تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804147395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقاي سطح مذاكرات به مسائل فراهسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ خرداد ۱۳۹۳ (۸:۴۳ق.ظ)
آفرينش: ارتقاي سطح مذاكرات به مسائل فراهسته‌اي
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
هفته گذشته و هفته جاري را بايد از ديپلماتيك ترين روزهاي پرونده هسته‌اي كشورمان دانست. مذاكرات جدي و مستقيم با آمريكا و گفتگو‌هاي دوجانبه با ديگراعضاي 1+5 از مهمترين رايزني‌هاي هسته‌اي كشور بود كه مواضع طرفين را به شفافيت بيشتري ترغيب كرد و خواسته‌هايشان را مشخص نمود.
مهمترين دستاورد اين مذاكرات مشخص شدن عزم مذاكره كنندگان براي رسيدن به يك توافق جامع بود. همه مصمم هستند تا به يک توافق خوب دست پيدا کنند. اگرچه هنوز اختلافات مهمي ميان موضع ايران و گروه 1+5 وجود دارد، اما اين اميد هست كه بتوان به نتيجه‌اي مطلوب دست پيدا کرد، هرچند كارساده‌اي نيست. تمرکز مذاكره كنندگان براين است که حتي‌المقدور تا ضرب‌الاجل 20 ژوئيه به يک توافق خوب برسند و اينكه بحثي درمورد فرصت شش ماهه به طور جدي مطرح نيست خود ادله‌اي بر نيت مثبت طرفين مي باشد.
علت خوشبيني به سرانجام رسيدن مذاكرات تا پيش از پايان زمان شش ماهه، رفتن و پرداختن به مرحله‌اي فراهسته‌اي است كه غرب به دنبال آن مي‌باشد. در نهايت غرب مجبور است پرونده هسته‌اي ايران را به نوعي به پايان برساند، چون درطي اين مدت بر عزم جدي ايران براي حل اين مناقشه واقف شده و اطمينان نسبي درمورد صلح آميز بودن فعاليت‌هاي ايران به دست آورده است. لذا طولاني شدن اين پرونده جز اتلاف وقت و انرژي سياسي، دستاورد جدي ديگري نخواهد داشت. چون اولويت‌هاي مهمتر و حساس‌تر وجود دارد كه مي‌تواند موضوع مذاكره و همكاري ميان ايران و غرب باشد.
درگيري‌هاي جديد منطقه‌اي و تحولات استراتژيك خاورميانه نقش ايران را بيش از گذشته پررنگ كرده و نتيجه اين تحولات براي غرب بسيار با اهميت تراز موضوع هسته‌اي مي‌باشد. چون ايران مي‌تواند درهريك از اين موضوعات منطقه‌اي نقش بسزايي داشته باشد. درابتدا غربي‌ها قصد داشتند مذاكرات مركب را با ايران به راه بيندازند. به طوري كه هم پرونده هسته‌اي مفتوح باشد و هم بتوانند برسر مسائل منطقه‌اي نيز رايزني كنند. اما ازآنجا كه ايران صراحتاً اعلام كرده است كه درمذاكرات صرفا برسر مسئله هسته‌‌اي و نه چيز ديگر گفتگو مي‌كند، اين فرض تقويت شده كه غرب هرچه سريعتر به پذيرش حق هسته‌اي ايران اقرار كند تا پرونده هسته‌اي به سرانجامي برسد و سرآغازي باشد براي مسائل مهم ديگر.
درحال حاضر ايران در مركز تحولات خاورميانه به عنوان بازيگر اصلي شناخته مي‌شود. پس ازآنكه در سوريه طرح‌ها و برنامه‌هاي جبهه عربي- غربي شكست خورد، استراتژي ايران دست برتر را پيدا كرد. اين مسئله موجب توجه تروريست‌ها به جبهه ديگري يعني عراق گرديد. اما از آنجا كه ايران به سبب داشتن روابط قوي با دولت و علقه‌هاي معنوي با ملت عراق، از نفوذ بسياري دراين كشور برخوردار است. لذا غرب درصدد است ازاين پتانسيل‌هاي قوي ايران براي آرامش منطقه از افغانستان تا لبنان استفاده كند. اما اين امر منوط به جذابيت روابط في مابين براي ايران مي‌باشد. اين بدان معناست كه غرب بايد بين پرونده هسته‌اي ايران و ديگر الويت‌هاي سياسي منطقه تفكيك ايجاد كند، امري كه تاكنون با پافشاري ايران درمذاكرات ميسر گرديده است.
به عبارتي اكنون بهترين زماني است كه ايران با يك تير مي‌تواند چند هدف را بزند اما كارسختي است و نياز به تدبير و درايت دارد. ابتدا اينكه ايران درمرحله حساسي در پرونده هسته‌اي رسيده و بايد با تبحر خاصي اين پرونده را از اختلاط با ديگر مباحث سياسي درامان نگه دارد.
دوم اينكه باتوجه به وضعيت موجود در سوريه و عراق، بهترين فرصت است تا ايران ضمن حفظ امنيت منطقه به تثبيت قدرت خود درميان كشورهاي غربي و عربي بپردازد و احتمال نزديك شدن تروريست‌ها به حريمش را از بين ببرد.
سوم اينكه با رهايي ايران اززير بار مذاكرات هسته‌اي، فرصت خوبي به دست مي‌آيد تا به ديگر اهداف منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در عرصه ديپلماتيك بپردازيم و بهبود روابط با همسايگان را در دستور كار قرار دهيم.
واما آخرين و مهمترين مسئله فراهسته‌اي، بحث بهبود وضعيت اقتصاد و معيشت داخلي است كه رابطه‌اي مستقيم با افزايش سطح روابط بين المللي و كاهش تحريم‌ها دارد. از آنجا كه اقتصاد و سياست در خاورميانه ازهم جدا نيست، ضروريست تا از فرصت‌هاي سياسي موجود زمينه‌اي براي بهبود اوضاع و مراودات اقتصادي ايجاد كنيم و باري از دوش ملت برداريم.
نويسنده: حميدرضا عسگري














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن