تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820302230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده بناب در مجلس: برخی فصول قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نماینده بناب در مجلس: برخی فصول قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد تهران – ایرنا – نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امام راحل در سال 1368 دستور بازنگری در برخی فصول قانون اساسی را دادند گفت: شاید امروز هم نیاز باشد با در نظر داشتن اقتضائات جدید کشور بخش های ابهام آلود و پیچیده قانون اساسی را با مدد گرفتن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب مورد بازنگری قرار دهیم.


به گزارش خبرنگارسیاسی ایرنا، حجت الاسلام محمد باقری بنابی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با بیان این که امام (ره)که بعد از پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی سریعا دستور نگارش و رفراندوم قانون اساسی را صادر کرد، افزود: خمینی کبیر با تدبیر بلندش به ما آموخت خشت اول بنای حکومت اسلامی جز از مسیر قانونی محقق نخواهد شد و خلف صالح ایشان حضرت آیت الله خامنه ای هم بارها و بارها در دوران بابرکت مسوولیتشان بر فصل الخطاب بودن قانون در کشور تاکید کردند.
وی یادآور شد : امروز بعد از گذشت بیش از 35 سال از عمر انقلاب اسلامی دوست و دشمن معترفند که ساختار مستحکم و مردمی جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین دلیل پایداری آن در برابر مکر و دشمنی های گوناگون مستکبران است و برای هرچه بیشتر شدن سرعت حرکت قطار انقلاب نیازمند جاری شدن یک خون تازه در رگ های کشور است.
نماینده مردم بناب در مجلس اضافه کرد: همانطور که پیرجماران در سال 1368 و بعد از 10 سال از نگارش قانون اساسی دستور بازنگری در بعضی فصول آن را دادند شاید امروز هم نیاز باشد با در نظر داشتن اقتضائات جدید کشور بخش های ابهام آلود و پیچیده قانون اساسی را با مدد گرفتن ژرف و عمیق رهبر معظم انقلاب مورد بازنگری قرار دهیم.
باقری گفت: فصل هشتم که یکی از مترقی ترین و روشن ترین فصول قانون اساسی است در چنین مواقعی به خوبی همچون یک چراغ ، راه را برای ما روشن می کند و مسوولان ، کارشناسان و نخبگان کشور می توانند دیدگاه ها و نظراتشان را برای تسریع در حرکت انقلاب اسلامی در قالبی مشخص و در چارچوب های صحیح به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب برسانند تا در صورت صلاحدید معظم له اقدامات بعدی عملیاتی گردد.
وی افزود: البته در این مسیر همچون بزنگاه های دیگر رهبر معظم انقلاب خودشان پیشتاز صحنه بوده اند و با هوشیاری ، جرقه هایی را برای بیدارکردن خواص در سفر کرمانشاه در سال 1390 ایجاد کردند و با مطرح کردن بحث نظام پارلمانی فضا را برای تضارب آرای نخبگان باز کردند.
نماینده مردم بناب در مجلس ادامه داد: برای تحقق نظام پارلمانی لازم و ضروری است در فصل ششم و هفتم و نهم قانون اساسی یک تحول هنرمندانه صورت پذیرد تا چرخ دنده های پویایی و تحول در کشور روانتر و منظم تر از قبل به حرکتش ادامه دهد.
باقری اضافه کرد: گرچه اصلی ترین محور در بازنگری قانون اساسی می تواند موضوع عملیاتی کردن نظام پارلمانی در کشور باشد اما نکات پنهان مهم دیگری هم مطرح است که شاید بشود به آنها هم نگاهی دوباره داشت ؛ برای نمونه لازم است به اصل هشتم قانون اساسی اشاره کرد که از مهم ترین اصول آن است که می توان با تشکیل وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر مسایل و مشکلات فرهنگی کشور را سروسامان داد.
وی گفت: نمونه دیگر می توان به اصل 26 قانون اساسی اشاره داشت که فعالیت احزاب را در کشور محترم شمرده است اما باید با اقدامات کارشناسی نقش احزاب در ساختار سیاسی کشور به واسطه نص صریح قانون اساسی روشن تر شود تا بدین وسیله بتوانیم افراد و جریاناتی را که وارد صحنه های انتخاباتی می شوند در برابر شعارهایشان متحدتر کنیم و با رفع نقایص سیستم حزبی در غرب، مدلی از حزب تاثیرگذار به دنیا ارایه دهیم که با پیروی از ضوابط اسلامی ما را به تحقق ارزش های انسانی نزدیکتر کند.
نماینده مردم بناب در مجلس در ادامه به اصل 115 اشاره کرد و گفت: این اصل که در آن شرایط رییس جمهور را بیان کرده است و ابهامات موجود در آن باعث شده صدها یا چند هزار نفر که مقدمات حضور در این جایگاه را هم ندارند وارد مرحله ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شوند و آمار رد صلاحیت های شورای نگهبان را افسانه ای کنند و در این مورد هم بصورت جدی این نیاز احساس می شود که باید در اصل 115 قانون اساسی تجدید نظر کرد.
باقری یادآور شد: نمونه دیگری که می توان در پروسه قانون اساسی به آن پرداخت فصل هفتم این قانون است که شوراهای اسلامی شهر و روستا بعد از حدود 4 دوره فعالیت نتوانسته اند آن نقش مورد نظر و مطلوب را ایفا کنند و با یک حرکت کارشناسی و آسیب شناسانه می شود وظایف و اختیارات این نهاد مردمی را به صورت روشن و صریح در متن قانون اساسی گنجاند تا شاهد بارور تر شدن بیش از پیش این نهاد
باشیم.
وی اضافه کرد: موضوعات مهم قابل طرح دیگری مثل بحث صدا و سیما در اصل 75 قانون اساسی وجود دارد که می شود با تدابیر قانونی این ابزار رسانه ای را بهتر مدیریت کرد. مثلا با تعیین ساختاری برای ظهور صدا و سیمای خصوصی تحت نظر رهبر معظم انقلاب می توان کمک به کاهش هزینه های بیت المال کرد و بخشی از مخارج سنگین رسانه ملی را کاهش داد و قسمتی از وظایفش را به بخش خصوصی محول ساخت.
سیام**1058 **1449

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن