تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815173065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط عمومی ها بر سر دوراهی ادای رسالت حرفه ای یا کسب رضایت مدیران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روابط عمومی ها بر سر دوراهی ادای رسالت حرفه ای یا کسب رضایت مدیران ارومیه - ایرنا - روابط عمومی نقش مهمی در شناسایی نقاط ضعف و شفاف سازی، رفع ابهامات و پاسخگویی های به موقع امور از سوی دستگاهها به مخاطبان دارند که این وظیفه در میان بسیاری از دستگاه های آذربایجان غربی مغفول واقع شده و این بخش در اقناع مخاطبان و ادای رسالتش با مشکل مواجه است.


کارشناسان بر این عقیده اند که روابط عمومی ها از بازوان اجرایی مدیریتی و پلی میان آنان و افکار عمومی بوده و باید محور ایجاد تحول اداری در سازمان محل خدمت خود باشند.
آنها بر این باورند که این روابط عمومی ها هستند که می توانند با استفاده از روش های مختلف اطلاع رسانی، ضمن تلاش در جهت رفع موانع ارتباط موثر مردمی ، زمینه های واقعی توسعه پایدار و ارائه توانمندی ها و قابلیت های واقعی نظام اداری یک دولت مطلوب مردم مدار را فراهم سازند.
اما آنچه که هم اکنون در میان افکار جمعی آذربایجان غربی درباره روابط عمومی ها موج می زند با فعالیت هایی مانند چک کردن اخبار خروجی از سازمان، جلوگیری از خروج اخبار منفی و بیانگر نقاط ضعف سازمان مربوطه، چک کردن مطالب منتشر شده از سازمان در رسانه ها، زدن تکذیبیه و تشویق، هماهنگی خبرنگاران و اصحاب رسانه برای حضور و یا عدم حضور در نشست ها و کنفرانس های سازمان، برخی انتظارات خارج از انتظار از رسانه و تلاش در برآورده شدن آنها و غیره شناخته شده که مغایرت های بسیاری با کارکردها و وظایف آن در عصر کنونی دارد.
آنچه که آشکار است این است که وظیفه و رسالت اصلی روابط عمومی چیزی فراتر از این مسایل بوده و شناساندن سازمان خود، اطلاع رسانی و ایجاد یک پل ارتباطی دو سویه میان سازمان و مخاطبان آن و جلب مشارکت مردمی، ارائه شفاف وقایع و غیره را می توان در این زمره قرار داد.
روابط عمومی های آذربایجان غربی از دیدگاه های مختلف در رابطه با این پست سازمانی نیز رنج می برند و آن را کاملا غیر منصفانه می پندارند.
همچنین آنان بر این باورند که روابط عمومی های ما فاصله بسیار با کارکردهای مشخص شده برای آنها دارند و ضعف عمده روابط عمومی ها در سطح استان ناشی از قرار گرفتن در برخی از شرایط خاص است که مجبورند خود را با خواسته ها و سلیقه های مدیران آن سازمان تطبیق دهند.
آنان می گویند: یک روابط عمومی موفق نیازمند داشتن یک شناخت کامل از همه شرایط زمانی و مکانی بوده و باید در ارائه اطلاعات و برقراری ارتباطات با مخاطبان خود از دقت و سرعت ویژه ای برخوردار باشد و همه جانبه و در همه ابعاد مختلف تبحر داشته و پویا باشد که این امر با سلایق مدیران تناقضی بسیار دارد.
آنان برای اطلاع رسانی حد و مرز و محدودیت را غیرضروری دانسته و خطوط قرمز برای این امر که توسط مدیران مشخص و وضع می شوند را مساله ای تنش زا میان مدیران و کارکنان این بخش و کارکنان این بخش با مخاطبان شان که تشنه مطالب بکر و حقیقی هستند می دانند.
روابط عمومی های آذربایجان غربی شکاف و خلاء میان تعهدات حرفه ای را با کارکردهای فعلیشان بسیار عمیق عنوان می کنند و سلایق مدیران را کم تاثیر بر این موضوع نمی دانند.
مسوول روابط عمومی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این مورد می گوید: روابط عمومی ها به جای تعامل دوسویه برون و درون سازمانی و برای وفق دادن خود با سلایق مدیران تنها درون سازمان را در نظر گرفته و به جای طی روند تعامل سازنده و انتقاد پذیر برون سازمانی به خدمت تمام قد روسای سازمانی در آمده اند.
محسن نور محمدی افزود: برغم تمامی تمهیدات علمی و دانشگاهی روابط عمومی ها با این نگرش سلیقه ای در اقناع مخاطبان این بخش با مشکل مواجه هستند.
وی اظهار کرد: روابط عمومی علمی است که متخصص آن با رفتاری تعاملی و دوسویه سیمای یک ساختار را به شکل واقعی ارائه می دهد، ولی این سیما بنا به دلایلی باید مورد تائید روسا و سیستم نیز باشد تا به فضای مثبت آنان خللی وارد نشود.
معصومه حیدری یک کارشناس روابط عمومی نیز در این باره می گوید: تثبیت جایگاه روابط عمومی و تغییر نگرش ها در این زمینه ضروری است.
وی می افزاید: هم اکنون در استان آذربایجان غربی همه روابط عمومی ها و وظایف آنها را در نصب بنرهای تبلیغاتی و تبریک و تسلیت و نصب اطلاعیه ها و تکه های روزنامه ها در پانل ها و همراهی مهمانان و تهیه نیازهای آنان و برخی وظایف کلیشه ای محدود می دانند و کارکنان این بخش را بیکارترین کارمندان تلقی می کنند.
این کارشناس می گوید: خط قرمزی برای فعالیت های کارکنان این بخش در نظرگرفته شده که مانع ارتباط و تعامل دوسویه بین روابط عمومی و مخاطبان و در نهایت عدم رضایت مخاطبان از این بخش می شود و گاهی حتی روابط عمومی را به نام فیلتر ادارات در بخش رسانه ها و اخبار نیز معرفی می کنند.
وی گفت: هم اکنون ما در انتقال پیام و بیان نقاط ضعف و مشکلات خود با مشکل مواجه هستیم و دچار تناقض در عمل و وظایف ذاتی و حرفه ای خود هستیم که برای ما رنج آور است.
حیدری گفت: سرمایه گذاری در بخش روابط عمومی از نظر نرم افزاری و امکانات و نیز سرمایه انسانی هم به فراموشی سپرده شده است.
وی افزود: متاسفانه مدیران ما در برخی نهادها به جایگاه رفیع رسانه واقف نبوده و اشرافیت کاملی ندارند و آن را تریبونی برای بیان خواسته ها و نمایش کرده های خود تلقی می کنند که تا این دیدگاه اصلاح نشود جایگاه روابط عمومی و ارزش آن نیز تبیین نخواهد شد.
حیدری گفت: اطلاع رسانی شفاف و سریع از وظایف ذاتی روابط عمومی بوده که امروز از طریق سایتهای نهادهای دولتی انجام می شود ولی در واقع این سایتها نیز دچار روزمرگی شده و تنها نقاط مثبت را منعکس می کنند.
مسوول روابط عمومی یکی دیگر از ادارات آذربایجان غربی که خواست نامش ذکر نشود نیز گفت: جایگاه روابط عمومی ها جایگاه بسیار رفیعی است که متاسفانه برخی نگرش های ناشی از عدم فرهنگ سازی در این زمینه موجب شده تا صدمات بسیاری به این جایگاه وارد شود.
وی ادامه داد: با توجه به کثرت و اهمیت فعالیت های این بخش کمبودهای اعتباری تاثیر مستقیمی در عملکرد این قسمت داشته و موجب خلق تنش در میان مدیران و مسوولان روابط عمومی و مخاطبان می شود.
این کارشناس گفت: عدم حمایت مسوولان از این بخش پویایی را از این قسمت می گیرد و روابط عمومی ها باید برای بقای خود مطابق با سلیقه های مدیران عمل کنند و تنها به عنوان افرادی که خواسته های مدیران را آنهم به صورت گزینشی منعکس و اجرا می کنند باقی بمانند.
وی گفت: این نوع عملکرد یک سویه موجب ناموفقی در پاسخگویی شفاف به مخاطبان و برقراری در ارتباط و تعامل با آنان و ایجاد تنش با مخاطب می شود و از همین روست که با هر تحولی در مدیریت اداری یک سازمان روابط عمومی های آن سازمان نیز طبق اآین سنتی گذشتگان تغییر پیدا کرده و هر ارتباط خلق شده ای ناقص و در نیمه راه متوقف می شود.
وی می گوید: هم اکنون تحقیق و پژوهش و تولیدات فکری و علمی جدید و خلاقیت از روابط عمومیها گرفته شده و این بخش علی رغم معرفی در جامعه هنوز ایستا و بدون هیچ کارکردی در جا میزند که نیازمند یک نگرش بنیادی به این بخش و عملکرد آنها هستیم.
روابط عمومی ها به عنوان پل های ارتباطی بین بخش های دولتی و مردم می توانند نقش های وسیع و مهمی در جامعه ایفا کنند در صورتی که محدودیت های این بخش حذف شود و از نیروهای متخصص و تحصیل کرده و فعال در این بخش استفاده شود و نیز دیدگاه مدیران نیز نسبت به رسانه و جایگاه رفیع این پست سازمانی اصلاح شود می توان در آینده ای نه چندان دور شاهد رشد و شکوفایی و ارتقای جایگاه این بخش بود.
ارتقای جایگاه این بخش کمک شایانی به ایفای بهینه وظایف حرفه ای آنها و کاهش گرایش به سلایق مدیران را می تواند در بر داشته باشد که نتیجه آن نیز دوری از تنش ها و بی اعتمادی های موجود میان این بخش و مخاطبان خواهد بود.
روز 27 اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی نامگذاری شده است.
/1495/7125/581

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن