تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803311884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبرد دیپلماتیک اراده های سیاسی بر سر واژگان و موضوعات؛ دیدار دوباره معاونان ظریف و اشتون


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مذاکرات وین 5؛ نبرد دیپلماتیک اراده های سیاسی بر سر واژگان و موضوعات؛ دیدار دوباره معاونان ظریف و اشتون وین - ایرنا - فشرده ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مذاکرات سیاسی میان هیات های جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 همچنان در وین اتریش در حال انجام است و دیپلمات های این هفت کشور و اتحادیه اروپا سخت در حال مذاکره بر سر مباحث عمیق و محتوایی درباره موضوع هسته ای و تحریم ها هستند.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، نبرد دیپلماتیک سختی میان تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی و نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در حال انجام است تا اراده های سیاسی پدیدآورنده این فرصت تاریخی برای پایان دادن به بحرانی ضروری، حالا خود را بصورت واژگان، کلمات و جملات در قالب نگارش متن «برنامه اقدام مشترک جامع» نشان دهند.
از روز گذشته که به گفته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، نگارش متن توافق مشترک جامع با عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شده است، طرفین در حال مذاکره با یکدیگر هستند؛ این مذاکرات گاه در سطح ظریف و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گاه در سطح معاونان دو طرف و گاه در سطح هیات های کارشناسی فنی و حقوقی و بصورت پی در پی است.
امروز برای دومین بار معاونان ظریف و اشتون با یکدیگر مذاکره می کنند. در نخستین بار، هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نتیجه بررسی ها و مشورت های داخلی اعضای 1+5 را به اطلاع هیات های ایرانی رساند.
دیپلمات های ایرانی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا از فشردگی و سختی این مذاکرات می گویند اما این روند را طبیعی می دانند چرا که به اعتقاد آنها، اکنون بر مباحث بسیار عمیق و محتوایی در حال مذاکره هستند.
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به اظهارات برخی دیپلمات های غربی که مواضع ایران را در این مذاکرات نگران کننده خوانده و گفته اند که موضع تهران در بیشتر موضوعات تغییری نکرده است، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا می گوید: جمهوری اسلامی ایران به مواضع اصولی و منطقی خود پایبند است و قرار نبوده که این مواضع و خطوط قرمز ما، تغییر کند.
وی تصریح می کند: ما پیشنهادهای بسیار مناسبی به آنها داده ایم که دکتر ظریف در مقاله ای که اخیرا در واشنگتن پست نوشت، به آنها اشاره کرد.
از این رو، همچنانکه ظریف شب گذشته اعلام کرد، به دلیل اختلافات اساسی میان طرفین، روند مذاکرات درباره نگارش متن برنامه اقدام مشترک به «کندی» پیش می رود و این روند، روندی «پرمشقت و زمان بر» است اما هر دو طرف امیدوارند کارها پیش رود.
گرچه وزیر امور خارجه ایران گفت که آغاز نگارش متن بدلیل اختلافات به معنای رسیدن به تفاهم نیست اما دیپلمات های ایرانی می گویند، باز شدن یک روزنه در یک موضوع بر سایر روند نگارش تاثیر مثبتی خواهد داشت.
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران می گوید: این رسم بین المللی است که شروع می کنند به تدوین و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است و موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص تری صحبت کنند.
البته همچنانکه در مذاکرات ژنو برای رسیدن به توافق اولیه شاهد بودیم، قطعا تصمیم گیری درباره موضوعات داخل «پرانتز» به مشورت با پایتخت ها نیاز دارد که این امر نیز دلیل دیگری بر پیچیدگی و سختی این مذاکرات است.
اختلافات اساسی میان طرفین بر سر مسایلی همچون مدت زمان توافق جامع ، میزان و سطح و اندازه غنی سازی یعنی تعریف یک برنامه غنی سازی بر اساس توافق ژنو و جدول زمان بندی لغو تحریم ها است. به گفته عراقچی، سخت ترین مرحله مذاکرات جدول زمان بندی برداشته شدن تحریم ها است چرا که باید گام های ایران و طرف مقابل باید متوازن باشند.
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که خواست نامش بیان نشود، به خبرنگار ایرنا درباره اینکه آیا در مورد تعداد سانتریفیوژها نیز بحث هایی شده است، می گوید که ما و طرف مقابل در خصوص هر موضوعی از جمله تعداد سانتریفیوژها نظر داریم.
برخی منابع آگاه نیز از رایزنی های برخی هیات های غربی با کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر می دهند.
به نظر می رسد، امشب (پنجشنبه شب) برای هیات های ایران و 1+5 شبی طولانی باشد چرا که مذاکرات میان هیات ها همچنان ادامه دارد و همه خبرنگاران در انتظار اعلام نتیجه این مذاکرات هستند.
از: زهرا هژبری
سیام 1572

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن