محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826633379
تلألو حقیقت مرگ در پس واقعیت زندگی!
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
نگاهی به فیلم «زندگی جای دیگری است» اثر منوچهر هادی؛
تلألو حقیقت مرگ در پس واقعیت زندگی! خبرگزاری رسا ـ مرگ موضوع مهمی است. موضوع مهمی که همیشه دغدغه انسان بوده و همواره هالهای از ابهام و ناشناختگی گرداگرد آن وجود داشته است؛ هالهای که از رمز و راز میآید و غافلگیریای که ذات این پدیده همچنان ناشناخته با خود به همراه دارد.
اینکه یک فیلم سینمایی بتواند برای مخاطب تلنگری باشد در باب مرگ و غفلت ناشی از نسیان آن و غرقه شدن در عادات زندگی و دور شدن از اصل توجه و تنبه به مرگ و دنیای پس از آن، آنوقت میشود سینما را نه صرفا به مثابه یک سرگرمی صرف، غفلتزا و بیدغدغه، بلکه نماد و نمودی از یک تذکر و یادآوری جدی، عمیق و اثرگذار معنوی و دینی شناخت.
خبر کوتاه است: تو بناست چند روز یا چند ماه دیگر بمیری!
و همین فضا و واقعیت سخت و تلخ و برق آسا، محور آثار دراماتیک زیادی در تاریخ سینما میشود.
چه در سینمای جهان و چه سینمای ایران، از سالهای دور تا دوران اخیر، شاهد نمونههای متنوعی از فیلمهای سینمایی در این موقعیت خاص و تا همیشه جذاب و جدی و تکاندهنده بودهایم.
آنچه البته مهم است و ورا و فرای این تکرار قرار میگیرد، نه اصل موضوع و ایده، بلکه نوع برخورد با آن و نحوه روایت و ایده پردازی سینماورزانه از آن است و این رمز ماندگاری یا فراموشی آثاری است که با این تم ساخته و پرداخته میشوند.
مرگ موضوع مهمی است. موضوع مهمی که همیشه دغدغه انسان بوده و همواره هالهای از ابهام و ناشناختگی گرداگرد آن وجود داشته است؛ هالهای که از رمز و راز میآید و غافلگیریای که ذات این پدیده همچنان ناشناخته با خود به همراه دارد.
وقتی در چنین بستری یک ایده پرداخته میشود و درامی شکل میگیرد، به خودی خود، داستان آن فیلم به موضوع معنویت و آخرت و انسان و ماهیت او نزدیک میشود.
و اینها همه مضامینی است که با دین و آیین همپوشانی و پیوند دارد. در این رابطه امام هادی(ع) فرمودهاند: لَو عَرَفُوا ما یُؤَدّی اِلَیهِ المَوتُ مِنَ النَّعیمِ لَأَستَدعُوهُ وَ أحَبُّوهُ أشّدُّ ما یَستَدعی العاقِلُ الحازِمُ اَلدَّواءَ لِدَفعِ الآفاتِ؛ اگر مردم می دانستند مرگ چه نعمتی در پی دارد، هر آینه آن را طلب کرده و بیش از انسان عاقلی که دوا را برای مداوای دردش دوست دارد، دوست میداشتند.(معانی الاخیار، ص290)
هر چند که یاد کردن از مرگ و مفارقت دنیا عموما چندان خوشایند ما نیست، اما زمانی که به آثار تربیتی یاد مرگ - که در احادیث نبوی و ائمه طاهرین(ع) – نگاه میکنیم، یاد مرگ را نه تنها ناخوشایند نمییابیم، بلکه گذشته از آثار تربیتی فراوانی که بر آن مترتب است، آن را دوای بسیاری از دردها خواهیم یافت که تنها یاد مرگ تسلی آنها خواهد بود. برخی از آثار تربیتی یاد مرگ عبارتند از :
یاد مرگ در گشایش و سختی، موجبات تعادل روحی و اخلاقی انسان را فراهم میکند؛ همانگونه که انسان متمول و مرفه با یاد مرگ بر دارایی خود نخواهد بالید و مغرور نخواهد شد، انسانی که در سختی زندگی میکند نیز با یاد مرگ، فانی بودن و زودگذر بودن زندگی را به خاطر میآورد و تحمل سختیها و مصائب بر او آسان خواهد شد .
امام علی(ع) میفرماید: مرگ و خروج از قبر و ایستادن در برابر خدای تعالی را زیاد یاد کنید، به درستی که این کار مصیبتها را بر شما آسان مینماید و نیز آن حضرت(ع) میفرمایند: کسی که زیاد به یاد مرگ باشد، از دنیا به اندکش راضی میشود.
امام صادق(ع) نیز درباره آثار یاد مرگ میفرمایند: یاد مرگ شهوتها را در نفس از بین میبرد و ریشه غفلت را یکسره بر میکند و دل او را با وعدههای الهی محکم میکند و روحیه انسان را از قساوت، میکند و دل انسان را با وعدههای الهی محکم میکند و نشانههای هوا و هوس را در هم میشکند. پیامبر اکرم(ص) نیز درباره آثار تربیتی یاد مرگ فرمودهاند :مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا مرگ گناهان را پاک میکند و میل و رغبت به دنیا را میکاهد.
یاد مرگ آرزوها را کوتاه میکند و موجبات شتاب و اشتیاق در حسنات و کارهای خیر را فراهم میآورد؛ همچنان که عمل بر خلاف اینها، یعنی آرزوهای طولانی و... باعث غفلت انسان از مرگ است.(میزانالحکمة، محمدی ری شهری،ج 4، حدیث شماره 3728)
همه این آموزهها و روحیات و دستورات اخلاقی و مضامین عرفانی میتواند در تجلی بهتر و دقیقتر یک درام معرفتی تعیین کننده باشد و لتنگرهایی را برای ساخت و پرداخت موقعیتها و شخصیتهای به جا و درخور و متناسب با موضوع و متن برای نویسنده و فیلمساز ما مهیا سازد.
سؤال اینجاست که هنرمندان ما تا چه حد به این منابع مراجعه میکنند و از غنای فاخر و گنجینههای عظیم و ارزشمند آن بهره میگیرند؟!
اینکه یک فیلم سینمایی بتواند برای مخاطب تلنگری باشد در باب مرگ و غفلت ناشی از نسیان آن و غرقه شدن در عادات زندگی و دور شدن از اصل توجه و تنبه به مرگ و دنیای پس از آن، آن وقت میشود سینما را نه صرفا به مثابه یک سرگرمی صرف و غفلتزا و بیدغدغه، بلکه نماد و نمودی از یک تذکر و یادآوری جدی و عمیق و اثرگذار معنوی و دینی شناخت.
داستان فیلم «زندگی جای دیگریست» هم در چنین موقعیتی، حول محور زندگی شخصیت اصلیاش داود بقایی شکل میگیرد که به واسطه شغل بهیاری بیمارستان، مرگ بسیاری را دیده و خود واسطه بازگشت بسیاری به زندگی دوباره شده، حالا خودش متوجه وجود یک تومور در مغزش شده و به گفته پزشک 3 ماه فرصت دارد تا به حیات این دنیاییش ادامه دهد. این امر او را در تقابل با مرگ و بازنگری بر حال و گذشتهاش قرار میدهد.
داود، بهیار مجربی است که بیماران مبتلا به مرگ را احیاء میکند. اینک مرگ به سراغ او آمده و از طرفی شوهر همسر سابق او نیز به مرگ محکوم شده است. «زندگی جای دیگریست» سومین فیلم بلند سینمایی منوچهر هادی بعد از دو فیلم «قرنطینه» و «یکی میخواد باهات حرف بزنه» است.
حکایت مواجهه انسان با پدیده مرموز مرگ و قرارگرفتن در برابر تقدیر محتوم و مکتوم که گاه به ناگاه آدمی را در موقعیتی بغرنج به لحاظ انتخاب روش ادامه و نوع مواجهه با زندگی و جهان و اطرافیانش قرار میدهد.
در فیلم «زندگی جای دیگریست» بستر اصلی برای روایت موقعیت آدمی، چنین جایگاهی است. چنین وضعیتی، گر چه در طول تاریخ سینما بارها و بارها تکرار شده و به عنوان ایده، سوژه و قصه داستان برای فیلمسازان و درام پردازان جالب توجه و مورد استفاده قرار گرفته است، اما با این حال، هنوز میتوان آن را ایدهای بکر و بدیع دانست که به لحاظ غنای مفهومی و اتمسفر متراکم حسی، کماکان میتواند جالب توجه هنرورزان و منبع خوبی برای الهام موقعیتهای سینماورزانه و درام پردازانه باشد.
«خبر» رفتن و دست به گریبان شدن با زندگی از سویی و مرگ با همه ترس و تسلیم و ناچاری و تلخی و رهاییش، از سوی دیگر. اینجاست که گذشته آدمی با همه خوبیها و بدیها و فراز و فرودهایش، البته با مفهوم و رنگ دیگری که نشانههای رستگاری و ناچاری و تسلیم را میتوان در آن دید، به سراغ ذهن آدمی میآید.
و همه اینها بر غنای مضمونی و پتانسیل دراماتیک این موقعیت میافزاید. در فیلم «زندگی جای دیگریست» گر چه این ایده، محور اصلی است، اما در ساختمان و ساختار فیلم به درستی لحاظ نشده و هدر رفته است.
به لحاظ زمان بندی روایت و نوع چیدمان داستانکهای فرعی و شخصیتهای فرعیشان و نیز ریتم بین موقعیتها، با فیلمی روبرو هستیم که ضعف جدی و انتخابهای غلط در این حوزه – به خصوص- آنرا به سطحی نازل و لغزنده کشانده است.
تداوم حس موقعیت اصلی- مرگ- و تصمیم شخصیت اصلی- مواجهه با مرگ در زندگی- در تلفیق با آدمها و وقایع اطراف و میراث گذشتهاش، ترکیب قابل دفاعی نه در کمیت و نه در کیفیت نمییابند.
همین امر هم باعث میشود نه تلخی و سهمگینی تم اصلی و موقعیت اهم فیلم یعنی خبر از مرگ زود هنگام ناگهان، مخاطب را آنچنان که باید و شاید درگیر و مبتلا به خود کند و نه رفت و آمدهای متقاطع میان آدمها و روایت خرده قصههایشان او را به ادامه قصه گرایش دهد.
ضمن اینکه همه این آدمها و قصههایشان، با موقعیت خاص و جدید قهرمان داستان، دچار فضایی جدید و بالتبع میشوند که این هم آنچنان که لازم و ضرورت روایت است، در فیلم پخته نمیشود و به تصویر در نمیآید.
ضعف فیلمنامه در کنار کارگردانی نامتوازن، باعث شده است اساسا گره اصلی «زندگی جای دیگریست» به درستی و به جایی رخ ندهد و بیتردید یکی از عوامل مهم در ریتم کند و لختی و کشدار شدن فیلم هم از همین جا ناشی میشود.
این در حالی است که بازی نسبتا خوب حامد بهداد و یکتا ناصر در این گیر و دار ضعف فیلمنامهای و میزانسن نابجا و بیاندازه، آنقدر که باید نه به کار میآید و نه به چشم.
«زندگی جای دیگریست» تلاش ابتری است برای یک روایت سهل و ممتنع از موقعیتی که در سینمای جهان بسیار تکرار شده و نمونههای بدیعی از آن در خاطر تماشاگران باقی است.
همین میراث خوب و ماندگار و تصاویر و درامهای ناشی از آن در ورسیونهای استاندارد و خوبی که سینمای جهان – و گاه حتی ایران- طی دورانهای مختلف به مخاطب ارائه داده، توقع از کار منوچهر هادی و فیلمش را بالا میبرد و کار را بر او سختتر میکند.
باری؛ به قول منتقدی، این تفکر که انسان هیچگاه در این اندیشه نیست و نمیداند که چه وقت تقدیر دست مرگ را در دستانش خواهد گذاشت و غفلت از این امر مرگ را همچون مهمانی ناخوانده میکند.
اما این ناخواندگی نبایستی به تکنیک و نرم افزار فیلم هم رسوخ کند و به خود فیلمساز هم رودست بزند و یا اینکه چنین موضوع و ایدهای را در دل بسیاری از فیلمها و سریالها دیدهایم طبیعی است، اما این اثر که یک درام اجتماعی است، قابلیت تبدیل شدن به یک اثر متوسط رو به بالا را داشت.
قطعا داشت! اما در صورتی که هم مواد خام و به خصوص فیلمنامه دقیق و کارشده و متناسب با آن فراهم آید و هم دیگر ادوات نرم افزاری، خاصه در حوزه کارگردانی و میزانسن و ریتمبندی درست و روایت گرمتر داستان، تدارک دیده میشد.
شاید حتی بتوان به سختی و مرارات، برای این نوع از ریتم اثر نیز بر اساس کسالتی که در ذات قصه و شخصیتهای آن وجود داشت، منطق دست و پا کرد و شاید به نوعی چند تکه بودن فیلمنامه و در واقع وجود چند جهان داستانی بلاتکلیف، متفاوت و با پتانسیل بالا همچون تقدیر، امید، جایگاه خانواده و والدین، تکبر و خودخواهی، تردید و خیانت، نازایی، ارتباط حسی، فرزندان طلاق و… که بیواسطه شخصیتهایی را به جریان اصلی فیلم وارد کرده بود و خیلی مستقیم و عریان طرح میشد و میگذشت، را دلیل لطمه خوردن فیلم دانست.
اما این همه را باید با عنایت به این حقیقت نقد و تحلیل نمود که هیچ چیزی از جمله این دلایل ردیف شده توسط منتقد، نمیتواند و نباید مخل و مانع اصلیترین و جدیترین و مهمترین مقصود از فیلمسازی و محصول نهایی هنرمند شود که همان آفرینش دنیایی نو و بدیع با جذابیتی نسبی است که بتواند مخاطب را تا انتها به دنبال روایت و قصه و فضاسازی و شخصیت پردازی و دیگر عناصر درام و تصویر بکشاند.
«زندگی جای دیگریست» در چنین آزمونی با موفقیت بیرون نمیآید و نمرهای حداقلی را در سطحی ملهم از ضعف فیلمنامه گرفته تا ریتم بد و از تقطیعهای مخل روایت گرفته تا داستانکهای بعضا کم مایهاش نصیب خود میکند و میتوان منتظر ماند و به آثار بعدی این کارگردان جوان و آیندهدار سینمای ایران امید بست.
/979/703/ر
۱۳۹۳/۲/۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
گزارشی از معمای مرگ ماهیها در«فشافویه»
از حسن آباد قم که به سمت سد فشافویه میروی از فاصله ۲ کیلومتر مانده به سد بوی آزاردهنده تعفن ماهی گندیده چنان به مشام میرسد که برای رسیدن به سد فشافویه شهر ری نیازی به هیچ تابلو راهنمایی پیدا نمیکنی وقتی به محدوده سد فشافویه میرسیم با انبوهی از ماهیان مرده در کنار ساحل دریاآموزشوپرورش درباره مرگ سایه مقدسی می گوید
آموزشوپرورش درباره مرگ سایه مقدسی می گویدقائم مقام وزیر آموزش و پرورش گفت متاسفانه هر چند تلاش ها برای نجات جان سایه به نتیجه نرسید اما آموزش و پرورش از تلاش های وزارت امور خارجه و دولت در پیگیری درمان این دانش آموز تشکر می کند سید محمد بطحایی در باره روند اعزام و درماندرخواست مالزی از خانواده قربانیان پرواز مرگ
درخواست مالزی از خانواده قربانیان پرواز مرگ خطوط هواپیمایی مالزی از بستگان سرنشینان پرواز H۳۷۰ هواپیمای گمشده این خط هوایی خواسته است تا هتلی را که برای اقامت در اختیارشان قرارداده است ترک کنند و به خانههایشان بازگردند خبرآنلاین خطوط هواپیمایی مالزی از بستگان سرنشینان پرحافظی مطرح کرد مرگ کودکی در یکی از بوستانهای تهران/ پیگیری وضعیت مصدومان حادثه بزرگراه آزادگان
حافظی مطرح کردمرگ کودکی در یکی از بوستانهای تهران پیگیری وضعیت مصدومان حادثه بزرگراه آزادگانرئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه گزارشی به دست ما رسیده است که کودکی در کنار یکی بوستانهای تهران دچار برق گرفتگی شده و فوت کرده است گفت در این خصوص با مسببخط فکري شهيد مطهري در حقيقت خط فکري امام و انقلاب بود
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۰ ۳۵ق ظ رييس جمهوري در ديدار با خانواده شهيد مطهري خط فکري شهيد مطهري در حقيقت خط فکري امام و انقلاب بود رييس جمهوري عصر پنجشنبه و در آستانه سالگرد شهادت معلم شهيد استاد مرتضي مطهري با حضور در منزل اين علامه شهير ضمن ديدار با خانواده ايشان ياد و خاطره مجاهحامد صداقتی گروگان گرفته شد/حمله مرگبار اشرار به خودروی قهرمان شمشیر بازی ایران
حامد صداقتی گروگان گرفته شد حمله مرگبار اشرار به خودروی قهرمان شمشیر بازی ایران چهار شنبه شب اشرار مسلح به خودروی حامد صداقتی قهرمان شمشیر بازی ایران حمله ور شده و با کشتن یکی از سرنشینان خودرو وی را به همراه دوستش ربوده و متواری شدند به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران چحمله مرگبار اشرار به خودروی قهرمان شمشیربازی ایران
حمله مرگبار اشرار به خودروی قهرمان شمشیربازی ایران چهارشنبه شب اشرار مسلح به خودروی حامد صداقتی قهرمان شمشیربازی ایران حملهور شده و با کشتن یکی از سرنشینان خودروی وی را به همراه دوستش ربوده و متواری شدند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران چهارشنبه محمد علی غفاری حامد صداقتیحمله گسترده ارتش اوکراین برای بازپسگیری اسلاویانسک
حمله گسترده ارتش اوکراین برای بازپسگیری اسلاویانسک بین الملل > اروپا - ایسنا نوشت منابع اوکراینی از آغاز حمله همه جانبه نیروهای نظامی این کشور برای بازپسگیری شهر اسلاویانسک خبر دادند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربیمرگ دو کارگر در روز کارگر
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۱ مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از مرگ دو کارگر در پی ریزش آوار یک محل گودبرداری شده در شهرک صنعتی طرق این شهر خبر داد ابوالفضل تیموری در گفتوگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره این حادثه گفت وقوحملات انتحاری در سوریه 11 کودک را به کام مرگ برد
حملات انتحاری در سوریه 11 کودک را به کام مرگ برد تهران – ایرنا- حملات انتحاری در شهر حماه در سوریه سبب کشته شدن 18 غیر نظامی از جمله 11 کودک شد خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه سانا گزارش داد که در دو انفجار انتحاری که امروز جمعه در اطراف شهر حماه در مرکز سوریه رخفیلم آخرين لحظات مسافران کشتی مرگ
فیلم آخرين لحظات مسافران کشتی مرگ تصاویر ضبط شده با تلفن همراه یکی از دانش آموزان کره ای که در فاجعه غم انگیز غرق شدن کشتی کره جنوبی جان خود را از دست داد دانش آموزان را دقایقی پیش از این حادثه در حالی نشان می دهد که به شوخی و خنده می گویند کشتی آنها به سرنوشت تایتانیک دچار خوامهمترین رویدادهای امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشته قتل 5 پلیس افغان در ولایت «قندوز»/حمله انتحاری
مهمترین رویدادهای امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشتهقتل 5 پلیس افغان در ولایت قندوز حمله انتحاری ولایتپنجشیرافغانستان 13 نفر را به کام مرگ کشاندحمله انتحاری در ولایت پنجشیر و مرگ 13 نفر قتل 5 پلیس افغان در منطقه دشت برچی قندوز دستگیری 10 شبهنظامی طالبان و کشف 5 جلیقه انتحاری دحمله گسترده ارتش اوکراین برای بازپسگیری شهر اسلاوینسک
جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۶ منابع اوکراینی از آغاز حمله همه جانبه نیروهای نظامی این کشور برای بازپسگیری شهر اسلاوینسک خبر دادند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی ارتش اوکراین تاکید کرده است که برای بازپس گیری شهر اسلاوینسک که در کنترلتوضیحات آموزشوپرورش درباره مرگ سایه مقدسی
اجتماعی آموزش و پرورش توضیحات آموزشوپرورش درباره مرگ سایه مقدسی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش گفت متاسفانه هر چند تلاش ها برای نجات جان سایه به نتیجه نرسید اما آموزش و پرورش از تلاش های وزارت امور خارجه و دولت در پیگیری درمان این دانش آموز تشکر می کند به گزارش خبرنگار مهرمرگ یک کارگر در مشهد
پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ یک کارگر 20 ساله تبعه افغانستان به دلیل ریزش آوار در مشهد جان باخت مهدی رضایی مدیر حوزه یک سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان اظهار کرد این حادثه ساعت 10 40 صبح امروزمسمومیت مادر و مرگ فرزندش بر اثر خوراکی آلوده نبوده است
استانها جنوب هرمزگان مسمومیت مادر و مرگ فرزندش بر اثر خوراکی آلوده نبوده است بندرعباس - خبرگزاری مهر معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هرمزگان گفت بنا به جواب آزمایش های صورت گرفته در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس گزارافخم: ایراد اتهام به بزرگترین قربانی تروریسم در ۳ دهه گذشته، انحراق از واقعیت است
افخم ایراد اتهام به بزرگترین قربانی تروریسم در ۳ دهه گذشته انحراق از واقعیت است سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا گفت ایران بزرگترین قربانی تروریسم در سه دهه گذشته بوده و ایراد اتهام به چنین کشوری انحراف از واقعیات و براساس معیارهای دوگانه-
گوناگون
پربازدیدترینها