تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803216781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادعاهای ضد و نقیض مطبوعات غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ادعاهای ضد و نقیض مطبوعات غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی روز گذشته در وین پایان یافت که با توجه به نزدیک بودن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن طرفین به توافق نهایی، روند گمانه زنی ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات، موارد تفاهم و اختلاف و مواردی از این دست بار دیگر شدت گرفته است. در این میان، ادعاهای گاه عجیب و غریبی نیز از سوی برخی مطبوعات غربی مطرح می شود.
کد خبر: ۴۰۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶ - 21 June 2014



ادعاهای ضد و نقیض مطبوعات غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی روز گذشته در وین پایان یافت که با توجه به نزدیک بودن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن طرفین به توافق نهایی، روند گمانه زنی ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات، موارد تفاهم و اختلاف و مواردی از این دست بار دیگر شدت گرفته است. در این میان، ادعاهای گاه عجیب و غریبی نیز از سوی برخی مطبوعات غربی مطرح می شود.


به گزارش «تابناک»، یکی از نکات مهمی که طی سال های اخیر و به موازات برقراری روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به طور مستمر قابل مشاهده بوده، فضاسازی رسانه ای شدید غربی ها است که به منظور ایجاد فضای روانی مدنظر خود و گرفتن حداکثر امتیازات و افزایش فشارها بر ایران انجام می گیرد. این موضوع، در دور اخیر مذاکرات در وین نیز به خوبی قابل مشاهده بود.


یکی از جدیدترین نمونه ها از این دست، مطلبی است که روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز منتشر کرده و در آن مدعی شده ایران با وجود ادامه مسیر مذاکرات هسته ای خود با گروه 1+5، در تلاش است تا «فعالیت های نظامی هسته ای» خود را از طریق کره شمالی به سرانجام برساند. این در حالی است که این بار، جو کلی رسانه های بین المللی از حصول پیشرفت در مذاکرات حکایت دارد.


وال استریت ژورنال در مطلب خود تلاش کرده تا با بیان این موضوع که ایران و کره شمالی طی سال های اخیر همکاری هایی را در حوزه های مختلف نظامی و صنعتی انجام داده اند و با بیان این ادعا که دولت پیونگ یانگ همواره در تلاش بوده تا تجربه های نظامی هسته ای خود را در اختیار کشورهای همسو با خود قرار دهد، چین بیان کند که ایران تلاش دارد از یک سو به توافقی با غرب در موضوع هسته ای دست یافته و به این ترتیب، فشار تحریم ها را از روی دوش خود بردارد و از سوی دیگر، آزمایش های هسته ای خود را از طریق کره شمالی به انجام برساند..


واضح است که هدف از این تلاش ها، باز نگه داشتن پرونده هسته ای ایران و جلوگیری از دستیابی دو طرف به توافقی مبتنی بر درک منافع متقابل است. به عبارت دیگر، طرح چنین ادعاهایی سبب می شود موضوع هسته ای ایران همواره با دید سوءظن مدنظر قرار بگیرد و غرب همواره بهانه ای برای ادامه یا افزایش فشارهای خود بر ایران داشته باشد. طرح این گونه ادعاهای غیر قابل اثبات، به طور مستقیم در راستای منافع رژیم اسرائیل و دولت های همسو با این رژیم است که به هیچ وجه خواستار حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران نیستند.


گفتنی است طرح ادعاهای مختلف درباره برنامه هسته ای ایران همزمان با مذاکرات ایران و 1+5، تنها به این روزنامه محدود نمانده و دیگر رسانه ها و مطبوعات غربی نیز کم و بیش به آن می پردازند. مهمترین نمونه از این دست، خبرگزاری «رویترز» است که دامنه فعالیت های آن در موضوع مذاکرات هسته ای، تا حدی گسترش یافته که می توان گفت حتی به عنوان یک عضو غیرحاضر در گروه 1+5 و در راستای منافع غرب عمل می کند.


به عنوان مثال، در جریان دور پیشین مذاکرات هسته ای در وین که اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد، این رویترز بود که نخستین بار موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران و ضرورت کاهش آن ها را در عرصه عمومی مطرح کرد و پس از آن بود که مقامات غربی نیز طی اظهارنظرهای متعدد به آن پرداختند؛ تا جایی که اکنون گفته می شود این موضوع، به مهمترین مسئله مورد اختلاف طرفین در مذاکرات تبدیل شده است. 


این خط خبری در حالی در این دوره از مذاکرات نیز از سوی رویترز دنبال شد که برخی دیگر از مطبوعات و رسانه ها، مطالب دیگری را در این زمینه عنوان می کنند. به عنوان مثال، بر خلاف اکثر تحلیل ها و حتی موضع گیری های رسمی طرفین که از پابرجا بودن اختلافات در «موضوعات» کلیدی خبر می دهند، نیویورک تایمز مدعی شده طرفین درباره موضوع رآکتور اراک و تأسیسات هسته ای فردو به توافقاتی دست یافته اند و اکنون بحث بر سر برخی از دیگر مسائل است. 


به هر حال، گستره این ادعاها و گمانه زنی ها و همچنین تناقضات موجود میان آن ها، نشان می دهد که این گونه مطالب از حد شایعات و یا در بهترین حالت، اخبار جسته و گریخته و ناقض خارج نبوده و اکثراً در راستای اهداف خاص آن رسانه یا دولت متبوع آن به کار گرفته می شود. این در حالی است که واقعیت، پشت میز مذاکرات و در سطح دولت های مذاکره کننده رقم می خورد؛ نه رسانه های دارای جهت گیری های گوناگون. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن