تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803967184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ اراده ها در مذاکرات هسته یی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جنگ اراده ها در مذاکرات هسته یی تهران - ایرنا - روز شنبه روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز نوشت:روز گذشته پنجمین دور مذاکرات هسته یی کشورمان با نمایندگان شش قدرت جهان پس از چهار روز کارزار نفسگیر دیپلماتیک به پایان رسید. براساس توافق، قرار است دور بعدی 11 تیرماه با گفت وگوهای کارشناسی از سر گرفته شده و در ادامه با حضور ظریف و اشتون ادامه یابد.


«جاوید قربان اوغلی» در این یادداشت ادامه داده است: هر دو طرف مذاکرات وین 5 را «مثبت، فشرده و جدی» توصیف کرده و در عین حال از ادامه برخی «اختلافات» سخن گفته اند. خبرگزاری رویترز با اشاره به موضع سخت ایران در مورد نوع فعالیت های هسته یی اش «تعداد سانتریفیوژ های فعال ایران» را یک مشکل عظیم برای شش قدرت جهانی یاد کرد و نوشت: «ایران خواهان داشتن ده ها هزار سانتریفیوژ در تاسیسات غنی سازی خود است» عراقچی، سخنگوی هیات ایران اظهار امیدواری کرد «در پایان این دور به متن اولیه توافق برسیم، اگرچه این متن حاوی ده ها و صدها جمله مورد اختلاف باشد» موضوعی که ظریف نیز روز گذشته در نشستی با خبرنگاران آن را تایید کرد و گفت: « با توجه به عمر موضوع هسته یی طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد».
اختلاف در مذاکرات دیپلماتیک امری کاملاعادی و طبیعی است. اساسا نفس مذاکره برای رفع اختلافات و حصول توافقی مرضی الطرفین است.
این امر در پیشبرد راهبرد حل و فصل دیپلماتیک پرونده یی که طی 10 سال گذشته رونده پیچیده یی را پشت سر گذاشته و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران فرآیند حل و فصل را بیش از پیش دشوار کرد، امری دور از انتظار نیست.
ماندلا، رهبر نامدار ضد آپارتاید اعتقاد داشت «مذاکره روشی برای حل اختلاف با دشمنان است نه دوستان و رهبران با دشمنان و مخالفان شان مصالحه می کنند نه با دوستان شان.» پیشرفتی که در حل وفصل اختلافات طی کمتر از 10 ماه صورت گرفته در حد معجزه است و باید آن را قدر دانست. رصد مذاکرات که از ابتدا طرفین بر محرمانه بودن آن تاکید و توافق کرده اند، نمایانگر جدیت هر دو طرف برای برون رفت از مشکلات و حل اختلافات است. سیگنال های پس از نشست هفته گذشته ژنو بین نمایندگان ایران و امریکا که برای نخستین بار به صورت دوجانبه و خارج از حاشیه نشست های 1+5 صورت گرفت، به وضوح موید این مدعاست که طرفین برای حصول توافق و نگارش متن نهایی جدی هستند هر چند که برخی از اعضای 1+5 که قبلانیز مانعی در امضای «برنامه اقدام مشترک» در ژنو بودند هنوز بر مواضع خود اصرار داشته و بر آن پافشاری می کنند. اگرچه در توافق ژنو ساز و کار شش ماهه دوم در صورت عدم حصول توافق تا 20 جولای (29 تیر) برای مذاکرات پیش بینی شده ولی روند گفت وگوهای ایران با 1+5 نشان می دهد، همانطور که آقای رییس جمهور هفته گذشته در سالگرد انتخابات 24 خرداد پیش بینی کرد، امکان حل پرونده هسته یی ایران در مدت پنج هفته باقی مانده وجود دارد و نیازی به تمدید مذاکرات شش ماه اول نخواهد بود: رویکردی که طرف های غربی نیز بر آن تاکید می کنند. با این وجود امیدواری های زیادی به حصول توافق نهایی تا قبل از 20 جولای وجود دارد اما نباید از امیدواری 100 درصدی سخن گفت ضمن اینکه نباید مانند برخی دلواپسان نسبت به آن بیش از حد بدبین بود. دکتر ظریف هفته گذشته و در آستانه مذاکرات وین 5 و نخستین نشست دوجانبه ایران و امریکا در مقاله یی که در واشنگتن پست منتشر کرد با اشاره به برخی از زوایای اختلافات تاکید کرد: «مذاکرات هسته یی ایران و قدرت های جهانی به مرحله حساسی رسیده است.
در حد معقولی اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود به راه حل جامعی در این رابطه برسیم: راه حلی که تضمین کند برنامه هسته یی ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند.
تمام آنچه برای این منظور نیاز است، توجه هوشیارانه و جدی به واقعیت های موجود و همین طور تبعات انتخاب جایگزین های چنین راه حلی است. در گذشته، گرفتاری در دام برخی توهمات باعث از بین رفتن فرصت های به وجود آمده شده اند و نباید اجازه داد که بار دیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی نابود شود.»
رونالد ریگان، رییس جمهور فقید امریکا پس از علنی شدن سفر مک فارلین به تهران در نطقی که از تلویزیون سراسری پخش شد در مقام دفاع از اقدام خود به جغرافیای جهان و جایگاه ایران در آن اشاره کرد.
به نظر می رسد اکنون پس از گذشت قریب به سه دهه و شرایطی که در پرتو تحولات جهان و منطقه رخ داده، اوباما و هیات حاکمه امریکا را به اتخاذ همان رویکرد در مورد ایران کشانده است. درک این شرایط و مدیریت آنکه چالش هسته یی نقش مهمی را در آن ایفا می کند، ما را بر آن می دارد که در عین خوشبینی محتاطانه نسبت به حل اختلافات عمیق 35 ساله، به تثبیت جایگاه راهبردی خود در منطقه و جهان بپردازیم.
این همان رویکردی است که روحانی و تیم همراه وی آن را در تعامل با جهان تعریف کرده اند. همانطور که اوباما برای پیشبرد اهداف خود در حل و فصل دیپلماتیک هسته یی نیازمند غلبه بر زیاده خواهی های تندروهای کشورش، اراده های شیطانی متحدانی مانند رژیم صهیونیستی و لابی برهم زننده توافق برخی کشورهای اروپایی و عربی است، ما هم در این سو باید بر اراده هایی که هنوز در فضای تقابل تنفس می کنند و مذاکره را خیانت می دانند غلبه کنیم. اگر چنین اراده یی در دو طرف محقق شود عبور از اختلافات وین 4 و 5 و... کاری غیرممکن نخواهد بود.
اول**1104

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن