تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803329075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات همزمان ارتش های سوریه و لبنان، خط بطلانی بر سیاست بی طرفی بیروت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عملیات همزمان ارتش های سوریه و لبنان، خط بطلانی بر سیاست بی طرفی بیروت بیروت – ایرنا – بدنبال تحولات عراق و تحرکات مشکوک و مشترک گروه تروریستی تکفیری داعش و بعثی ها و باقیمانده های عصر صدامی با حمایت برخی دولت های منطقه و جهان، زنگ خطر در کشورهای دیگر منطقه از جمله لبنان به صدا درآمد.


به گزارش ایرنا، ناظران معتقدند که تحولات عراق درسی عبرتی شده است برای لبنانی ها که دیگر به سیاست هایی دیکته شده مانند« بی طرفی و خویشتنداری» و اعلامیه هایی همچون « بعبدا» و جلسات «راهبرد دفاعی» دلخوش نکنند و برای نجات کشور خود باید دست به عملیات پیش دستانه زده و حتی با ارتش سوریه هماهنگ شوند زیرا تروریست های تکفیری سیاست و بی طرفی و دوست و دشمن نمی شناسند.
ناظران با بیان اینکه « هر تحولی در سوریه و لبنان بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارد و نمی توان از این واقعیت فرار کرد» معتقدند، اعلامیه بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری لبنان) و راهبرد دفاعی دو پروژه ای بودند که گروه 14 مارس با حمایت پدرخوانده های منطقه ای و بین المللی خود توسط « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان برای حمایت از گروه های تروریستی تکفیری و ضربه زدن به مقاومت ضد صهیونیستی دنبال می کرد و هیچ منفعتی برای لبنان در پی نداشته است.
اکنون اهداف پشت پرده تاکید و اصرار همزمان بر اجرای این دو پروژه ، خروج حزب الله از سوریه ، انفجار خودروهای بمب گذاری شده در ضاحیه جنوبی بیروت ، بئر حسن و شهرها و شهرک هایی مانند هرمل، اللبونه و ... با اعلام دوره پایان معادله طلایی « ارتش ، ملت و مقاومت» و نامیدن آن به معادله چوبین، برملا شده تا جاییکه ارتش و نیروهای امنیتی لبنان دست بکار شده تا کشورشان را از این خطر بزرگ نجات دهند.
در لبنان بجزعده ای محدود هیچ طرفی از آنچه درعراق رخ داده است ، خوشحال نیست اما لبنانی ها امروز نتایج اقدام « به موقع » حزب الله در جنگ پیشگیرانه با تروریست های تکفیری ودور کردن آنها از مرزهای لبنان و دلایل مقاومت حزب الله در مقابل فشارهای گروه 14 مارس برای خروج از سوریه را بخوبی احساس می کنند.
روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: منابعی که عملیات نظامی در دو سوی مرزهای لبنان و سوریه را پیگیری می کنند، می گویند که هماهنگی بین ارتش های دو کشور به بالاترین حد از ضرورت همکاری وهماهنگی رسیده است تا بتوانند در روزهای آینده نتایج دلخواه محقق سازند و به حضور تروریست ها در مرزهای دو کشور پایان داده شود.
این روزنامه به نقل از منابع خود افزود: امکان استفاده همزمان ارتش لبنان از بالگردها برای تعقیب عناصر مسلح و حملات جنگنده های سوری به این عناصر افزایش یافته است.
منابع الاخبار تاکید کرده اند که ارتش های دو کشور، « ضرورت هماهنگی و همکاری را در چارچوب مبارزه با تروریسم برای خدمت به منافع دو کشور درک کرده اند».
در لبنان بعدازعملیات موفق القلمون در سوریه و نابودی پایگاه های تروریست های تکفیری همواره خطر تروریست های تکفیری خفته در شهرها ( عرسال ) و سلسله کوه های شرق لبنان و داخل اردوگاه ها و برخی شهرها شمالی ( طرابلس و عکار) و جنوبی (صیدا) که منتظر فرصتی برای بیدار شدن هستند، احساس می شد.
حضور بیش از 3000 عنصر مسلح تروریست با گرایش تکفیری در سلسله کوه های شرقی لبنان و در مرزهای سوریه در مساحتی به عرض حدود 15 کیلومتر و طول 100 کیلومتر و افزایش تحرکات آنان در داخل سوریه و لبنان ، به نظر می رسد مقامات امنیتی و نظامی دو کشور را مجاب کرده است که باید در طرحی مشترک با این پدیده خطرناک مقابله کنند.
در این رابطه روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز پنجشنبه خود این سئوال را مطرح کرد که « آیا با شروع جنگ داعش در عراق سیاست خویشتنداری لبنان اعتبار خود را از دست داده است یا اینکه جود بین المللی و منطقه ای حامی ثبات لبنان همچنان جاری است؟
السفیر افزود: پاسخ لبنانی ها مختلف است و بارزترین آنها تاکید بر معادله ثبات سیاسی همراه امنیتی و دوم افزایش ترس بویژه اینکه سخن از شمارش معکوس برای پایان دوره « جادویی » است که به تولد دولت جدید و برخی موفقیت ها از جمله در زمینه امنیتی منجر شد.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: اطلاعات رسیده از تهران و واشنگتن حاکی است که همچناین این تمایل وجود دارد که لبنان از درگیری های بزرگ منطقه ای در سوریه و عراق دور بماند اما چگونگی اجرای آن در هفته ها وماه های آینده « پیچیده» بقای مانده است زیرا به اطلاعات سیاسی و میدانی بویژه در صحنه عراق بستگی دارد زیرا همه احتمالات وجود دارد.
تاکنون به نظر می رسد طرف های سیاسی در لبنان « عقلانیت» را بر منافع گروهی و جناحی ترجیح داده اند.
تصمیم های سیاسی از لحظات اولیه تحولات عراق روشن بود و بر ورود نیروهای نظامی و امنیتی در نبرد ضد تروریسم تاکید داشت و سخنان « نهاد المشنوق» وزیر کشور و اقدامات ارتش لبنان در مناطق مرزی با سوریه بویژه القاع و بلندی های عرسال موید آن است و با استقبال پایتخت های منطقه و جهان مواجه شده است.
السفیر خاطرنشان کرد که مبارزه و مقابله لبنان با تروریسم دلیلی نیست که پرونده های مهمی همچون انتخاب رییس جمهوری و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراموش شود ، زیرا موفقیت اقدامات ارتش و نیروهای امنیتی به حمایت سیاسی دستگاه های مسئول همچون رییس جمهوری ، دولت و مجلس نیاز دارد.
این روزنامه لبنانی تصری کردد:عجز و ناتوانی دستگاه های سیاسی به برنامه های امنیتی ضربه می زند بویژه اینکه هشدارهایی در خصوص بیدارشدن باندهای تروریستی داعشی و انفجار امنیتی در اردوگاه ها از جمله « عین الحلوه در صیدا»، تحرکات غیرعادی یکی از نمادهای القاعده در طرابلس لبنان و مرتبط با باندهای تروریستی تکفیری خفته و بازگشت خطر خودروهای انفجاری و اقدامات تروریستی داده شده است.
السفیر تاکید کرد: اگر اوضاع منطقه خوب باشد ، ثبات در لبنان برقرار خواهد بود اما اگر « درگیری برادران وهمسایگان در منطقه حتمی شود»، نصیب لبنان زلزله های سیاسی وامنیتی تا رسیدن به آستانه « جنگ داخلی» خواهد بود.
در همین رابطه روزنامه الاخبار به عملیات همزمان اما جداگانه ارتش های سوریه و لبنان در مرزهای مشترک در منطقه القلمون سوریه و عرسال لبنان اشاره کرد و نوشت که تمرکز هزاران عنصر مسلح فراری از نبردهای دو ماه قبل القلمون در بلندی های صعب العبور دو کشور هماهنگی عملیات دو ارتش را ضروری کرده است.
الاخبار به حملات مکرر عناصر تروریستی تکفیری به شهروندان لبنانی و پایگاه ارتش سوریه و برخی شهرک های آزاد شده لبنانی از جمله رنکوس اشاره و تاکید کرد که « نابودی تروریست ها » تنها با هماهنگی عملیاتی ارتش های سوریه و لبنان تحقق می یابد.
الاخبار خاطرنشان کرد: شکی نیست که ارتش لبنان در روزهای آینده یک ماموریت نظامی مهم و بزرگ را در پیش روی خود دارد که با عملیات نظامی ارتش سوریه در آن سوی مرزها همزمان خواهد بود.
تصمیم ارتش لبنان برای سیطره بر منطقه لبنانی بلندی های مرزی با سوریه در سایه قطعی به نظر می رسد و گسیل زره پوش ها و سربازان در بقاع شمالی موید آن است بویژه اینکه عناصر مسلح عضور گروه های تروریستی تکفیری جبهه النصره ، الکتیبه الخضراء ، انصار الشریعه ، کتیبه بلال الحبشی، مغاویر القصیر در این منطقه لانه کرده اند.
الاخبار نوشت: البته این گروه های تروریستی برای تامین نیازهای اولیه و اساسی مانند آب و غذا با مشکلات زیادی مواجه هستند و به همین دلیل در روزهای آینده به برخی شهرک های مرزی لبنان مجبور هستند که نفوذ کنند زیرا بعداز سیطره کامل ارتش سوریه بر منطقه القلمون امیدشان از آن سوری مرز به صفر رسیده است.
این روزنامه لبنانی افزود: آنچه اوضاع را برای طرف لبنانی سخت تر و پیچیده تر کرده این است که ارتش سوریه همانطور که منابع نظامی سوری هم بارها تاکید کرده اند، عزم راسخ دارد عناصر مسلح را در بلندهای و کوه ها تحت تعقیب قرار دهد و این اقدام همه این عناصر را مجبور می کند که وارد خاک لبنان شوند و حتی دست به عملیات تروریستی از جمله آدم ربایی، دزدی و کشتار بزنند مانند آنچه اکنون در شهرک و بلندهای عرسال ، راس بعلبک . تا منطقه القاع شاهد هستیم.
الاخبار خاطرنشان کرد: مذاکراتی اکنون جریان دارد که تعدادی از عناصر مسلح به طرف سوری با تضمین زنده ماندن تسلیم شوند و یا اینکه بتوانند تحت نظارت سازمان ملل به خارج خاک سوریه منتقل شوند.
منابع میدانی لبنانی تاکید کرده اند که ارتش لبنان عملیات حمایت از روستای های نزدیک بلندی ها را شروع کرده و این مقدمه ای برای بیرون راندن تروریست ها از بلندی های صعب العبور است.
ارتش لبنان همچنین درصدد است تا بر برخی مواضع دور دست که در دو سال گذشته ترک کرده بود، دوباره سیطره یابد.
الاخبار به نقل از منابع خود افزود: منطقه بین بلندی های نزدیک شهرک لبنانی « الطفیل » که در مقابل شهرک سوری « عسال الورد» قرار دارد تا بلندی های عرسال و بلندی های شرقی شهرک القاع ، صحنه عملیات ارتش لبنان خواهد بود.
عناصر مسلح تروریستی تکفیری در مساحتی گسترده و بعضا صعب العبور مخفی شده اند که شامال غارها و مزارع کوچک دور افتاده خربه یونین ، الزمرانی ، الشاحوط و کوه حلیمه ( 2170 متری) ، خربه داوود، وادی الخشن، حورتا، وادی بوعیون می شود و به همین دلیل عملیات ارتش طولانی خواهد شد.
منابع میدانی گفته اند که منطقه المراح در وادی حورتا و همچنین یکی از غارهای بزرگ در وادی بوعیون مخفیگاه اصلی تروریست های تکفیری است.
این منابع خاطرنشان کرده اند که « حمایت مادی و معنوی از عناصر مسلح توسط برخی طرف های لبنانی و اهالی روستاها بویژه شهرک عرسال به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و به این تروریست ها در انجام جنایات کمک می کند.
در حالیکه ارتش لبنان خود را برای عملیاتی نظامی آماده می کند، ارتش سوریه حملات توپخانه ای و هوایی به مراکز تجمع عناصر مسلح در داخل خاک این کشور در نزدیک مرزهای لبنان را شروع و تشدید کرده است و این اقدامات زمانی شروع شد که یک گروه از تروریست های تکفیری قصد داشتند به یک پایگاه ارتش نفوذ و یا با حمله به شهرک ها نیازهای خود مانند غذا و آب را تامین کنند.
خاورم ** 1324

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن