تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819143998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از ارائه نان بی‌کیفیت نانی که نه نانوا را سیر می‌کند و نه خریدار را


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از ارائه نان بی‌کیفیت
نانی که نه نانوا را سیر می‌کند و نه خریدار را
نان همدان امروز نه تنور زندگی نانوا را گرم می‌کند و نه شکم مشتری را؛ چرا که ارائه نان بی‌کیفیت علاوه بر به خطر انداختن سلامت جامعه، اقتصاد نانوایان را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

خبرگزاری فارس: نانی که نه نانوا را سیر می‌کند و نه خریدار را



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طی سالیان متمادی همواره نان به عنوان کالای اساسی و ضروری دارای اهمیت شایان توجهی در سبد مصرفی خانوار‌ محسوب می‌شده است. در این زمینه بحثی که همواره مورد توجه خریداران و مصرف‌کنندگان نان بوده، امر کیفیت آن است چراکه با توجه به آنکه این کالا بخش اعظمی از نیاز غذایی روزانه مردمی را تأمین می‌کند، کیفیت آن از جایگاه مهمی برخوردار بوده و هست. بر اساس تجربیات و آزمایشات صورت گرفته محرز شده نان‌هایی که با آرد کامل و سبوس بالا پخت می‌شود، نسبت به نان‌ تهیه شده با آرد سفید دارای ارزش غذایی بالاتری هستند. همچنین نباید از نظر دور داشت که مصرف روزانه نان‌های سبوس‌دار مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و برخی ویتامین‌ها را تأمین می‌کند که از این نظر نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

در همین راستا و با تا توجه به مصرف بالای نان در ایران توجه به نوع پخت و آرد مصرفی بسیار مهم است. کارشناسان همواره تأکید دارند نانی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود و با خمیرمایه و بدون استفاده از جوش شیرین به عمل می‌آید و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیر مستقیم پخته می‌شود، سالم‌ترین نان‌ است. همچنین نباید از نظر دور داشت نان‌هایی که با استفاده از خمیرمایه تهیه می‌شود، از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار بوده و قابلیت هضم خوبی دارند، ضایعات و دورریزی آن نیز بسیار کمتر از نان‌های تهیه شده با جوش شیرین است. عطر و بوی چنین نان‌هایی نیز به هیچ‌وجه قابل قیاس با نان‌های جوش شیرین‌دار نیست و ماندگاری بهتری دارد. با این وجود شاهد آن هستیم در نان‌هایی که در دیار هگمتانه به دست مشتری داده می‌شود نه تنها از کیفیت خبری نیست بلکه عطر و بو و سبوس نان نیز به حاشیه رفته است.

در همین راستا با رئیس اتحادیه نانوایان همدان به گفت‌وگو نشستیم. وجود 638 نانوایی در همدان حسین شوندی به فارس گفت: اتحادیه نانوایان همدان در حال حاضر 638 عضو در رسته‌های سنگکی، لواشی، بربری، گرده، تافتون و فانتزی دارد. وی با بیان اینکه حدود 20 واحد نانوایی همدان بدون مجوز بود، افزود: در حال حاضر تعدادی از این واحدها در حال اخذ مجوز هستند. رئیس اتحادیه نانوایان همدان با بیان اینکه نانوایی‌های همدان با نیمی از ظرفیت و توان تولیدی خود کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: اضافه بودن تعداد نانوایی‌ها سبب می‌شود با کمتر از ظرفیت تولیدی کار کنند. وی گفت: سرانه مصرف آرد در همدان برای هر فرد 8.5 کیلو مصوب شده اما با توجه به تأکیدات شرکت غله و با عنایت به اینکه استاندارد این موضوع 7.5 کیلو برای هر فرد است، سرانه مصرفی همدان نیز باید کاهش یابد. شوندی افزود: توزیع آرد به نانوایی‌های همدان نیز در حال حاضر بر اساس مصرف ماهانه هر فرد 8.5 کیلو صورت می‌پذیرد. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر چرایی استفاده آرد 13 درصد برای برخی سنگکی‌های همدان نیز گفت: قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها اتحادیه‌ها خود آرد مصرفی نانوایان را تهیه می‌کردند. رئیس اتحادیه نانوایان همدان گفت: بر این مبنا بهترین نوع و با کیفیت‌ترین آرد به نانوایی‌ها عرضه می‌شد که بر این اساس نان در سال‌های گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

قیمت نان در همدان بیش از 2 سال است که تغییر نکرده وی با اشاره به عدم افزایش قیمت نان در همدان طی دو سال اخیر گفت: ما عاجزانه از مسئولان و استاندار همدان درخواست می‌کنیم قیمت‌های موجود را تغییر دهند. شوندی با بیان اینکه نانوایان همدان از عدم افزایش قیمت نان بسیار گله‌مند هستند، افزود: در این زمینه حتی ممکن است با ادامه وضعیت کنونی نانوایان اعتصاب کنند. وی با بیان اینکه قیمت نان در همدان بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: اگر چه قیمت آرد افزایش نداشته اما سایر خدمات و ملزومات پخت نان، آب، برق و گاز و هزینه‌های کارگری افزایش داشته و در نتیجه هزینه‌های یک نانوایی نیز بیشتر شده است. اگر دولت آرد را آزاد کند کیفیت نان و کمبود نان جبران خواهد شد رئیس اتحادیه نانوایان همدان تصریح کرد: به نظر من اگر دولت آرد را آزاد کند و تهیه آن را به عهده اتحادیه بگذارد کیفیت نان و کمبود نان جبران خواهد شد. وی تأکید کرد: در صورت این امر قول می‌دهیم بر این اساس بهترین نان در همدان توزیع شود. شوندی با بیان اینکه دو سال نخست هدفمندسازی یارانه‌ها، آرد آزاد بود و قیمت نان نیز افزایش داشت، کیفیت بسیار خوبی از نان را شاهد بودیم، اضافه کرد: بر این اساس ما آرد را از استان‌هایی که کیفیت مطلوبی در زمینه آرد داشتند تهیه می‌کردیم. در همین زمینه با یکی از نانوایان همدان نیز به گفت‌وگو نشستیم. گندم وارداتی نان کیفیت بالا را ارائه نمی‌کند این نانوا نیز ضمن تأیید پایین بودن کیفیت نان به فارس گفت: زمانی که نان‌ها عطر و بو و طعم و کیفیت بالا داشتند از آرد تولید داخل استفاده می‌شد اما امروز گندمی که برای تهیه نان از آن بهره‌ گرفته می‌شود، گندم بومی نیست. وی با بیان اینکه گندم مصرفی برای نان‌های امروز گندم وارداتی است گفت: گندم‌های وارداتی به اندازه گندم‌های بومی ما مرغوب نیستند و در نهایت نان تهیه شده از آن نیز کیفیت و مرغوبیت نان‌های گذشته را ندارد.

این نانوا همچنین با اشاره به اهمیت وجود سبوس در آرد افزود: سلامت غذایی با استفاده از نان دارای سبوس تا حد بسیاری تأمین می‌شود. وی گفت: اما از سوی دیگر مردم ما تنها به ظاهر نان توجه می‌کنند و خواستار نان سفید هستند در صورتی که نان سفید نیز سبوس آنچنانی ندارد. عدم افزایش قیمت نان در طی دو سال اخیر وی همچنین با اشاره به عدم افزایش قیمت نان در همدان در طی دو سال اخیر گفت: در حال حاضر هزینه‌های یک نانوایی افزایش چشمگیری داشته که از جمله آن هزینه‌های کارگری و بیمه است. موضوعات عنوان شده حاکی از آن است که نان همدان امروز نه تنور زندگی نانوا را گرم می‌کند و نه برای مشتری فایده‌ای دارد، چرا که ارائه نان بی‌کیفیت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و عدم توجه به هزینه‌های نانوایی، اقتصاد نانوا را. بر همین اساس امید است مسئولان امر در این زمینه توجه بیشتری مبذول کرده و تصمیمات دیگری اتخاذ کنند تا در چرخه تولید نان تا رسیدن این کالای اساسی به دست مشتری، کسی متضرر نشده و کیفیت نان همسان گذشته حفظ شود و رضایت نانوایان نیز سبب اهتمام بیشتراین قشر به تعهد کاری‌شان شود. انتهای پیام/89004/و40

93/03/04 - 11:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن