تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818118539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتایج انتخابات هند/ شکست حزب کنگره


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نتایج انتخابات هند/ شکست حزب کنگره


انتخاباتی پارلمانی ۹ مرحلهای هند که از ۱۸ فروردین سال جاری آغاز شده بود ، ۲۲ اردیبهشت پایان یافت ونتایج آن ۲۶ اردیبهشت اعلام شد. انتخاباتی پارلمانی ۹ مرحلهای هند که  از 18 فروردین سال جاری آغاز شده بود ،۲۲ اردیبهشت پایان یافت ونتایج آن ۲۶ اردیبهشت اعلام شد.انتخابات هند که ازآن به عنوان بزرگترین تمرین دموکراسی در جهان نام برده میشود، 38 / 66 درصد از 814 میلیون رای دهنده واجد شرایط درجریان شش هفته رقابت انتخاباتی به پای صندوق‌های رای رفتند . براساس شمارش آراء انتخابات پارلمانی هند ،اتحاد دموکراتیک ملی به ریاست حزب بهاراتیا جاناتا با کسب 300 کرسی از 543 کرسی مجلس نمایندگان به پیروزی قطعی رسید.وحزب کنگره نیز به شکست خود درشانزدهمین انتخابات پارلمانی هند اذعان کرد . مجلس سفلی (لوک سابا) ۵۴۳ کرسی دارد وهرحزب یا ائتلافی که بتواند ۲۷۲ کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد. این پرسش مطرح است که درشانزدهمین انتخابات پارلمانی هند چه احزابی با یکدیگر رقابت داشتند؟ ودراین میان چه متغییر هایی باعث شد تا "حزب کنگره" از حزب" بی جی پی" شکست بخورد؟ دریاد داشت پیش رو تلاش براین است که به این پرسش ها پاسخ داده شود.
انتخابات هند
*انتخابات پارلمانی و احزاب سیاسی 
درشانزدهمین انتخابات پارلمانی هند به طورکلی سه حزب یا ائتلاف سیاسی با یکدیگر رقابت داشتند:
۱- «حزب کنگره»
مانموهان سینگ، نخستوزیرهند، ازحزب کنگره، درانتخابات امسال شرکت ندارد. حزب اوامسال به رهبری رائول گاندی پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است. گاندی، پسرسونیا بیوه ایتالیایی راجیوگاندی است. رائول گاندی ازخاندان قدرتمند نهرو گاندی که سابقهای طولانی درتاریخ انتخابات هندوستان دارند به عنوان مقام دوم حزب حاکم کنگره دراین انتخابات حضور دارد. رائول گاندی ۴۳ نسل چهارم از خاندان سیاسی گاندی به شمارمیرود. ازطرف دیگرسونیا گاندی ۶۷ ساله رئیس حزب کنگره و بزرگ خاندان نهروگاندی از حزب حاکم به عنوان قدرتمندترین بانوی هندوستان دراین انتخابات حضور یافته است.
۲- «حزب مردم هند» (بهاراتیا جاناتا)
«نارندرامودی» نامزد حزب اصلی مخالف دولت برای مقام نخست وزیری و یک سیاستمدار کهنه کارهندی برنامه ریزی گستردهای برای رسیدن به پست نخست وزیرهند کرده است، مودی پیش از این ۳ بارسروزیرایالت گجرات بوده است. این چهرهملیگرای هندومتهم است که دردوره تشدید خشونتهای مذهبی درسال ۲۰۰۲ که از آن به عنوان بزرگترین شورش هندوها علیه مسلمانان درهند یاد میشود، در پیشگیری ازخونریزیها سهلانگاری وکوتاهی کرده است.
۳- حزب «مردم عامی»
تعداد زیادی ازاحزاب محلی خود را جبهه سوم میخوانند و با حزب کنگره و بیجی پی رقابت میکنند.حزب «مردم عامی» که منتقد حزب حاکم است و آن را به فساد متهم میکند،سال گذشته دردهلی توانست رای چشمگیری جلب کند. آرویند کجریوال ازحزب نوظهور«مردم عامی» شعارجذابی را برای مبارزات انتخاباتی خود برگزیده و آن مبارزه با فساد مالی و اداری در سراسر هند است. چیزی که بیش از هرخواسته دیگررای دهندگان هندی به خصوص مردم عادی خواستارتحقق آن هستند.
*دلایل پیروزی حزب بی جی پی و شکست حزب کنگره
 درباره دلایل شکست حزب کنگره و پیروز ی حزب بی جی پی درشانزدهمین انتخابات پارلمانی هند دلایل مختلفی ارایه شده است که به اختصار به آن اشاره می کنیم :
1- به اعتقاد کارشناسان، اصلی ترین موضوع شانزدهمین دورانتخابات پارلمانی موضوع اقتصاد بود.شانزدهمین انتخابات پارلمانی هند درزمانی برگزارشد که هند درحال دست و پنجه نرم کردن با بدترین شرایط اقتصادی خود از دهه 1980 بود. مقطع فعلی، طولانی ترین دوره ای است که هند نرخ رشد اقتصادی زیر 5 درصد را تجربه می کند. طی سه سال گذشته، هند درمیان اقتصادهای نوظهور، از صدربه قعرجدول سقوط کرده است. براساس برآوردهای رسمی دولت، هنوز 270 میلیون هندی زیرخط فقر هستند. صاحبان صنایع ازعدم حمایت دولت درسیاستگزاری های اقتصادی و مالیاتی مایوس شده اند. نرخ بالای تورم و بیکاری از مشکلات اصلی دولت کنونی است و بالطبع هرحزب یا ائتلافی که دولت آتی را تشکیل دهد نیزبا این معضلات روبروست و باید راهکارهای عملی برای حل آن ها داشته باشد. با درک همین حساسیت در این دوره، برنامه های احزاب برای رشد و توسعه، کنترل رکود، مبارزه با تورم و متنوع سازی اقتصاد، پررنگ ترین بخش بر نامه های  تبلیغاتی احزاب به شمار می رفت. تاکید به این مسایل ازاین نظراهمیت دارد که  50 درصد ازجمعیت هند،زیر 25 سال سن دارند وسالانه 9 میلیون نفروارد بازار کار می شوند. به این ترتیب این کشوربه زودی حدود یک پنجم نیروی فعال جهان را در خود جای خواهد داد که به منظورایجاد فرصت های شغلی کافی برای همه آنان، لازم است اقتصاد بسیار سریع تر ازنرخ کنونی رشد کند.

2- مبارزه با فساد یکی دیگرازمسایلی بود که دراین دورازانتخابات هند مورد توجه قرارگرفته بود.توجه به این موضوع درشرایطی است که سوء استفاده ازقدرت وفساد گسترده ای است که در سیستم های سیاسی، اداری و قضایی رخنه کرده است. طبق برآورد کمیسیون انتخابات هند، حدود 75 درصد از دارایی ها و درآمدهای شش حزب ملی آن کشور(مبلغی معادل 601 میلیون دلار)، ازمنابع نامشخص تامین می شود. همچنین درحال حاضر 30 درصد ازنمایندگان لوک سابا، پرونده قضایی مفتوح دارند که نیمی از آن، مربوط به جرایم بزرگی چون قتل و آدم ربایی است. وجود این فساد شایع،  موجب از دست رفتن اعتماد به حاکمیت شده و این بدین معناست که جامعه، به یک خانه تکانی اساسی در سیستم سیاسی احساس نیاز می کند.و نتایج کنونی انتخابات گواه براین مدعا است.

3—امسال درمقایسه با دوره پیشین انتخابات (2009)، حدود صد میلیون نفربه خیل عظیم رای دهندگان هندی افزوده شده اند. ازکل واجدین شرایط، ده درصد (81 میلیون نفر) رای اولی هستند و 3 درصد (23 میلیون نفر) 18 تا 19 ساله اند. خواسته های این گروه های سنی برای برخورداری ازشغل مناسب، درآمد مکفی و آینده روشن با شرایط فعلی اقتصادی هند همخوانی ندارد. این جوانان تشنه تغییرند و رای ایشان می تواند سیستم کنونی را تغییر دهد.به خصوص که احزاب مخالف با تمام قوا برای ترغیب جوانان وجلب رای آنان تلاش کرده و وعده تشکیل دولتی قوی با اقتصادی سالم وپویا داده اند.تلاش احزاب سیاسی برای جلب آرای جوانان هند درحالی است که رشد چشمگیر شهرنشینی و شمارزیاد جوانانی که درجستجوی کارازروستا به شهر مهاجرت می کنند، اهمیت تقویت زیرساخت ها و اشتغال زایی را دوچندان می سازد و کوتاهی حزب کنگره دراین باره به ریزش ارای حزب حاکم منجر شده است.

4-صحنه سیاسی هند همواره متاثر ازعوامل قومیتی، فرقه ای، مذهبی وکاستی بوده است. این عوامل، درآستانه هرانتخابات اهمیت ویژه ای می یابند واحزاب می کوشند با بهره برداری ازگرایشات و باورهای قومیتی و فرقه ای مردم، نظرو رای آنان را به سوی خود جلب نمایند. به دلایل سیاسی و تاریخی، مناطقی که درآن ها مسلمانان تراکم بیشتری دارند (اوتارپرادش و بیهار)، همواره شاهد بیشترین حجم فعالیت های احزاب جهت قطبی ساختن و چندپاره نمودن آراء مردم بوده است. اگرچه انتخابات امسال عمدتاً برمباحث اقتصاد و توسعه متمرکز بود اما  نمی توان انکار کرد که اقشاری ازجامعه هند همچنان برمبنای خطوط قومی رای می دهند وهمین نکته سبب می شود علیرغم مقررات کمیسیون انتخابات، احزاب کماکان به سیاست های قوم گرایانه توسل جویند. اتخاذ این سیاست ها به طرز اجتناب ناپذیری اختلاف میان اقوام، مذاهب و کاست ها را تشدید می کند و درمواردی حتی به تشنج و درگیری می انجامد. دراین دوره ازانتخابات، اصلی ترین حزب مخالف یعنی بی.جی.پی به سرکردگی «نارندرا مودی» به دنبال پایان دادن به دو دوره متوالی زمامداری حزب حاکم کنگره است که درحال حاضر «راهول گاندی» رهبری آن را برعهده دارد.به گفته کارشناسان حزب  بی جی پی با استفاده  از ظرفیت های قومیتی  با دو قطبی کردن جامعه هند، رای اکثریت هندو را به حمایت از خود  به پای صندوق های رای کشاند و همین امر باعث شد با مشارکت گسترده هندو ها ی طرفدار بی جی پی ای حزب بتواند اکثر کرسی های پارلمان هند را از ان خود نماید .
دانلود
* نتیجه گیری
 نتایج انتخابات پارلمانی گویای این موضوع مهم است که حزب کنگره به رهبری خانم سونیا گاندی مادر رائول، ضعیف ترین نتایج  را در این دوره از فعالیت خود کسب کرده است. رویگردانی مردم از حزب کنگره در شرایطی است که مانمو هان سینگ با توجه به شرایط اقتصادی هند و مشکلات پیش رو از حضور در این دور از انتخابات پارلمانی هند خودداری کرده و رهبری حزب کنگره را به رائول واگذار کرده است تا شاید با وجود خانواده گاندی در صحنه سیاسی هند، این حزب بتواند همچنان در قدرت باقی بماند. ناکامی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی هند در شرایطی رقم می خورد که مردم هند در این دور از انتخابات 38 / 66 درصد از 814 میلیون رای دهنده واجد شرایط انتخاباتی به پای صندوق‌های رای رفتند  که این موضوع  در بزرگترین دموکراسی جهان یک رکورد محسوب می شود .به گفته کارشناسان چنین استقبالی  پیش از این  پس از مرگ گاندی صورت گرفته بود . با پیروزی حزب مودی‌، حزب کنگره ملی شکستی تاریخی را متحمل شده است. این حزب که بنیانگذار آن نهرو است، از زمان استقلال هندوستان از انگلیس حزب حاکم بوده است. یکی از دلایل افول ستاره حزب کنگره ملی، سرخوردگی هواداران آن از مبارزه این حزب با فساد اداری و اقتصادی است. مودی با شعار مقابله با فساد به میدان آمد و نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کرد. به باور برخی ازکار شناسان حضور یک ناسیونالیست هندو درراس قدرت کشوری با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت با تنوع گسترده قومی و مذهبی، می‌تواند آتش منازعات فرقه‌ای و مذهبی را برافروزد. البته این دغدغه در شرایطی است که در مرامنامه حزب بهاراتیا جاناتا تاکید زیادی روی پایان دادن به رخوت سیاسی و مهار فساد تاکید شده است. این حزب قول تثبت نرخ تورم، کارآفرینی، احیای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، اصلاحات مالیاتی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را داده است. مودی می‌خواهد با اجرای همین نسخه در سراسر هند، ساختارهای کهنه را عوض کند و فرصت‌های شغلی جدیدی بیافریند.


شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن