تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 1 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1861015352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر سوخته جهانی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهر سوخته جهانی شد زاهدان - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: دقایقی قبل شهر سوخته این استان به عنوان نخستین محوطه های باستانی ایران در سی و هشتمین اجلاس یونسکو به ثبت جهانی رسید.


ˈ علیرضا شه بخش ˈ ، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می شود که با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله اکنون به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهر های باستانی دنیا شناخته می شود.
به گزارش برخی رسانه ها، امسال شهر سوخته درحالی در سی و هشتمین اجلاس یونسکو شانس ثبت جهانی را از آن خود کرد که پیشتر نگرانی هایی از سوی کارشناسان در خصوص احتمال ثبت نشدن این محوطه باستانی در فهرست آثار جهانی مطرح شده بود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از ثبت شهر سوخته به عنوان ˈ میراث جهانی ˈˈ در سی و هشتمین کمیته اجلاس میراث جهانی خبر داد.
محمد حسن طالبیان در باره این نشست که هم اکنون (یکشنبه ) در دوحه قطر در حال برگزاری به ایرنا گفت: در این اجلاس 21 کشور از ثبت شهر سوخته به عنوان میراث جهانی دفاع کردند.
وی گفت: شهر سوخته در طول تاریخ صلح طلب بوده و هم اکنون با توجه به موقعیت خود بین ایران ، افعانستان و پاکستان می تواند به روند صلح در منطقه و برقراری آرامش کمک کند .
شهر سوخته بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل- زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
این شهر در روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود 6 هزار سال پیش در این شهر زندگی می کرده اند.
بر مبنای یافته های باستان شناسان شهر سوخته 280 هکتار وسعت دارد ، بقایای شهر نشان می دهد که دارای پنج قسمت اساسی بوده که شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. هشتاد هکتار از شهر سوخته را بخش مسکونی تشکیل می داده است.
ثبت جهانی شهر سوخته فرصت بسیار مناسبی برای استان مرزی سیستان و بلوچستان فراهم کرد تا گام های بزرگی در برقراری صلح در منطقه بردارد.
به گزارش ایرنا، شهر سوخته در واقع نام سلسله تپه های به هم چسبیده وسیع با ارتفاع میان 12 تا 18 متر از سطح زمین های پیرامونی است که درست در فاصله 56 کیلومتری زابل در مسیر زابل به زاهدان قرار دارد.
این شهر تاریخی و مهم ترین محوطه دیرینه سیستان در کنار رود هیرمند و در بالاترین لبه شمال غربی دلتای قدیمی بر روی سلسله تپه های ˈ تراس رمرود ˈ و زمین های زراعی ˈ تراس نیمروز ˈ واقع شده که وجود آن در هزاره های چهارم و سوم پیش از میلاد مدیون رودخانه پرآب هیرمند بوده است.
120 هکتار از گستره 151 هکتاری شهر، دارای آثار و بقایای دیرینه است که گسترده ترین دوره آن مربوط به سال های میان 2800 تا 2500 پیش از میلاد بوده که گستره آن در این دوران به بیش از 80 هکتار رسیده است.
افزون بر نیمی از وسعت شهر چنان پوشیده و مملو از توده سفال های شکسته سنگ، فلز و خرده سنگ های نیمه قیمتی و دیگر مواد منقول باستانی است که در برخی مکان ها بدون گام نهادن بر روی این مواد امکان جابه جایی و حرکت میسر نیست. با آنکه محل قطعی و در برخی موارد مکان تقریبی بسیاری از شهرها و ایالت های باستانی در لوحه های به دست آمده از بین النهرین (میان رودان) چون ˈ انشانˈ، ˈ ارتˈ ، ˈ ملوخه ˈ، ˈ ماراهاشیˈ ، ˈ دیلمونˈ و ˈ مکن ˈ توسط دیرینه شناسان مشخص شده اما هنوز به سبب فقدان دستیابی به اسناد و مدارک کافی و کامل از نام باستانی شهر سوخته آگاهی در دست نیست.
عنوان امروزی شهر سوخته نامی جدید است و به نظر نمی رسد که سابقه آن از حدود 150 تا200 سال بیشتر باشد، از آنجایی که این شهر دست کم در سه مرحله از تاریخ خود دچار حریق و آتش سوزی بزرگی شده سطح آن سوخته و آثار خاکستر و سوختگی در جای جای آن دیده می شود و به این سبب از سوی مردم محل با نام «شهر سوخته» خوانده شده است.
روایت محلی دیگر در باره نام شهر آن است که نام این محل در اصل شهر « سوته » بوده که به معنای بزرگ و عظیم است و سوته به مرور زمان تبدیل به سوخته شده است.
مردم شهر سوخته با استفاده از موقعیت جغرافیایی شهر خود که اجازه تهیه منابع معدنی و طبیعی و کنترل تولید و توزیع آنها را در تمام نقاط سیستان و مناطق اطراف را داده این شهر را گسترش داده اند.
توسعه شهر سوخته از نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنعتی در یک دوره 400 ساله از زندگانی یکهزار ساله، آن را از شکل شهرک کوچک 15 هکتاری خارج و سپس با گستره حدود 150 هکتاری تبدیل به یکی از بزرگ ترین شهرهای دوران مفرغ خاورمیانه کرده که شهرهای محدودی چون انشان یا «تپه ملیان» در فارس، «اور» در بین النهرین، «شوش» در دشت خوزیان و سرانجام «موهنجو دارو» در دشت «سند» قابل مقایسه با آن بوده اند، گستره شهر قابل تقسیم به سه بخش اصلی و سه بخش فرعی است.
دکتر سید « منصور سید سجادی» سرپرست گروه باستانشناسی شهر سوخته گفت : منطقه بزرگ مرکزی شهر، شامل بخش های مسکونی شرقی، مرکزی و بناهای یادمانی است.
وی افزود : منطقه شمال غربی شهر شامل بخش های صنعتی و گورستان است که آثار معماری به دست آمده در بخش مسکونی نشان دهنده وجود نوعی نظم و ترتیب در تقسیم بندی ساختمان ها و واحدهای مسکونی است که توسط خیابان ها و کوچه هایی از یکدیگر جدا می شوند.
وی اضافه کرد: مصالح ساختمانی این بناها عبارتند از چینه، خشت، چوب و حصیر، هر واحد ساختمانی دارای 6 تا 10 اتاق بوده که به در درگاه، پلکان، سقف و اجاق مجهز بوده است.
سید سجادی گفت : اشیای منقول پیدا شده در شهر سوخته بسیار متنوع است، گذشته از ظرف های سفالی بسیار زیاد، اشیای در خور توجه دیگر شامل انواع پیکره های کوچک گلین، سفالین و سنگی انسان و جانور، اشیای چوبی و حصیری، ابزارهای بافندگی، پارچه و طناب است که در میان اشیای سنگی بویژه می توان به ظرف های مرمری و دسته های سنگی و سنگ آسیاب ها اشاره کرد.
وی افزود: اشیا زینتی بیشتر با سنگ های نیمه بهادار وارداتی چون لاجورد، عقیق و فیروزه که از معادن دور دست به شهر سوخته وارد شده ساخته شده اند. این سنگ های نیمه بهادار و بویژه سنگ لاجورد پس از ورود به شهر توسط صنعتگران تراش داده شده و به شکل اشیای زینتی در می آمده و سپس برای صدور به سرزمین های دور دست آن سوی خلیج فارس و میان رودان فرستاده می شد.
وی ادامه داد: از سنگ های مرمر، بازالت و آهکی برای ابزارسازی و مهره سازی و نیز ساخت ظرف های گوناگون استفاده شده است، مهره ها و اثر مهره های گوناگونی از مواد مختلف در شهر سوخته به دست آمده که دارای کاربرد اداری و رسمی بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اشیای کشف شده در شهر سوخته لوح گلی کوچکی است که بر روی آن نوشته ای کوتاه به خط دوران آغاز «تمدن عیلامی» باقی مانده که به ظاهر مربوط به یک سلسله ارقام و اعداد است. این لوح که از کهن ترین لایه های موجود شهر پیدا شده مربوط به حدود 3200سال پیش از میلاد و قدیم ترین نوشته ای است که تاکنون در سرزمین های شرق دشت لوت به دست آمده است.
سرپرست گروه باستانشناسی شهر سوخته ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به مرگ، میرها و مهاجرت ها، شهر سوخته در زمان شکوفایی خود جمعیتی بین پنج هزار تا هشت هزار نفر داشته که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دوران مفرغ به شمار رفته است.
دکتر سید سجادی اظهار داشت: بیشتر این جمعیت به کارهای تولیدی و صنعتی مانند سنگ تراشی، سفالگری، بافندگی، شکار و صیادی، کشاورزی و در نهایت بازرگانی اشتغال داشته اند.
وی افزود: شهر سوخته مانند بسیاری دیگر از محوطه های باستانی شرق ایران همانند تپه «حصار دامغان» و تپه «یحیای» کرمان و «تل ابلیس» بردسیر تقریباً در یک زمان یعنی حدود اوایل هزاره دوم پیش از میلاد از بین رفته است.
وی اظهار داشت: برخی پژوهشگران تغییرهای شدید آب و هوایی و خشک شدن دلتای رود هیرمند را از عوامل متروک شدن این شهر باستانی می دانند، اما با توجه به همزمانی از بین رفتن محوطه های باستانی دیگر در مناطق شرقی ایران با متروک شدن شهر سوخته می باید در جست وجوی عوامل و دلایل دیگری نیز بود.
سید سجادی بیان کرد: مهم تر این که تاکنون هیچ اثر و نشانه ای از آتش سوزی شدید و فراگیری که باعث تخریب کامل شهر شده باشد و یا هجوم خارجی به شهر به دست نیامده تا این عوامل را در متروک شدن شهر سوخته دخیل دانست.
پیدا شدن هزاران قطعه شیء مطالعاتی، گنجینه ای و آزمایشگاهی در شهر سوخته بر ثروت و غنای موجود در آن و درجه رفاه مردم شهر گواهی می دهد. این اشیا از یک سو بر وجود ارتباط های این شهر با روستاهای اقماری آن که تولید کننده برخی مواد مورد نیاز جامعه شهر بوده اند و از طرف دیگر بر ارتباط با سرزمین های دورتر از نظر مبادله کالا صحه می گذارند.
سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته گفت : از سال 1376 تا سال 80 تعداد 22 گمانه و کاوش در گورستان شهر انجام گرفت که در نتیجه آن حدود150 تدفین کشف شد، اطلاعات و داده های بدست آمده از داخل گورهای حفاری شده نشان داد که قبرها مخزن سرشاری از داده هاست که برای بازسازی تاریخ و تمدن این شهر و فلات ایران بسیار مهم است.
دکتر سید سجادی همچنین گفت: بقایای موجود در این قبرها باستان شناسان را در فهمیدن علل و چرایی مرگ و میرهای دسته جمعی، سن و سال، تغذیه و نوع بیماری های موجود، نژاد و خطوط احتمالی مهاجرت ها به شهر سوخته کمک می کند.
وی افزود: علاوه بر اینها، همین بقایا و مانده ها به روشن شدن وضعیت اجتماعی و طبقاتی مردم، شغل و مرتبه اجتماعی و نیز آیین های رایج در این جامعه کمک فراوانی می کند.
وی بیان کرد: استفاده از کفش و یا لباس، ریشه های مختلف نژادی و مهاجرتی شغل و کار مردم (قبرهای صنعتگران و دامداران)، معماری قبرها(شکل های 9 گانه قبرها)، سن و سال افراد، بیماری ها، وابستگی های خانوادگی (قبرهای خانوادگی)، تاریخ تحول علوم پزشکی (جراحی جمجمه و شکسته بندی )، طبقات اجتماعی گوناگون (قبرهای فقرا و اغنیا، ظرف های سفارشی برای تدفین)، همگی نشانه وجود جامعه ای پیشرفته و سازمان یافته در این شهر است.
وی گفت: گودال های ساده ، گودال های دو قسمتی شبه سردابه ها ، سردابه ها، گورهای مستطیل خشتی، گورهای مربع خشتی ، گورهای دو دیواره ، گورهای دایره خشتی، گورهای دایره با در مسدود خشتی تعداد 9 گونه ساختمانی گورها شناسایی شده در شهر سوخته است.
سرپرست گروه باستانشناسی شهر سوخته افزود: نحوه تدفین، تشییع و وجود نذورات مختلف، شکل و حتی جهت های جغرافیایی قبرهای حفر شده هر کدام به تنهایی می توانند در ارتباط با مبانی مذهبی جامعه شهر سوخته باشد.
شهر سوخته در واقع جامعه ای چند ملیتی بوده که شاخص های نژادی، فرهنگی و تمدنی به دست آمده از گورها و آثار منقول کشف شده از کاوش ها و آثار معماری مناطق مسکونی همگی تأییدکننده این موضوع است که ساکنان آن از نقاط مختلف به آنجا مهاجرت کرده اند. با این حال اغلب عناصر مادی و معنوی زندگی قبایل هند و آریایی مقدم آسیای مرکزی در شهر سوخته بیشتر دیده می شود.
هر چند کاوش های جدید نشان داده اند که نباید از ارتباط های بیشتر این محل با نواحی جنوبی و غربی ایران غافل بود زیرا مردم شهر سوخته به دنبال انتقال اندیشه و تفکر خود به دیگران بوده اند.
به اعتقاد سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته، این شهر بی شک جزو شهرهای بسیار پیشرفته زمان خود بوده است، این موضوع نه تنها در بقایای آثار معماری، هنرهای ظریف دستی، بر روی سنگ مرمر، سفال، گل و حصیر دیده شده است بلکه در سازماندهی اجتماعی شهر نیز همین موضوع دیده می شود.
دکتر سید سجادی اظهارداشت : این شهر دارای تشکیلات مرتب و منظمی بوده است، آثار باقیمانده در آن نشان دهنده این است که شهر سوخته در هزاره سوم پیش از میلاد دارای نظام مرتب و منظم آبرسانی و تخلیه فاضلاب بوده و دانش پزشکی (و یا جادوگری علمی) در آن به حدی پیشرفته بوده که پزشکان شهر نه تنها از علومی چون شکسته بندی آگاه بودند، بلکه به اجرای اعمال شگفت انگیزی چون جراحی جمجمه نیز دست می زدند.
از سوی دیگر کشف تنها لوح نوشته دوران آغاز تمدن عیلام در این شهر همراه با آثار مهرها و علایمی که پیشتر به آن اشاره شد نشان از ارتباط های تجاری و کنترل اقتصادی منطقه از سوی این جامعه دارد و به این ترتیب مردم این شهر به چنان درجه ای از رفاه رسیده بودند که زنان به زیبایی خود نیز توجه فراوان داشته و مردم آن به احتمال جز نخستین مخترعان و مکتشفان سرگرمی هایی شبیه «شطرنج» و «نرد» بوده اند.
کشف نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین جراحی مغز و نخستین انیمیشن دنیا گوشه ای از آثار بدست آمده از حفاریهای شهر سوخته است.
/ 1495/ 653

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن