تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821174502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهشتی پور: توافق ژنو دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی انداخت/نوبری: درباره توافق ژنو هم دولت اشتباه کرد هم مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مناظره بررسی توافق ژنو/
بهشتی پور: توافق ژنو دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی انداخت/نوبری: درباره توافق ژنو هم دولت اشتباه کرد هم مجلس
بعدازظهر امروز مناظره بررسی توافق ژنو با حضور "ناصر نوبری"، "محمد صادق کوشکی"، "علی بیگدلی" و" حسن بهشتی پور" در خبرگزاری نسیم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مناظره "بررسی توافق ژنو" عصر امروز با حضور "ناصر نوبری" آخرین سفیر ایران در شوروی، "محمد صادق کوشکی" استاد دانشگاه،" حسن بهشتی پور "مدیر سابق پرس تی وی و"علی بیگدلی" استاد دانشگاه برگزار شد 

حسن بهشتی پور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نکات مثبت و منفی توافق ژنو چه بوده است گفت: هر توافقی باید جنبه های مثبت و منفی آن را درنظر گرفت و باید دید که آن برحسب مقدورات بوده یا مطلوبات؛ چون اگر بگوییم مطلوب است یک جور قضاوت می شود اما اگر براساس مقدورات باشد مثبت ها و منفی ها چیز دیگری می شود.
 
وی تصریح کرد: نکته دوم این است که فقط حق گفتن کافی نیست و باید از حق به حق دفاع کنیم و نکته سوم این است که ما در توافق ژنو از نظر رسانه ای باید دستور اقدام مشترک را جا می انداختیم چون توافق بار مفهومی دارد.
 
این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت: وقتی می گوییم توافق نامه و یا اقدام مشترک بار معنای متفاوت می شود البته توافق نامه ژنو اولین دستاوردش این بود که دشمن را از موضع تهاجمی به تدافعی انداخت؛ چرا که تیر 91 هجمه علیه ما ایجاد شد و شدیدترین تحریم ها در تاریخ جمهوری اسلامی به کشور تحمیل شد و این توافق نامه سدی در مقابل این تهاجم وسیع بود.
 
بهشتی پور بیان داشت: نکته دیگر این که توافق ژنو باعث شد بین مخالفان ایران تفرقه ایجاد شود و سیاست هایی که خود مسئول آن بودیم و دشمنان تقویت شده بودند؛باعث نزدیکی دیدگاه آن ها شده بود.
 
وی ادامه داد: از سال 86 ما می گوییم بحث هسته ای تمام شده و باید بیاییم درباره همکاری هسته ای و مسائل بحرین و سوریه صحبت کنیم؛بنابراین توانستیم با این توافق اختلاف نظر بین آن ها ایجاد کنیم به ویژه اختلاف بین اسرائیل و آمریکا البته می توانیم بگوییم آن ها تاکتیکی اختلاف دارند اما اختلافشان واقعی است.
 
بهشتی پور تصریح کرد: توافق ژنو موجب شد غنی سازی اورانیوم داشته باشیم و تحریم های جدید نداشته باشیم؛البته با این توافق روند افزایش تحریم ها گرفته شد.
 
در ادامه این مناظره" ناصر نوبری" آخرین سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی که از مخالفین توافق ژنو به حساب می آید در پاسخ به این که توافق ژنو چه نکات مثبت و منفی داشته اظهار داشت: یکی از نکات حرفه ای نقد اسم توافق است؛چراکه با اسم اقدام مشترک توانستند مجلس را قانع کنند؛ البته در این باره هم مجلس اشتباه کرد و هم دولت چون قرارداد مشترک یا توافق  ژنو باید مصوبه مجلس را برای اجرایی شدن می گرفت.
 
وی تصریح کرد: در آیین نامه تنظیم انعقاد توافق نامه فصل اول بند یک می گوید مجموعه توافقات کشور را بررسی کرده که یکی از آن ها توافق حقوقی است و ماده یک حقوقی می گوید که دستگاه دولت در برابر مجامع و شوراها ملتزم به امر می شود که دارای تبعات و آثار است و آیا دولت موظف به تعهد در برابر کشورهای دیگر شده که اگر شده این توافق یک توافق حقوقی است.
 
وی ادامه داد: در فصل دوم ماده 7 موضوعات تحت تناسب عهدنامه و مقاوله نامه و...... در چارچوب توافق حقوقی بوده و به حق در برابر قرارداد بین المللی تحت نظارت سازمان منعقد می شود و در پایین مقدمه ذکر شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه راستی آزمایی را دارد و براین اساس توافق یک سازمان بین المللی وجود دارد و بند ج توافق حقوقی می گوید اگر هر موافقت نامه ای که ناظر بین المللی پیدا کند باید به مجلس برود.
 
آخرین سفیر ایران در شوروی بیان داشت: تبصره ماده 7 می گوید در صورتی که توافق حقوقی عناوین دیگر داشته باشد؛اعلام قبول آن مراتب حقوقی تشریفاتی باید رعایت شود که همگی این موارد براساس بندی است که در سال 1371 به تصویب رسیده است.  
ادامه دارد............





تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن