تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805159079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمال آذربایجان غربی مامن بلایای طبیعی/ سیل چالدران و ماکو را در نوردید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان غربی گزارش خبری/
شمال آذربایجان غربی مامن بلایای طبیعی/ سیل چالدران و ماکو را در نوردید
ارومیه - خبرگزاری مهر: شهرهای شمال آذربایجان غربی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی به دلیل بارش تگرگ و جاری شدن سیل، متحمل خسارت های زیادی شده بطوریکه آغاز فصل بارش کابوسی برای مردم این منطقه است.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستانهای چالدران، ملکو، شوط، پلدشت، چایپاره و خوی با توپوگرافی کوهستانی که بیش از 64 درصد جمعیت آن ساکن در روستاهای  صعب العبور زندگی می کنند، همه ساله با قهر طبیعت مواجه شده و زندگی خود را در معرض خطرات جدی می بینند. همه ساله با آغاز فصل بهار و پائیز مردم مناطق شهری و روستایی شمال آذربایجان غربی با یک مشکل جدی به نام سیلابهای شدید در اثر بارش شدید باران و تگرگ و نبود زیرساختهای لازم برای کاهش اثرات این بلایای طبیعی مواجه می شوند، معضلی که مردم این شهرستانها طی سالهای متمادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. آنچه در این میان قابل تامل است اینکه وقوع سیلاب های فصلی، بارش تگرگ و باران های سیل آور در این منطقه مشکل امسال و پارسال نیست بلکه بخش کشاورزی و سایر اقتصاد منطقه از سالیان متمادی متحمل خسارات سنگین و جبران ناپذیری می شود. عدم امکان پیش بینی میزان بارندگی، عدم وجود و تدوین نظام نامه سیل در استان، تهیه و طرح عمل در مناطق سیل خیز و تصرف حریم ها در مسیر رودخانه ها از عوامل موثر در وقوع سیل عنوان می شود، دلایلی که با اندکی توجه مسئولان و برنامه ریزی اصولی می توان آن را کنترل کرد.

وضعیت بحرانی فرسایش خاک چالدران بخشدار مرکزی شهرستان چالدران در گفتگو با خبرنگار مهر، از ناکافی بودن اعتبارات تخصیص یافته مدیریت بحران برای رفع مسائل و مشکلات ناشی از حوادث غیر مترقبه خبر داد و افزود: اعتبارات تخصیصی برای مناطق محروم به منظور توازن توسعه مناطق کم برخوردار کافی نیست. اسماعیل رضایی اقدم  با اشاره به تاثیراتی مخرب سیلابها و حوادث غیر مترقبه طی چند ماه اخیر، بر هم خوردن برنامه ریزی های عمرانی و فرهنگی در روستاهای بخش مرکزی، اظهار داشت: متاسفانه خسارات وارده به بخشهای کشاورزی، زیرساختهای فنی، دام، مسکن، برق، آب و فاضلاب و راه روستایی طی چند سال گذشته بی سابقه بوده است. وی با بیان اینکه در بیش از 37 روستا بویژه روستاهای زاویه سفلی، امامقلی کندی علیا و سفلی، آباراباشی و کران شهرآباد خسارات جدی وارد آمده، عنوان کرد: شورای هماهنگی مدیریت بحران در چند ماه اخیر با وجود شدت یافتن بحرانه و حوادث غیر مترقبه عملکرد بهتری نسبت به چند سال اخیر داشت. وی با اشاره به بررسی نقاط حادثه خیز و مکان یابی برای اجرای طرح های آبخیزداری و بهره برداری از سدهای آبخیزداری در حوزه های خان صدر و حراملو در هفته دولت به عنوان عملیات های پیشگیرانه در برابر کاهش خسارات بحرانهای احتمالی، گفت: با توجه به وضعیت بحرانی فرسایش خاک چالدران، نجات طبیعت بکر بیش از پیش نیازمند توجهات مقامات عالی استان در تخصیص اعتبارات است. رضایی اقدم  به انجام عملیات های حین بحران نیز اشاره کرد و گفت: شورای هماهنگی بحران شهرستان چالدران برای فصل سرما و بروز کولاک و همچنین مسدود شدن راه های مواصلاتی شهری و روستایی بخش مرکزی از هم اکنون برنامه ریزی کرده است. بهره برداری از 31 سد آبخیزداری در روستاهای منطقه فرماندار چالدران نیز در گفتگو با مهر با اشاره به افتتاح 31 سد آبخیزداری در روستاهای سعدل، خان صدر و حراملو، گفت:  سدهای آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش خطرات سیل که همه ساله خسارت‌های زیادی را به اراضی کشاورزی و مسکونی وارد می‌سازد، احداث شده است. احمدرضا قلیپور بر لزوم بسترسازی و کاهش خسارات تاکید کرد و گفت: اجرای طرح های پیشگیرانه از جمله طرحهای آبخیزداری، برقراری تعادل بین دام و مرتع و همچنین اختصاص اعتبار ویژه برای مقابله با بحرانی که با آغاز فصل سرما و بارش برف‌ دوباره آغاز خواهد شد از جمله راهکارهایی است که می‌توان به وسیله آنها طبیعت دست نخورده چالدران را از خطر نابودی نجات داد.

وی با اشاره به اجرای عملیات های پیشگیرانه و بیولوژیکی و لزوم تعامل و همکاری اهالی روستاها با منابع طبیعی عنوان کرد: طبیعت بکر چالدران در معرض خطرات بسیاری قرار دارد که نیاز به اجرای عملیات های بذر کاری، درخت کاری، کپه کاری، کنتور فارو با همکاری و تعامل اهالی برای پیشگیری از فرسایش خاک و احیای دوباره پوشش گیاهی اراضی بالادست شهرستان دارد. جاری شدن سیل در شهرستان چالدران خسارت های زیادی به بار آورد بارش شدید باران که بعد ازظهر دیروز شروع شد و چندین ساعت بطول انجامید خسارت های زیادی را در بخش آواجیق چالدران به بار آورد، بطوریکه این بارش باعث مسدود شدن 3 ساعته جاده چالدران به آواجیق و تخریب پل ها وابنیه های فنی راه باعث 300 هکتار اراضی کشاورزی 80 هکتار از مراتع سرسبز تخریب 3 واحد مسکونی تلف شدن بیش از 100 راس گوسفند شد که با تلاش عوامل امدادی از جمله مدیریت بحران ، شهرداری آواجیق ، راهداری ، هلال احمر در مسیر مسدود شده بازگشایی شد و امکان رفت آمد 150 خودروی مانده در راه برقرار شد. همچنین بارش باران و جاری شدن سیل شدید به بسیاری از تاسیسات و امور زیر بنایی شهر ماکو خسارت وارد کرده که فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان ماکو با اعلام این خبر گفت : شب گذشته به دنبال بارش شدید باران در ارتفاعات شهر ماکو در داخل شهر سیل جاری شد که بر اثر آن به بسیاری از تاسیسات زیر بنایی شهرو جاده های ارتباطی خسارت وارد شد. علی زاده همچنین از آبگرفتگی صدها واحد مسکونی و تجاری در ماکو و روستاهای باشکند، گجوت، سنگر، کشمش تپه و قزل داغ کرد خبر داد و افزود : جاری شدن سیل در تنها خیابان اصلی شهر ماکو به بیش از دهها خودروی عبوری خسارت وارد کرد . وی خاطر نشان ساخت : بر اثر این سیل جاده ارتباطی ماکو به چالدران شب گذشته به کلی قطع شد که با تلاش راهداران و نیروهای امدادی این جاده صبح امروز باز شد.


۱۳۹۳/۲/۲۲ - ۱۴:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن