجهای عرضهشده، جستوجو، بررسی و تبیین میکند. نقد شهید مطهری در تقسیم حمل به ذاتی اولی و شایع صناعیعسکریسلیمانیامیری چکیده: تقسیم حمل به حمل ذاتی اولی و شایع صنعی یکی از تقسیمات در قضیه است که روشن نیست از چه زمانی در منطق و فلسفه وارد شده است. زمینه این تقسیم را مواجهشدن فیلسوفان با پارادوکسهایی مانند «جزئی جزئی است» و «جزئی جزئی نیست» فراهم کرده است. منطقدانان و فیلسوفان با توجه به پارادوکسها و راهحل آنها از طریق تمایز بین حمل ذاتی اولی و شایع صناعی، وحدت حمل را به عنوان شرط نهم از شرایط وحدتهای لازم در تناقض قرار دادهاند. از نظر استاد مطهری، تمایز بین حمل ذاتی اولی و شایع صناعی حقیقتا به تمایز به دو حمل نیست، بلکه به تمایز در موضوعات آنهاست. گاهی بر حسب ظاهر موضوع قضیه موجبه با موضوع قضیه سالبه یکی است، ولی ازنظر عقلی اعتبار آنها متفاوت است. بنابراین تفاوت این دو حمل بازگشت به تفاوت در موضوع آنهاست. نظریه استاد با توجه به اینکه منطقدانان متأخر وحدتهای هشتگانه را به دو وحدت موضوع و محمول تقلیل دادهاند و با توجه به اینکه فارابی وحدتهای هشتگانه را به وحدت در نسبت برگردانده و نیز با توجه به این نکته که نسبت حملیه معنای حرفی است و متقوم به موضوع و محمول است، تأیید میشود. خاستگاه فلسفه اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهریحامدعلی اکبرزاده چکیده: خاستگاه فلسفه اسلامی یکی از مسائلی است که همواره در میان مخالفان و مدافعان فلسفه اسلامی محل اختلاف و نزاع بوده است. برخی معتقدند فلسفه اسلامی ریشه در تعالیم و آموزههای قرآن و معصومان(علیهمالسلام)، به ویژه نهجالبلاغه، دارد و ترجمه آثار یونانی تنها توانست تفکر فلسفی را در میان مسلمانان به صورت عمومیتر مطرح کند، وگرنه تفکر فلسفی در متون اسلامی(قرآن و سنت) ریشه دارد. اما در مقابل عدهای معتقدند خاستگاه اصلی فلسفه اسلامی همان فلسفه یونان است و دستگاه خلافت بنیعباس برای مقابله برای مقابله با دستگاه فکری اهلبیت علیهم السلام ترجمه آثار یونانی را آغاز کرد و آنچه امروزه به عنوان فلسفه اسلامی مطرح است همان فلسفه یونانی است که در دوره بنیعباس وارد جامعه اسلامی شد. در این بین، استاد شهید مطهری در آثار مختلف خویش، خاستگاه اصلی فلسفه اسلامی را تعالیم و آموزههای اسلامی میداند و با تقسیمبندیای که از مسائل فلسفی ارائه میدهد، اثبات میکند که مسائل فلسفه اسلامی اغلب مسائل جدیدی هستند که هرگز در فلسفه یونان مطرح نبودهاند و سایر مسائل نیز یا تکمیل شدهاند و محتوایشان تغییر کرده، یا در فلسفه اسلامی به شکلی جدید طرح شدهاند. ضمن اینکه با ظهور فلسفه صدرایی و طرح مسائلی جدید، مبنای فلسفه اسلامی به طور کلی تغییر کرد. در اندیشه شهید مطهری اگرچه فلسفه به صورت یک علم از دوره ترجمه آثار یونانی وارد جهان اسلام شد، اما تفکر فلسفی و حیات تعقلی مسلمین مقارن با ظهور اسلام است و آموزههای اسلام خود مهمترین خاستگاه فلسفه اسلامی است. علامه طباطبایی و نقد معرفتشناسی جدید غربمهدی حاجیان چکیده: در مطالعه نقادانه اندیشههای غربی، مباحث مطرحشده از سوی علامه طباطبایی نقطه عطفی محسوب میشود که ثمره آن نگارش کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم بود. محور اصلی این کتاب نقد اندیشههای معرفتشناسی جدید، از جمله دیدگاههای دیوید هیوم، در باب مبدأ پیدایش مفاهیم فلسفی، به ویژه علیت است که با پاورقیهای استاد مطهری به مخاطب جوان دانشگاهی آن دوره شناسانده شد. اما مشابه پاسخ مبنایی علامه به هیوم را میتوان در کتب فیلسوفان غربی نیز دید. این مقاله با بررسی تطبیقی و نقادی این نوشتهها به این نتیجه رهنمون میشود که نبود مبانی هستیشناختی حکمای اسلامی، از جمله در باب علم حضوری، دلیل اصلی نافهمی و بیاعتنایی فلاسفه غربی به این پاسخهاست. همچنین پاسخ علامه به هیوم کاملا ابداعی ایشان است و ایشان و استاد مطهری از نقدهای مشابه فلاسفه غربی استفاده نکردهاند. از این رو در عین ابداعیبودن، ایرادهای وارد بر نقدهای فلاسفه غربی بر آن وارد نیست. بررسی تطبیقی خداشناسی فطری از دیدگاه شهید مطهری و مکتب تفکیکعلیاکبر نصیری قدسیه اکبریمرضیه آبیاری چکیده: اعتقاد به خدا اساسیترین مسأله حیات آدمی است؛ از این رو، شناخت و معرفت خداوند، بالاترین و برترین شناختها به شمار میآید که عمده اتفاقنظر اندیشمندان در اینباره، راه فطرت است. هدف از این نوشتار، مقایسه دیدگاه متفکر معاصر، استاد مطهری و نظریات مکتب تفکیک در باب خداشناسی فطری است و به روش توصیفی ـ تحلیلی بیان میدارد که منشأ اختلاف، تفاوت تحلیل آنها از معنای فطرت است. استاد مطهری معرفت فطری خداوند را از مقوله قوه و استعداد میداند که انسان آن را از آغاز آفرینش در ذات خود به صورت بالقوه دارد، هر چند هرگز بالفعل نشود؛ ولی اهل تفکیک آن را از مقوله معرفت پیشینی میدانند که فعل خداست و خدا خودش را قبل از آفرینش در عالمی دیگر به انسان شناسانده است و انسانها باید در این عالم، به معرفتهایی که در عوالم پیشین داشتهاند متذکر شوند. بهمنیار و التحصیل از نگاه استاد شهید مطهریخدیجه شهیدی چکیده: التحصیل بهمنیار تنها اثر تصحیحی استاد مطهری است. وی اهمیت ویژهای برای این اثر قائل بود و به همین دلیل در این کتاب و آثار دیگرش به مناسبتهای مختلف به جهات اهمیت شخص بهمنیار و کتاب التحصیل پرداخت و مباحث مهمی از این کتاب را شرح و توضیح داد. این مقاله میکوشد ضمن پرداختن به تمام این مسائل، با ارائه تقسیمبندی از مباحث مطرحشده در التحصیل، مهمترین موارد آنها را از منظر استاد مطهری تبیین کند. شماره پنجم فصلنامه علمی تخصصی تماشاگه راز(پژوهشنامه اندیشههای استاد مرتضی مطهری) به مدیر مسؤولی محمد مطهری فریمانی از سوی بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری ویژه بهار 1392 در 176 صفحه به قیمت 2500 تومان منتشر شده است./907/پ201/ق
۱۳۹۳/۴/۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]