تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803092461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زرین آباد؛ نگین گردشگری ایلام/ لزوم توجه به زیرساختهای گردشگری در منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام گزارش خبری/
زرین آباد؛ نگین گردشگری ایلام/ لزوم توجه به زیرساختهای گردشگری در منطقه
ایلام - خبرگزاری مهر: بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی یکی از مناطق مستعد توسعه گردشگری است که در این راه نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم است.



به گزارش خبرنگار مهر، بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران در 120 کیلومتری شهر یکی از مناطق دیدنی و ناشناخته استان ایلام است که وجود آثار تاریخی و طبیعی در این بخش بسیار نمود دارد. در مناطقی مانند شهر زرین آباد که حتی در کشور ما هم شناخته شده نیست، آثار بسیار چشم نوازی قرار دارد و برای هر گردشگر و مسافر به طور قطع حذاب است. روستاهای زرآب، هفتکده، علی آباد کوچک و بزرگ، گلوزه، احمدآباد، بوستانه، بردی، سرکمر، چم سرخ و...از توابع بخش زرین آباد هستند که هم اکنون به شغل کشاورزی و دامداری مشغول به کار هستند. پهله مهمترین نطقه شهری زرین آباد است و پهله یا پهلو نام سرزمینی وسیع در غرب ایران بوده است که بیشتر شهرها و نواحی زاگرس فعلی را فرا می‌گرفته‌ است. ایالت پهله در زمان ساسانیان به این نام نهاده شده و پهلوی، به مردم، زبان و خط مربوط به پهله اشاره می‌کند و نام پهله بعد از ورود عرب‌ها به ایران به جبال و بعدها کوهستان تغییر یافته‌است. پهله خود از مناطق کوچک‌تری به نام مهر یا مهرگان تشکیل می‌شده است. زیبایی های پهله پهله مرکز بخش زرين آباد شهرستان دهلران در اين استان است که در 122 کيلومتري جنوب خاوري شهر ايلام واقع شده است. شهر پهله در دشتي با شيب ملايم به سوي رود دجله قرار دارد و ديدني‌هاي شهر و پيرامون آن رود ميمه که در شهر جريان دارد شامل  رشته کوه کبيرکوه (در پانزده کيلومتري شمال پهله، قله کلاوندي (1716 متر) در ده کيلومتري شمال خاوري شهر، امامزاده سيدفخرالدين، امازاده سيدنصرالدين، امامزاده سيد ابراهيم (فرزند امام محمد باقر) که در 7 کيلومتري پهله و در مسير قلعه شياخ قرار دارد و ساختمان اين امامزاده که شکل مخروطي ويژه‌اي دارد مربوط به دوران سلجوقي است. طبیعت این منطقه بسیار زیباست و  در سطح استان بی نظیر است از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به آبشارهای هفتگانه ی روستای خربزان (آبشاران) اشاره کرد.

هم اکنون طبیعت بکر کبیر کوه در نزدیکی روستاهای تختان و آگره بید زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است و همین طور تفریگاه "مینوار" در روستای تختان با پوشش غالب درختان بلوط هرساله میزبان گردشگران زیادی از تمام نقاط ایران است.

یکی از آثار بسیار زیبای این منطقه آبشار چپی و راستی است که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرد و آبشار زیبای چپی راستی (چپ و راست) در شمال روستای تختان در دامنه  کبیرکوه و آسیاب هابی باستانی آن و باغ های روستای کوچک و زیبای آگره بید و غارها و چشمه ها و دره های بسیار عمیق کبیرکوه و دیگر زیبایی های آن می توانند نقاط قابل سرمایه گذاری در صنعت گردشگری باشند.

چندسالی است با به بهره برداری رسیدن سد انحرافی میمه ،باعث رونق خاص به صیفی جات و باغات منطقه شده و مازاد نیاز مردم به شهرستان ها و دیگر مناطق استان انتقال داده می شود.

در جنگ عراق ـ ایران شهر پهله آسیب فراوان دید و پس از بازسازی نام آن که پس از انقلاب به زرین‌آباد تغییر یافته بود دوباره پهله شد و نخستین شهید جنگ تحمیلی از اهالی این بخش است، شهيد الياس ملكي به همراه شهيدخانمحمد محمدي درجبهه موسيان در روزهاي ابتدايي جنگ با ابتدايي ترين جنگ افزارها به مقابله با دشمن متجاوز برخاستند و به درجه رفيع شهادت رسیدند. وجود امکان مذهبی تاریخی در بخش زرین آباد

یک کارشناس گردشگری در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: بخش زرین آباد و شهر میمه از زیباترین نقاط استان ایلام هستند و در این منطقه آثار تاریخی و مذهبی بسیار مهمی وجود دارد. علی محمدی بیان داشت: بخش زرين آباد با داشتن هفت امامزاده بزرگوار به ويژه امامزاده سيد فخرالدين(ع) و امامزاده سيد ابراهيم (ع) و سيد ناصر الدين (ع) از احترام خاصي بين مردم برخوردار بوده و همواره پذيراي خيل عظيمي از زائران به ويژه در ايام تعطيلات بوده است.



این کارشناس بیان داشت: مرقد امامزاده سید ابراهیم معروف به سورهام (فرزند محمد باقر) در روستای بردی که در هفت  کیلومتری پهله و در مسیر قلعه شیاخ قرار دارد و ساختمان این امامزاده که شکل مخروطی ویژه‌ای دارد مربوط به دوران سلجوقی است و بناي تاريخي مذهبي امامزاده سيدابراهيم داراي قدمتي 700ساله است و اين بنا با پلاني مربع شكل به مساحت 625 متر در منتهي اليه بخش جنوبي حياط ساخته شده است. شاخ بزرگترین قلعه تاریخی استان ایلام این کارشناس بیان داشت: در سه كيلومتري شرق بناي امامزاده بر روي تپه اي كه دو رودخانه كوچك شاخ و  دروه شور از كنار آن مي‌گذرد باروي بزرگترين قلعه تاريخي استان ايلام يعني قلعه شاخ  يا "شياخ" وجود دارد. علی محمدی عنوان کرد: با توجه به معماري ، چگونگي ساخت و مواد فرهنگي به دست آمده از اين قلعه و مقايسه آن با بناهاي همگون و مطالعه شده‌اي چون تخت سليمان آذربايجان ريال قلعه دختر فارس، محوطه تاريخي دره شهر و قلعه فيروزآباد كرمانشاه مي‌توان گفت قلعه شاخ مربوط به دوران ساساني و قرون اوليه اسلامي بوده با اين تفاوت كه اين بنا از نظر وسعت بزرگتر مي باشد. محمدی وجود آثار باستاني متعدد همچون قلعه شاخ،قلعه انجير،قبرستان تاريخي "دم گر پرچينه " و " چم زنگي" ، محوطه تاريخي "جر سه گلال" و قرار گرفتن مقبره امامزاده‌هايي چند از جمله فخرالدين، سيدناصرالدين، سيدحسني، شاه امير و ويژگيهاي طبيعي و بي‌بديل خداوندي نشان از اين دارد كه اين منطقه بر سر راه اصلي و شاهراهي قرار داشته كه محل تردد كاروانيان از غرب به شرق بوده و شهرها و آبادي هاي مهمي دراين منطقه وجود داشته است. وی افزود: هم اکنون نبود زیرساختهای مناسب گردشگری در بخش زرین آباد به چشم می خورد و باید مسئولان برای معرفی و سرمیاه گذاری در این مناطق تاریخ، طبیعی و مذهبی سرمایه گذاری کنند. این کارشناس افزود: ایجاد راه های ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی و..در آثار مذهبی و تاریخی و طبیعی بخش زرین آباد کاملا ضروری است که با این مهم می توان گردشگران بیشتری را برای منطقه جذب کرد. آثار زرین آباد نیازمند معرفی در سطح ملی هستند عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش زرین آباد از توابع شهرستان یکی از مناطق گردشگری استان ایلام است. وی بیان داشت: هم اکنون میراث فرهنگی استان ایلام درصدد ساماندهی آثار تاریخی و طبیعی این بخش است و همچنین امکاناتی در این منطقه نیز ایجاد می شود. این مسئول بیان داشت: سرمایه گذاری در این منطقه از استان ایلام برای توسعه گردشگری ضروری است و امیدواریم بخش خصوصی از طرحهای گردشگری این منطقه استقبال کند. شنبه زاده تصریح کرد: قلعه شاخ به عنوان بزرگترین قلعه تاریخی استان ایلام است و هر ساله مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. وی افزود: ساماندهی بقعه متبرکه امامزاده سد ابراهیم که یکی از آثار تاریخی مذهبی استان ایلام نیز در این بخش صورت گرفته است. وی افزود: طرح کمپینگ گردشگری زرین‌آباد دارای  ظرفیتی بیش از 30 نفر است که می‌تواند به این تعداد ارائه خدمات کند و این طرح گردشگری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال در زرین آباد احداث شده است. این مسئول بیان داشت: آثار گردشگری بخش زرین آباد مستعد سرمایه گذاری هستند که علاوه بر این آثار این بخش نیازمند معرفی در سطح ملی است.  






۱۳۹۳/۳/۲۷ - ۱۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن