تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804367483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقویت فرصت حل سیاسی بحران‌های سوریه و عراق با دعوت ریاض از «ظریف»


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تقویت فرصت حل سیاسی بحران‌های سوریه و عراق با دعوت ریاض از «ظریف»

تقویت فرصت حل سیاسی بحران‌های سوریه و عراق با دعوت ریاض از «ظریف»
دعوت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان از همتای ایرانی‌اش به مثابه یک زلزله سیاسی مهم است که معادله‌های (سیاسی) در منطقه را بر هم خواهد زد و فرصت‌ دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای دو بحران سوریه و عراق را تقویت خواهد کرد.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه «الرأی الیوم» به سردبیری «عبدالباری عطوان» با انتشار تحلیلی درباره انتشار خبر دعوت ریاض از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به عربستان سعودی، نوشت: دعوت سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان از همتای ایرانی‌اش به مثابه یک زلزله سیاسی مهم است که معادله‌های (سیاسی در منطقه) را بر هم خواهد زد و فرصت‌ دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای دو بحران سوریه و عراق را تقویت خواهد کرد. این روزنامه مدعی شد که متضرر اصلی این تحولات، محور قطری ترکی است.

بر اساس این گزارش، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان امروز (سه‌شنبه) که در یک نشست خبری در ریاض صحبت می‌کرد، گفت که کشورش از محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش برای سفر به ریاض دعوت به عمل آورده است.

فیصل با با اشاره به اینکه ریاض آماده مذاکره و گفت‌وگو با تهران است، تصریح کرد که ما از ظریف دعوت کرده‌ایم تا هر زمان مناسب دانست به ریاض سفر کند.

وزیر خارجه عربستان افزود: «ما برای وزیر خارجه (ایران) دعوتنامه‌ای فرستادیم، اما این عزم برای سفر هنوز محقق نشده است... اما هر زمان که او مناسب ببیند، ما حاضریم از او پذیرایی کنیم.»

نویسنده این تحلیل، علت نامگذاری این دعوت به «اقدام غافلگیر کننده» را سطح بالای اختلافات در روابط تهران و ریاض طی چهار سال گذشته خواند و با اشاره به ابراز تمایل دولت حسن روحانی برای تقویت روابط بین تهران و ریاض و کاهش تنش بین دو کشور به علت گشایش سیاسی صورت گرفته در روابط دوجانبه پرداخت و افزود: گرایش سیاسی و دیپلماتیک عربستان سعودی به سوی ایران دارای علت‌های مختلفی به شرح زیر است:

اولا: امضای معاهده هسته‌ای بین واشنگتن و تهران، که رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران را در پی داشت و تاکید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر ماه گذشته‌اش به ریاض مبنی بر اینکه کشورش به دنبال راه حل سیاسی برای پرونده هسته‌ای ایران است و به دنبال استفاده از زور نیست.

دوماً: بروز تغییر بزرگ در مواضع عربستان سعودی در قبال بحران سوریه و تلاقی آن با ایران در سرزمینی (نقطه نظر) مشترک. هر دو کشور، گروهک‌های تندروی اسلامگرا را خطری برای منطقه می‌دانند.

سوماً: تمایل عربستان سعودی برای جلوگیری (از به ثمر نشستن) تلاش‌های قطری‌ها در برقراری ائتلاف با ایران علیه ریاض. قطر در برهه زمانی اخیر تماس‌هایش با ایران را افزایش داده و خالد العطیه وزیر خارجه دوحه به منظور تقویت روابط کشورش با ایران چندین بار به تهران سفر کرد.

همگرایی بین عربستان سعودی و ایران می تواند معادلات منطقه را بر هم زده و شاید راه را برای دستیابی دو کشور به توافقی به منظور پایان دادن به جنگ نیابتی خود در سوریه، باز کند. زیرا ایران از نظام سوریه حمایت می‌کند و این حمایت‌ها بویژه بعد از ورود حزب الله به عرصه تحولات میدانی، نقش بزرگی در ایستادگی نظام دمشق داشته است.

به گزارش فارس، نویسنده با بیان اینکه "همچنین بعید نیست که همگرایی بین ایران و عربستان به گشایشی در عراق منجر شود"، مدعی شد که تهران و ریاض از طریق متحدان خود در خاک عراق در حال نبرد هستند و افزود:‌ عربستان از جماعت‌های سنی حمایت می‌کند و ایران با همه توان از کابینه نوری المالکی و سایر گروه‌های شیعی متحد آن حمایت می‌کند. نوری المالکی عربستان را به حمایت از تروریسم و تلاش در راستای بر هم زدن امنیت کشورش متهم کرده است.

دعوت شاهزاده «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود برای سفر به ریاض به مثابه زلزله دیپلماتیک، تغییر معادلات بزرگ منطقه خاورمیانه و ایجاد ائتلاف جدیدی با حضور مصر برای رویارویی با ائتلاف قطری ترکی است که با قدرت از جماعت اخوان المسلمین در مصر، لیبی، یمن و سوریه حمایت می‌کند.

سفر محمد جواد ظریف به ریاض که به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت، زمینه سفر روحانی رئیس جمهور ایران به عربستان را مهیا خواهد کرد.

قطعا نظام و ملت سوریه بیش از سایرین از همگرایی بین عربستان و ایران سود خواهند کرد زیرا راه حل سیاسی در سوریه جز با نشستن ایرانی‌ها و سعودی‌ها بر سر میز مذاکره و بررسی این موضوع و تفاهم بر سر تحولات سوریه غیر ممکن است. به نظر می‌رسد که برگزاری این جلسات مذاکره بین ایران و عربستان اگر تا چند هفته آینده هم به نتیجه نرسد در چند ماه آینده تشکیل خواهد شد.






1393/2/23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن