تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818929729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت سفير رژيم‌صهيونيستي به قاهره


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازگشت سفير رژيم‌صهيونيستي به قاهره
با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري مصر و تأمين نسبي امنيت در اين كشور راه بازگشت نمايندگان برخي كشورها به اين كشور هموار شده است. بر همين اساس سفير جديد رژيم صهيونيستي روز يك‌شنبه در ميان تدابير شديد امنيتي وارد قاهره شد. بازگشت سفير تل‌آويو درحالي است كه پس از انقلاب، مردم مصر سفارت اسرائيل در قاهره را به آتش كشيده و سفير اين كشور را اخراج كردند.


با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري مصر و تأمين نسبي امنيت در اين كشور راه بازگشت نمايندگان برخي كشورها به اين كشور هموار شده است. بر همين اساس سفير جديد رژيم صهيونيستي روز يك‌شنبه در ميان تدابير شديد امنيتي وارد قاهره شد. بازگشت سفير تل‌آويو درحالي است كه پس از انقلاب، مردم مصر سفارت اسرائيل در قاهره را به آتش كشيده و سفير اين كشور را اخراج كردند. 
به گزارش «جوان»، درحالي كه دولت موقت مصر خود را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري آماده مي‌كند، خبر بازگشت سفير رژيم صهيونيستي به مصر پس از دو سال از جمله مهمترين تحولات در عرصه داخلي اين كشور به شمار مي‌رود. بازگشت سفير اسرائيل درحالي است كه چند روز پيش سخنگوي وزارت خارجه مصر اعلام كرد كه امريكا نيز سفير جديد خود را به مصر پيشنهاد كرده است و حتي برخي خبرها از بازگشت سفير انگليس به قاهره حكايت دارد. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري اليوم السابع، «حاييم كورن» سفير جديد رژيم صهيونيستي وارد قاهره پايتخت مصر شد تا منصب جديد خود را تحويل بگيرد و جانشين «يعقوب اميتاي» سفير سابق اين رژيم شود. «هشام مرزوق» معاون وزير خارجه مصر در امور تشريفات در مراسم استقبال سفير جديد رژيم صهيونيستي، حضور داشت و كورن نيز به همراه تيم هفت نفره سفارت آمده بود و پس از ورود به سالن تشريفات فرودگاه در ميان تدابير شديد امنيتي عازم مقر اقامت سفير اين رژيم در ضاحيه المعادي شد. قرار است سفير جديد رژيم صهيونيستي با تعدادي از مسئولان ارشد وزارت خارجه مصر ديدار كند و پس از آن بار ديگر به تل آويو باز گردد. اين درحالي است كه سال گذشته رژيم صهيونيستي كورن را به عنوان سفير اين رژيم در تركمنستان معرفي كرد اما مقامات اين كشور با اين پيشنهاد مخالفت كردند. ورود نمايندگان سه كشور به قاهره، كه دشمن اصلي مسلمانان به شمار مي‌روند، همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري بيانگر اين مي‌تواند باشد كه اين كشورها همچون گذشته برنامه هايي را براي اين انتخابات طراحي كرده‌اند تا بتوانند نقش مهمي در روي كار آمدن مهره‌هاي خود در اين كشورها داشته باشند. مصر باتوجه به اينكه بزرگترين كشور عربي است، مي‌تواند تاثيرات عمده‌اي را در خاورميانه داشته باشد. همچنان‌كه در شروع بهار عربي اين تأثيرات قابل مشاهده بود. 
  حمايت صهيونيست‌ها از السيسي
باتوجه به امنيت نسبي حاكم بر مصر و اينكه به احتمال زياد عبدالفتاح السيسي، نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر، در انتخابات آتي اين كشور پيروز خواهد شد، رهبران صهيونيست را به توسعه مناسبات با قاهره ترغيب كرده است. از آنجا كه السيسي و دولت موقت مصر نيز ديدگاه‌هاي نزديك‌تري نسبت به صهيونيست‌ها دارند، زمينه براي توسعه همكاري‌ها بين دو طرف فراهم شده است. در همين راستا، ايهود باراك نخست وزير پيشين اسرائيل از امريكا خواست از عبد الفتاح السيسي در اين مرحله حمايت كند و به صورت علني از وي انتقاد نكند و هر گونه اختلاف با او را به بعد از انتخابات رياست جمهوري و پس از به قدرت رسيدن وي، موكول كند. به گزارش الجزيره، ايهود باراك ديروز در اظهارات خود در مركز تحقيقات خاور نزديك واشنگتن افزود: «امريكا برخي اوقات به منظور حفظ منافع خود بايد از ارزش‌هاي مربوط به دفاع از آزادي و دمكراسي، صرف نظر و از آن عقب نشيني كند». باراك از امريكايي‌ها خواست صبر پيشه كنند و با السيسي تعامل و هماهنگي داشته باشند و هر گونه ملاحظات را به صورت غير علني بيان كنند و اختلافات با وي را قبل از روي كار آمدن و به قدرت رسيدن وي بيان نكنند. منابع سياسي رژيم صهيونيستي همچنين ابراز اميدواري كردند با انتخاب السيسي به عنوان رئيس‌جمهور مصر، دامنه روابط و همكاري تل‌آويو و قاهره به ويژه در بخش‌هاي اقتصادي و غير نظامي گسترش يابد. به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري سما، منابع سياسي مصر همچنين از تلاش‌ها و اقدمات دولت فعلي مصر عليه عناصر مسلح در شبه جزيره سينا، جلوگيري از ارسال غير قانوني سلاح از مصر به نوار غزه و نيز تخريب تونل‌هاي زير زميني در امتداد مرزهاي مصر و نوار غزه تقدير كردند. توسعه روابط ديپلماتيك بين مصر و تل‌آويو چيز جديدي نيست و همواره در عالي‌ترين سطح وجود داشته است. مصر نخستين كشور عربي است كه توافقنامه صلح را با اسرائيل (كمپ ديويد) در سال 1979 ميلادي امضا كرده است. پيش‌تر عبدالفتاح السيسي اعلام كرده بود كه در صورت پيروزي در انتخابات به همه توافقنامه‌هاي بين‌المللي از جمله توافقنامه صلح ميان مصر و اسرائيل پايبند است. باتوجه به شواهد موجود مي‌توان گفت كه در آستانه انتخابات رياست جمهوري مصر و با احتمال پيروزي السيسي در انتخابات زمينه براي نفوذ بيشتر صهيونيست‌ها در مصر فراهم شده است. از آنجاكه السيسي مورد حمايت كشورهاي مرتجع عرب به ويژه امارات و عربستان است كه روابط خوبي نيز با اسرائيل دارند، يكي از عوامل تاثيرگذار بر بهبود روابط با رژيم صهيونيستي است. همكاري همه جانبه دولت موقت مصر با رهبران سعودي و اماراتي درحالي است كه هفته گذشته السيسي از پادشاه عربستان به عنوان بزرگ عرب ياد كرد. اين اظهارات السيسي بيانگر اين است كه در صورتي كه وي به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود، نفوذ سعودي‌ها در اين كشور افزايش خواهد يافت و حتي برخي منابع عربي اعلام كرده‌اند كه السيسي قصد دارد پس از به قدرت رسيدن مصر را عضو ناظر شوراي همكاري خليج فارس كند. 
  بازگشت نام «مبارك» به خطوط مترو قاهره
در حالي كه برخي معتقدند دولت موقت مصر فرقي با نظام حسني مبارك، رئيس‌جمهور مخلوع مصر ندارد، منابع مصري از بازگشت نام «مبارك» به نقشه جديد خطوط مترو قاهره خبر دادند و اعلام كردند كه نام «شهدا» به اين دليل از نقشه حذف شده است. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «مصري اليوم»، تعدادي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي حامي «حسني مبارك» عكس‌هايي از نقشه جديد خطوط مترو قاهره منتشر كرده‌اند كه نشان مي‌دهد نام مبارك بار ديگر بر يكي از ايستگاه‌هاي مترو قاهره نقش بسته است. ايستگاه مترو مبارك بعد از انقلاب 25 ژانويه 2011 و سقوط «حسني مبارك» به ايستگاه «شهدا» تغيير نام داده بود، اما با مراجعه به سايت خطوط مترو قاهره و مشاهده جديدترين نقشه ايستگاه‌هاي خطوط مترو بار ديگر مشاهده مي‌شود كه نام مبارك بر ايستگاه شهدا گذاشته شده است. بازگشت نام ديكتاتور سابق به مراكز شهري نشان مي‌دهد كه به رغم انقلاب مردم براي سرنگوني نظام ديكتاتوري در مصر پس از سه سال بار ديگر مصر شاهد بازگشت ديكتاتوري جديدي است. هر چند كه مبارك قدرت را از دست داده اما دولت كودتايي مصر كه تحت اختيار ژنرال‌هاست، نشان مي‌دهد كه دولت جديد مصر در آستانه ديكتاتوري نويني است. بنابراين صحبت‌هاي جديد السيسي مبني بر حذف اسلامگرايان از قدرت و رد كلي حكومت ديني در مصر از اين منظر قابل تأمل است. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 21 ارديبهشت 1393 - 21:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن