واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
استاد حوزه و دانشگاه: داعش، انحرافات فکری و اعتقادی آشکار دارد قم-ایرنا- عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: گروه ضد اسلامی داعش، انحرافات فکری و اعتقادی آشکار دارد
حجت الاسلام و المسلمین ˈداوود فیرحیˈ پنجشنبه شب در ˈنشست بررسی جریان های تکفیری و تحولات اخیر عراقˈ در سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به تفصیل به ریشه های تاریخی و اعتقادی جریان های انحرافی در جامعه اسلامی پرداخت.
وی با اشاره به قدمت بالای طرح مساله تکفیر در بین مسلمانان، گفت: مسلمانان هیچ وقت از تکفیر در امان نبودند و از زمان صدر اسلام و در زمان مدرسه نظامیه بغداد نیز گزارش هایی از تکفیر وجود دارد.
وی افزود : تکفیر جدید ماهیت خاص خود را دارد بدان معنا که همه تکفیر کنندگان مخالفان خود را ضد توحید معرفی می کنند و حکم به شرک و ارتداد آنها می دهند.
این محقق و صاحب نظر دینی گفت : تکفیر سلفی رکنی بر این باور است که نباید از علمای دین تقلید کرد بلکه باید از قرآن کریم تبعیت کرد و مستقیم به سراغ آیات آن رفت و آن را اجرا کرد. بنابر این یک نفر که به ادبیات عرب آشنایی دارد، به هنگام باز کردن قرآن به آیات جهاد و خشونت برخورد می کند و بدون نیاز به عملیات علمی و اجتهادی، دست به اجرای فرامین آن می زند.
وی افزود: این جریان نخستین مقصر عدم تحقق اهداف اسلامی را علمای دینی می دانند و آنها را نیز تکفیر می کنند.
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تکفیری ها بحثی به نام تزکیه را مطرح می کنند،افزود: آنها معتقدند مسلمانان دچار انحراف اساسی شدند و بر این باورند که اسلام امروز اسلام نیست، چرا که اگر اسلام بود غرب بر مسلمانان حاکم نمی شد پس آنها بدون درگیری با غرب مستقیما با مسلمانان درگیر می شوند.
وی تصریح کرد: تزکیه دارای ظاهر زیبایی است اما همین که نسبت به آن اصرار می شود خشونت به همراه خود دارد یعنی نوعی ناب گرایی و خالص سازی درآن است و این ناب گرایی نه تنها در اسلام بلکه در مسیحیت و یهودیت نیز مشکلاتی ایجاد کرده است و کسانی که دنبال آن بودند دست به سلاح بردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر عراق خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت مرکزی عراق با سه گروه مسلح درگیر شده است، که علاوه بر داعش به عنوان مهمترین آنها، گروه های دیگری نیز نظیر صحوه یا بیداری اسلامی و همچنین بازماندگان حزب بعث صدام از جمله دیگر گروه ها به شمار می روند.
وی با بیان اینکه دولت مرکزی عراق با ائتلاف این گروه ها مواجه است، افزود: ائتلاف به هیچ وجه به معنای اتحاد نیست و این سه گروه به هیچ وجه با هم متحد نشدند بلکه در مقابل دولت مرکزی موضع مشترک دارند.
وی با اشاره به تهاجم داعش به موصل و استان نینوای عراق، تصریح کرد: داعش جنبشی به شدت خشن است تا جایی که گزارش ها حکایت می کند با سه ضلع یک مثلث یعنی اهل سنت، شیعیان و غرب درگیرند.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این گروه دارای سه ایده و طرز فکر است، افزود: نخستین ایده آن بازگشت به احیای خلافت اسلامی است و بر خلاف القاعده که برای آزادی قدس تلاش می کرد داعشی ها به دنبال آزاد سازی بغداد از شیعیان یا رافضی های صفوی (به تعبیر خودشان) هستند.
وی با بیان اینکه دومین اصلی که داعش به آن اعتقاد دارد تاسیس حکومت اسلام نه حکومت های اسلامی است ، افزود: آنها به ظاهر دنبال تشکیل یک حکومت واحد اسلامی هستند که این باعث شده، به شدت به ظواهر مذهبی و مناسک خاص خودشان تکیه کنند.
وی سومین اندیشه گروه داعش را اندیشه تکفیر دانست، و افزود: تکفیر خطرناکترین چیزی است که این گروه به آن تکیه دارد.
وی در تبیین اندیشه تکفیر خاطرنشان کرد: داعش، تمام سنی هایی که مخالف آنها هستند و همچنین شیعیان و غیر مسلمانان را کافر می دانند و تمام احکام شرعی کفر را در مورد آنها اجرا می کنند و بنابر آن خون آنها را مباح، مالشان را حلال و فرزندان و زنان آنها را اسیر می دانند.
وی با بیان اینکه اولین گروه هایی که توانستند به لحاظ فقهی با چاپ کتاب هایی پیرامون مباحث فقهی تکفیر با داعش مقابله و نظرات انها را رد کنند اهل سنت بودند، افزود: چشم اسفندیار این تئوری بر اساس تکفیر است و اگر این تئوری آنها زده شود دیگر چیزی از این جنبش به لحاظ اعتقادی باقی نمی ماند.
وی افزود: جریان تکفیر ملازمه با خشونت دارد و هر جریانی که در هر کجا به تکفیر رانده شود سرانجام دست به کشتار و سلاح می برد چون نفس و مال هیچ کس برای او محترم و دارای ارزش نیست. ک/3
7403 / 380/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
30/03/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]