تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802725299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش بی مهری بر روی مبلمان شهر اردبیل/ بی توجهی به خلأهای فرهنگی و آموزشی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل گزارش مهر/
نقش بی مهری بر روی مبلمان شهر اردبیل/ بی توجهی به خلأهای فرهنگی و آموزشی
اردبیل – خبرگزاری مهر: سالانه شهرداری اردبیل هزینه های گزافی را برای توسعه و تجهیز مبلمان شهری صرف می کند، هزینه هایی که بخش قابل توجه آن به دلیل بی توجهی شهروندان صرف بازسازی این مبلمان می شود تا نشان دهد تا در زمینه فرهنگی و آموزشی خلأهایی وجود دارد که مورد بی توجهی قرار گرفته است.



به گزارش خبرنگار مهر، مبلمان شهری از جمله سرمایه های موجود در سطح شهر است که توسط نهاد متولی ایجاد و با هدف ارتقا سطح کیفی و کمی زندگی شهر نشینی در اختیار شهروندان قرار داده می شود. امکاناتی که در جهت تحریک و شادابی زندگی شهری بوده و برای طراحی و احداث هزینه های گزافی را به خود اختصاص می دهد. با این وجود نگاهی به وضعیت امانتداری این سرمایه ها در شهر اردبیل بیانگر خلاءهای فرهنگی قابل توجه است تا جایی که امروز بخش مهمی از هزینه های عمرانی شهرداری صرف تعمیر مجدد و مکرر مبلمان شهری می شود. ضرورت مشارکت همگانی در حفظ سرمایه ها هر چند شهرداری ضرورت مشارکت شهروندان در حفاظت از سرمایه های شهر را ضروری می داند خلاء آموزش و اطلاعات اندک کاربران بویژه در حاشیه شهر نیز به این معضل دامن زده است. خلاء هایی که به عقیده کارشناسان بخشی از آن به دلیل غفلت نهادهای فرهنگ ساز بوده و موجب شده است انرژی شهرداری ها بیشتر از ساخت به تعمیر متمرکز شود. در این میان کارشناسان مدیریت شهری ضرورت توسعه مبلمان شهری را برای نشاط و زیباسازی بویژه در شرایط اقلیمی مانند اردبیل یک اصل می دانند و معتقدند آراستگی شهر می تواند بسیاری از دغدغه های روحی و جسمی زندگی شهری را تعدیل کرده و زمینه فعالیت پویای شهر را فراهم کند.

ارتقا سطح کیفی شهرنشینی با بهبود امکانات شهری محمد رضا صبوری یکی از کارشناسان شهری است که تاکید دارد ضرورت مبلمان شهری ارتقا سطح کیفی زندگی شهرنشینی است و نمی توان بدون دستیابی به شاخصه های کیفی سازی، شهری پویا و فعال داشت. این کارشناس معتقد است در بسیاری از مواقع مبلمان شهری، آراستگی سطح شهر، توسعه فضاهای سبز و توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی به اندازه چهاردیواری مسکن افراد اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه زندگی شهری زندگی گروهی و اجتماعی است، اضافه کرد: طراحی مبلمان شهری نیز در راستای همین اصل بوده و به دنبال فعال سازی زندگی اجتماعی در عرصه شهر ها است. مبلمان شهری ملزومه کلان شهری کارشناسان مدیریت شهری معتقدند برای ساخت یک مادر شهر با کلان شهرها به مبلمان شهری توجه ویژه شده و متناسب با نیازهای شهروندان طراحی های مختلف صورت گرفته است. در عین حال روانشناسان نقش مبلمان شهری را غلبه بر شرایط اقلیمی نامساعد شهرها و همچنین غلبه بر مشکلات روحی، فشار عصبی و استرس زندگی شهری می دانند. نعیمه اسحاقی روانشناس اردبیلی با بیان اینکه طراحی درست مبلمان شهر می تواند بسیاری از مشکلات و معضلات روحی و روانی ناشی از شهرنشینی را تلطیف کند، معتقد است در این میان تمامی جایگزین چنین خلاء هایی زیبایی فضای شهری و مبلمان سطح شهر است.

وی ادامه داد: زندگی شهرنشینی امروز با انواع فشارهای عصبی و روحی متاثر از زندگی روزمره و بدون جذابیت همراه بوده و به همین دلیل توسعه امکانات متنوع زیبا سازی و نشاط آفرینی آن اهمیت ویژه دارد. به گفته این روان شناس با توجه به شرایط اقلیمی شهر اردبیل که هشت ماه از سال با سردی هوا و بارش همراه است، توجه به روان شناسی مبلمان شهری از جمله رنگ، پوشش گیاهی و نوع کاربری امکانات شهری می تواند حتی محدودیت های اقلیمی را تلطیف کند. عامل انسانی بخشی از تخریب مبلمان شهری است اما سوال اینجاست که چرا با وجود تاکید کارشناسان به ضرورت توسعه مبلمان شهری، همچنان حفاظت از این سرمایه ها یک دغدغه جدی محسوب می شود. شهروندان و مسئولان پاسخ متفاوتی به این سوال دارند. یکی از شهروندان معتقد است در برخی مواقع تعمیر مجدد شهرداری به دلیل استهلاک و فرسودگی تجهیزات است. حبیب عسگر زاده با اشاره به فرسوذگی صندلی و شکستگی حصار های اطراف پارک ها و از بین رفتن چمن و پوشش گیاهی تصریح کرد: این طور نیست که تمامی تخریب های مبلمان شهری توسط شهروندان و کاربران صورت گرفته باشد. وی افزود: به عنوان مثال صندلی موجود در پارک چهار سال است نصب شده و در معرض بارش، نور شدید آفتاب و برورت هوای زمستان بوده، بنابراین مشخص است که دچار استهلاک خواهد شد. این شهروند تاکید دارد که در برخی مواقع حضور دیرهنگام شهرداری برای تعمیر و تجهیز می تواند فرسودگی تجهیزات را بیشتر و در نتیجه هزینه کرد شهرداری را افزایش دهد.

 افزایش فرسودگی مبلمان شهری به علت محدودیت امکانات در عین حال یکی از شهروندان ساکن در محله ایران آباد به عنوان یکی از محلات حاشیه شهر اردبیل معتقد است محدودیت امکانات فرسودگی تجهیزات را افزایش می دهد. قادر محب علی با بیان اینکه در حاشیه شهر و محلاتی که دورتر از مرکز شهر هستند امکانات محدود است، ادامه داد: به عنوان مثال از بین رفتن مبلمان اندک پارک های فعال در این منطقه به دلیل استفاده مکرر کاملا عادی است. وی نمونه دیگر این موضوع را در سرویس های بهداشتی دانست و اضافه کرد: وقتی سرویس بهداشتی عمومی در طول یک ماه فقط یک بار نظافت شود، تخریب امکانات آن با توجه به حجم استفاده ها کاملا مبرهن خواهد بود. با وجود اینکه اظهارات شهروندان در بسیاری از مواقع مصداق عینی دارد، اما یادگاری های روی صندلی های فلزی سطح شهر، شکسته شدن چراغ ها و تخریب سطل های زباله از جمله سوالات بی پاسخی است که پیکان بی توجهی در امانتداری را متوجه شهروندان می کند. آموزش رکن اصلی جلب مشارکت شهروندان شهردار اردبیل در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که آموزش رکن اصلی جلب مشارکت شهروندان است و نمی توان نسبت به این مهم غفلت کرد. صدیف بدری با اشاره به پیام های اخلاقی متعدد نصب شده در معابر شهری ادامه دادک بدون آموزش و آگاهی بخشی نمی توان شهروندان را مجاب به مشارکت کرد.

در عین حال مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل توسعه امکانات شهری بویژه در مناطق محروم و کم برخوردار اردبیل را در اولویت برنامه های کاری شهرداری دانست و افزود: ایجاد عدالت در امکانات شهری ضرورت مدیریت واحد شهری است و برای اجرای بهینه نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است. بهنام فتحی بخشی از برنامه های شهرداری را اجرای برنامه های آموزشی می داند و تاکید دارد که حفاظت از سرمایه های شهری نیازمند مشارکت همگانی است. این روزها اردبیل برای استقبال از مهمانان تابستانی مهیا می شود، مهمانانی که می توانند بهترین ناظر مشارکت که خواسته مسئولان است؛ بوده و در صورت تحقق شاخصه های آن اخبار خوشایندی از زیبایی، بهداشت و کیفیت امکانات شهر اردبیل به شهرهای خود به سوغات ببرند. ................................ گزارش: ونوس بهنود


۱۳۹۳/۳/۳۰ - ۰۹:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن