تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803953767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جهانی فوتبال با طعم، رنگ و فرهنگ لبنانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جام جهانی 2014؛ جام جهانی فوتبال با طعم، رنگ و فرهنگ لبنانی بیروت - ایرنا - مثل همه ملت ها، لبنانی ها هم به استقبال بازی های جام جهانی فوتبال رفته اند اما فرهنگ لبنانی به شیوه خاص خود با این پدیده فراگیر و همه گیر جهانی مواجه شده است.


به گزارش ایرنا، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان این پدیده را بررسی و یاد آورشده است: شکی نیست که امروزه فوتبال ابعادی اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده و فقط نمی توان به آن به مثابه صرفا یک ورزش نگریست.
در گزارش رایزنی فرهنگی ایران در لبنان آمده است: مردم لبنان هم مثل سایر ملت ها این روزها در حال و هوای فوتبال بسر می برند، همه جا صحبت از فوتبال است، در برنامه های تلویزیونی، در کوچه و بازار، در رستوران ها و قهوه خانه ها و در تاکسی و مینی بوس و ... اما تفاوت هایی در رفتار مردم لبنان با مردم دیگر کشورها از جمله مردم ایران در این ایام دیده می شود.
اول اینکه تیم ملی فوتبال لبنان به جام جهانی راه نیافته است، آنها خیلی متعجب نیستند و ظاهرا آن را در حد محال می دیده اند، اما پدیده ای که در لبنان در معابر و خیابان ها و مغازه ها و همه جا دیده می شود شیفتگی مردم این کشور است که در نصب پرچم کشورهای مختلف و طرفداری از تیم ملی کشورهای مختلف بروز یافته است.
کمتر خانه ای را در لبنان پیدا خواهید کرد که پرچم حداقل یکی از کشورهای راه یافته به جام جهانی بر بالکن آن نصب نشده باشد، جالب تر اینکه در یک خانواده لبنانی شما می توانید پرچم چند کشور را همزمان بر روی بالکن یک واحد آپارتمان ببینید که این حاکی از طرفداری هر یک از اعضای آن خانواده (پدر، مادر، پسر و یا دختر خانواده) از یک کشور و تیم ملی آن کشور است.
رستورانی را در لبنان نمی بینید که پرچم کشورهای راه یافته به جام جهانی فوتبال را بر بالای رستوران خویش نصب نکرده باشد.
دولت لبنان ابتدا اعلام کرد به دلیل مشکلات مالی توانایی خرید حق پخش مسابقات را ندارد، به همین دلیل تماشای مسابقات از گیرنده ها در منازل ممکن نبود و خود عاملی شد که شیفتگان فوتبال یا باید حدود 150 دلار برای خرید کارت و رسیورهای مخصوص بپردازند یا به رستوران ها و قهوه خانه ها بروند.
این روند، تماشای بازی ها را برای مردم خصوصا اقشار ضعیف جامعه بسیار سخت کرده بود و به همین دلیل دولت مجبور شد تغییراتی را در سیاست خود بدهد و در حالیکه دو سه روز از بازی ها گذشته بود، این امکان فراهم شد که لبنانی ها در منازل خود هم بتوانند فوتبال را تماشا کنند اما به زبان «ترکی»!
باز هم رستوران ها با پخش بازی ها روی پرده های نمایشی بلند؛ برای جذب مشتری و کسب سود بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند چرا که هر مراجعه کننده ای برای حدود دو ساعت نشستن در رستوران ناگزیر از سفارش غذا یا نوشیدنی و کشیدن قلیان است که این خود برای رستوران ها درآمد زاست.
حال که این روزها در ایران، موضوع پخش مسابقات (جام جهانی) در سالن های سینماها به نوعی با چالش مواجه شده است؛ استفاده از این تجربه رستوران های لبنانی که تجربه موفقی نیز هست در رستوران های ایرانی قابل بررسی است.
جالب است رستوران ها در لبنان برای پخش مسابقات فوتبال نیازی به مجوز ندارند چرا که پخش فیلم محسوب نمی شود.
خودروهای در حال تردد در سطح شهر هم از این فضا مستثنی نیستند. خودروهایی را شاهدید که روی آینه های بغل، شیشه عقب و خلاصه هر جای خودرو که باد آن را در حال حرکت جدا نسازد؛ پرچم کشور و تیم مورد علاقه سرنشینان نصب شده است.
به خاطر حضور چند میلیون برزیلی لبنانی تبار به شکل کاملا
محسوسی در لبنان طرفداری از تیم برزیل پر رنگ تر از طرفداری از سایر تیم هاست.
البته لبنانی ها برای طرفداری از تیم برزیل دلیل دیگری هم می آورند و آن اینکه معتقدند بازیکنان برزیلی از فقرای جامعه خود بوده و خود را به این سطح رسانده اند و لایق تقدیرند.
اما در مجموع می توان گفت، علت توجه بیش از اندازه لبنانی ها در این ایام به فوتبال این است که احساس می کنند فوتبال تنها عامل وحدت و همزبانی آنها شده است.
لبنانی ها به دلیل طایفه ای بودن کشورشان، اختلافات سیاسی آنها همواره جدی بوده و هست و از سیاست و اختلافات سیاسی خسته شده اند و به همین دلیل به دنبال پدیده هایی هستند که از این فضا فاصله گرفته و با دوست، همسایه و خانواده در جوی صمیمی دور هم بنشینند اما باز هم اختلاف از این جامعه رخت برنمی بندد و این بار اختلاف بر سر تیم و کشور مورد علاقه است!
خاورم. ** 1324
ورزشی. ** 1589 **

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن