واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بندر ریگ رتبه نخست مسابقات انیمیشن استانی
تنگستانی: زمانبندی اکشنها و جریان کلی در صحنه برای پویانمایی خوب ضروری است
مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر ریگ گفت: زمانبندی اکشنها، حالت بدن و چهره کارکترها، فاصله زمانی بین اکشنها، جریان کلی حرکت در صحنه، کنشها و واکنشها همگی برای ارائه یک پویانمایی خوب ضروری به نظر میرسند.
آرزو تنگستانی مربی جوان خوش ذوق و استعداد کانون پرورش فکری که بارها توانسته با افتخار و سربلندی برای مرکز کانون ریگ و شهر بندر ریگ رتبههای برتر استانی و کشوری از آن خود کند، این بار با تلاش و آموزش خود کسب مقام اول استانی را در ساخت انیمشن نصیب اعضای کانون پرورش فکری بندر ریگ کرد. به همین بهانه به سراغ آرزو تنگستانی مربی کانون و پرورش فکری بندر ریگ رفتم و پاسخهای جالبی در زمینه انیمیشن از او گرفتم. فارس: در مورد شروع کار پویانمایی با اعضای کانون صحبت کنید و این که چه چیزی باعث شد که بچهها به پویانمایی علاقمند بشوند؟ تنگستانی: خوب معمولاً همه بچهها به پویانمایی یا به قولی کارتون علاقهمند هستند، اعضای مرکز ریگ هم استثنا نبودند، تعدادی از پویانماییهای محصول کانون را برای اعضا به نمایش گذاشتم و توضیحاتی را در مورد پویانمایی برای اعضا میدادم بعد از مدتی برای اعضا جالب بود که بدانند چگونه این تصاویر متحرک ساخته میشوند، پس تا حدودی کارگاههایی را به صورت کات اوت در کانون برگزار کردیم بعد از آن معلم پایه ششم ابتدایی مدرسه خدیجه کبری(س) فریبا صنوبری و همچنین مدیر مدرسه ابتدایی دانش اکرم بحرپور که مرتب با کانون در ارتباط بودند برای شرکت دانشآموزان مدرسه در جشنواره دانشآموزی با رویکرد اصلاح الگوی مصرف پیشنهاد تشکیل کارگاه پویانمایی در مدارس را برای آن دسته از دانشآموزانی که عضو کانون بودند را دادند و من در چندین جلسه کارگاههای پویانمایی را با استفاده از نرمافزار انیمه استودیو برای اعضا در مدارس یاد شده برگزار کردم. فارس: شما یکی از مربیانی بودید که تکنیک کات اوت و نرم افزار را برای اعضا اجرا کردید مزیت هر کدام نسبت به دیگری چیست؟ تنگستانی: اصولاً برای اعضای کارکردن با تکنیک کات اوت و با استفاده از خمیر تا حدودی سادهتر به نظر میرسید ولی برای گرفتن فریمها معمولاً به مشکل تکان خوردن دوربین یا تغییر نور بر میخوردیم و این باعث میشد که بچهها دچار دلسردی ناشی از خستگی و عدم نتیجهگیری مثبت شوند پس با علاقه خاصی که داشتم نرم افزار انیمه استودیو را پیدا کردم و برای آموزش و یادگیری آن وقت گذاشتم، سعی کردم که این تکنیک را به اعضا هم آموزش دهم چون کاری که میخواهند انجام بدهند با نرم افزار سریعتر به جواب میرسید در حالی که پروژه قبلی این گونه نبود. فارس: به نظر شما ضروریترین نکات برای ارائه ی یک پویانمایی خوب چیست؟ تنگستانی: زمانبندی اکشنها، حالت بدن و چهره کاراکترها، فاصله زمانی بین اکشنها، جریان کلی حرکت در صحنه، کنشها و واکنشها همگی برای ارائه یک پویانمایی خوب ضروری به نظر میرسند مخصوصاً اعضای ما باید به این نکته توجه کنند که حرکات کاراکترها در زمان خاص خود صورت گیرد که در موقع صداگذاری با مشکل روبرو نشویم. فارس: به نظر شما نگاه یک انیماتور باید به چه صورتی باشد؟ تنگستانی: یک انیماتور باید به دنیای اطراف خودش جور دیگری بنگرد، من همیشه برای آموزش و شروع کارگاههای پویانمایی کانون با مثال در مورد راه رفتن شروع میکنم شما اگر به نحوه راه رفتن انسانها نگاه کنید متوجه میشوید که حتی راه رفتن هیچ دو انسانی مثل هم نیست، چه برسد به حرف زدن و حالتهای دیگر، یک انیماتور خیلی زود متوجه جزئیات حرکت موجودات و اجسام میشود، همین طور کل مجموعه حرکت و کنشها و واکنشها رو به خوبی میتواند به خاطر بسپارد. فارس: در مورد موفقیت اعضای مرکز ریگ در جشنواره دانشآموزی صحبت کنید؟ تنگستانی: اعضای مرکز بعد از برگزاری چندین کارگاه پویانمایی سه کار را به جشنواره که با رویکرد اصلاح الگوی مصرف بود ارسال کردم که بعد از داوری در استان برگزیده شدند و این موضوع مرا بسیار خوشحال کرد چون نتیجه زحمات و تلاش بچهها را دیدم. ........................................ گفتوگو از: اسما قاسمیان ....................................... انتهای پیام/66006/صا30
93/04/01 - 08:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]