تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818148757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلالان به کود کشاورزی هم رحم نمی کنند/ مزارع بهار ناتوان در تولید و بازدهی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
دلالان به کود کشاورزی هم رحم نمی کنند/ مزارع بهار ناتوان در تولید و بازدهی
بهار- خبرگزاری مهر: زمینهای کشاورزان بهاری سالها به کشت محصول سیب زمینی اختصاص داشته و همین امر سبب شده خاک آن از نظر داشتن املاح مقوی و مغذی برای محصول دچار کمبود شود تا جائیکه کشاورزان برای تقویت خاک ناچار به استفاده از کودهای متنوع هستند که این روزها بازار آن در دست دلالان بالا و پایین می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، گرانی سالهای اخیر دامنگیر همه نوع محصولی حتی محصولات و فرآورده هایی دامی و شیمیایی نیز شده بطوری که محصولاتی مثل سموم و کودهای مختلف کشاورزی که زارعان و کشاورزان برای رشد سریع، مناسب محصول خود ناچار به استفاده از این نوع فرآورده ها هستند نیز از این وادی بی نصیب نمانده اند. در منطقه ای مانند شهرستان بهار که فصل کشت به خصوص کشت محصولی چون سیب زمینی کوتاه است کشاورز برای زود عمل آمدن محصول خود مجبور به استفاده از کودهای مقوی هستند. از طرفی چون زمین های این شهرستان سالیان سال است که به کشت یک محصول خاص اختصاص یافته و مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از دست داده بنابراین کشاورز بهاری بدون استفاده از کودهای قوی قادر به تولید محصول مناسب با تناژ بالا نخواهد بود.

همین امر از یک طرف و افزایش قیمتها در تمامی سطوح از طرف دیگر تعدادی از افراد سودجو را برآن داشته که از فرصت استفاده کرده تا جائیکه انواع کودها و سموم شیمیایی را با هر قیمتی که به نفع خودشان است و با هر کیفیتی به کشاورز ارائه می دهند، جالب اینکه در شهرستانی که به قطب کشاورزی کشور شهرت دارد مسئولین هیچ حمایتی از زارعان نمی کنند و در ارائه خدمات خود نیز دلایلی به ظاهر موجه می آورند. نظارت بر عرضه کود در شهرستان بهار نیاز به تشکیل اتحادیه دارد در این خصوص رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه نبود اتحادیه مختص عرضه کود در سطح شهرستان سبب عدم نظارت تعزیرات و متولیان اصناف بر نحوه فعالیت عرضه کنندگان این فرآورده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 19 نمایندگی فروش کود و سموم کشاورزی در سطح شهرستان وجود دارد که تنها پنج عاملیت این فرآورده تحت نظر جهادکشاورزی اقدام به ارائه کود یارانه ای می کنند و مابقی به علت تحت پوشش نبودن اصناف، آزادانه بدون هیچ نظارتی در حال فعالیت هستند. هوشنگ کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تشکیل یک اتحادیه برای یک صنف خاص منوط بر به حد نصاب رسیدن تعداد فعالیت کنندگان در آن صنف است که معمولا باید تعداد به 50 واحد برسد تا اتحادیه برای آن صنف تشکیل شود که متأسفانه صنف کود فروشان شهرستان بهار به حد نصاب نرسیده و همین امر سبب شده که صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات نتواند بر نحوه فعالیت آنها نظارتی داشته باشد. وی با بیان اینکه عرضه کنندگان کود و سموم کشاورزی از صنف خوار و بار مجوز فعالیت گرفته اند، گفت: همین امر سبب شده که عرضه کنندگان کودهای مختلف مورد استفاده در امر کشاورزی در کنار عرضه این فرآورده به عرضه سموم کشاورزی نیز بپردازند. کرمی افزود: عدم نظارت بر نحوه فعالیت عرضه کنندگان کود کشاورزی سبب سودجویی برخی عاملان عرضه این فرآورده شده تا جائیکه در سالهای اخیر با افزایش قیمت انواع کود این عاملان اقدام به عرضه کود تقلبی به کشاورزان منطقه می کنند.

وی اظهار داشت: اگر اتحادیه ای برای صنف عرضه کنندگان کود کشاورزی تشکیل شود می توان با نظارت و حتی آزمایش نوع کود عرضه شده توسط این افراد، به تقلبی بودن و یا سالم بودن محصول آنها پی برد. کرمی با بیان اینکه آزمایش کودهای در حال عرضه نیاز به اعتبار خاص دارد، اذعان داشت: از آنجا که تحت آزمایش قرار دادن کودهای در حال عرضه به کشاورزان با توجه به تخصصی بودن این نوع آزمایش، هزینه بر است در حال حاضر در توان کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نیست و از طرفی نیز به علت نبود اتحادیه مختص به این صنف، امکان بازرسی کودهای در حال عرضه وجود ندارد. پای دلالان به فروش کود کشاورزی هم باز شد یکی از کشاورزان شهر بهار در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که با افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی پای دلالان در این حوزه نیز باز شد، گفت: با شروع گرانی ها در طی سالهای اخیر کود و سموم کشاورزی هم از این افزایش قیمت بی نصیب نماندند تا جائیکه کشاورز که برای سالم ماندن محصول خود ناچار به استفاده از کود و سم است با هر قیمتی که فروشندگان این محصول را عرضه می کنند، خریداری می کند. مصطفی احمدی افزود: با این وضعیت فروش محصولات که یک سال خوب است و سال بعد بد، ما کشاورزان مدام آلت دست این دلالان شده ایم تا خبر از افزایش قیمت در یک کالا را می شنوند آنها هم از فرصت سوء استفاده می کنند و اقدام به افزایش قیمت کالاهایی چون کود و سم و بذر می کنند کشاورز هم ناچار به خرید است بنابراین با هر قیمتی که دلال بگوید موافقت می کند و این وسط تنها کشاورز است که ضرر می کند. احمدی گفت: دولت هیچ نظارتی بر نحوه عرضه فرآورده های زیربنایی کشاورزی ندارد و دلالان هر قیمتی که تمایل دارند اقدام به عرضه محصولاتی مثل کود می کنند. کودهای عرضه شده به کشاورزان خالص نیست احمد قاسمی یکی دیگر از کشاورزان بهاری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه میزان عرضه کودهای تقلبی در شهرستان بهار افزایش یافته است، اذعان داشت: با گران شدن قیمت کود به ویژه کود حیوانی، فروشندگان آن خاک مخلوط کود می کنند و به آن را هم به قیمت گزاف به کشاورز می فروشند.

قاسمی افزود: ناخالصی کود سبب رشد نامناسب محصول می شود و کشاورز هم که اطمینان دارد کود مورد نیاز را به محصولش داده هنگام فصل برداشت متوجه رشد نامطلوب محصولی مثل سیب زمینی می شود. وی اذعان داشت: از طرفی وقتی کود کافی که به عنوان غذای خاک و محصول از آن استفاده می شود به میزان مناسب به آنها نرسد مسلما در میزان برداشت محصول و از طرفی کم قوه شدن زمین اثر خواهد داشت و زمین کشاورزی هم به مرور بی بنیه می شود تا جائیکه محصول مناسب نمی دهد. کود نامرغوب زمین زارعی را تخریب خواهد کرد کشاورزی دیگر در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که کشاورزان هنگام خرید کود مورد نیاز خود قادر به تشخیص مرغوبیت کود خریداری شده نیستند، گفت: ناخالص بودن کود چه شیمیایی و چه حیوانی، تنها از طریق آزمایش مشخص می شود بنابراین کشاورز بعد از برداشت محصول و یا مشاهده مریض شدن خاک زمین زراعیش متوجه نامناسب بودن کود داده شده به زمین می شود. رضا مهری افزود: با توجه به اینکه زمینهای کشاورزان بهاری سالیان سال است که به کشت محصول سیب زمینی اختصاص دارد خاک آن از نظر داشتن املاح مقوی و مغذی برای محصول دچار کمبود شده تا جائیکه کشاورزان برای تقویت خاک به خاطر برداشت محصول مناسب ناچار به استفاده زیاد از کودهای متنوع هستند حالا اگر این کود هم نامرغوب باشد تکلیف آن زمین و آن محصول معلوم است. مهری افزود: کود نامرغوب زمین کشاورزی را به مرور تخریب خواهد کرد تا جائیکه با استفاده طولانی مدت از آن کود، سبب از بین رفتن مواد مغذی خاک خواهد شد.  


۱۳۹۳/۲/۲۲ - ۱۱:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن