تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818961810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگترین کشف زیستی جهان پس از ۶۱ سال


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بزرگترین کشف زیستی جهان پس از ۶۱ سال


در اردیبهشت ماه ۱۳۳۲ برای نخستین بار ساختمان DNA در مقاله‌ای در مجله علمی «نیچر» منتشر شد و نام دو دانشمند انگلیسی و امریکایی به عنوان کاشفان قرن به ثبت رسید. اما همه بر این باورند که آنها در این مسیر تنها نبوده اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  شصت و یک سال پیش در اردیبهشت سال 1332 نخستین طرح از ساختار مولکولی دی ان ای منتشر شد و با آنکه مستندات تحقیقی آن کافی نبود، اما طرح به قدری گویا و منطبق بر کشفیات قبلی و پاسخ دهنده سوالات بود که به سرعت پذیرفته شد و ارائه دهندگان آن را به جایزه نوبل رساند.
 
درباره کاشفان دی ان ای اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و حتی اعطای جوایز نوبل به برخی از دانشمندان این عرصه را متاثر از نفوذ کشورهای متبوع آنها می دانند، اما همه بر این نکته اذعان دارند که در رسیدن این بخش از علم به جایگاه کنونی، دانشمندان و محققان فراوانی سهیم بوده اند و حتی اگر اکتشافات و جوایز بین المللی به نام آنها ثبت نشده باشند، در میان اهالی این دانش جایگاه ویژه ای دارند.

در منابع مربوط به دانش DNA می توان نام یک بیوشیمی‌دان آلمانی بنام اسوالد اوری را دید که در قرن نوزدهم نشان داد که اسیدهای نوکلئیک دارای قند، اسید فسفریک و چند باز نیتروژن‌دار می‌باشند.

همچنین، لینوس پاولینگ در سال ۱۹۴۸  کشف کرد که بسیاری از مولکول‌های پروتئینی به شکل یک مارپیچ هستند، و کم و بیش شکلی همانند فنر دارند.

در سال ۱۹۵۰ نیز اروین شارگاف  ثابت کرد که اگرچه آرایش بازهای موجود در ساختار DNA بسیار گوناگون است، ولی همواره نسبت باز آدنین و باز تیمین موجود در آن با هم برابر است و همین طور نسبت باز سیتوزین با باز گوانین.

در همان سال ها، فرانسیس کریک و جیمز واتسون برپایه کارهای پاولینگ کوشش داشتند تا با ارایه مدل‌های فیزیکی ساختارهای احتمالی ممکن برای DNA را محدود کنند تا سرانجام به ساختار درست دست یابند.

 موریس ویلکینز و رزالین الیس فرانکلین نیز در کالج کینگ لندن کوشش داشتند تا با روش آزمایشگاهی به ویژه با بکارگیری تصاویر پراش اشعه X از مولکول DNA، ساختار آن را معین کنند.

رزالین مجموعه‌ای از تصویر پرش پرتوی ایکس با کیفیت بالا، از بلور DNA تهیه کرد و بعدها واتسون و کریک با استفاده از عکس هایی که رزالین تهیه کرده بود مدل ساختار دورشته ای مولکول DNA را بدون اینکه اسمی از رزالین ببرند ارائه دادند.

این دانشمند زن که از رفتار همکارانش ناخوشنود بود، به علت قرار گرفتن به طور مستقیم در معرض اشعهx و کریستالو گرافی مبتلا به سرطان شد و در سال1958 در38 سالگی درگذشت. 4 سال بعد از مرگ او، واتسون و کریک و موریس ویلکینز جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را ازآن خود کردند.

به هر روی،  کشف ساختار DNA را می‌توان مهمترین یافته زیستی در صد سال گذشته دانست.
 

کشف DNA


کشف DNA




یک شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن