واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله فاضل لنکرانی:
تکفیریها خالق دین جدید و مصداق مشرک هستند
عضو جامعه مدرسین گفت: امروز تکفیریها دین جدیدی به وجود آوردهاند و مصداق مشرک محسوب میشوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی امشب در هفتمین نشست علمی با موضوع بررسی فقهی اندیشه تکفیر که در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: سئوالاتی در زمینه تکفیر، ضابطههای آن در فقه شیعه و اهل سنت، حکم تکفیریها و کسانی که مومنان را کافر میشمارند و... وجود دارد که ابتدا باید به آنها پاسخ داد. وی افزود: چنانچه فردی بر فقه مکتب اهل بیت(ع) مسلط باشد متوجه میشود ضابطه برای تکفیر در تشیع، قویتر، ریشهدارتر و محکمتر از آن است که علمای اهل سنت در کتابهای فقهی خود آوردهاند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نظر لغوی کفر به معنای ناسپاسی و در مقابل شکر آمده است، خاطرنشان کرد: البته در کتب لغت این واژه را بیشتر در معنای پوشاندن چیزی به کار میبرند و در اصطلاح دینی هم اگر کسی حقیقت یعنی وجود خداوند، توحید و اصل نبوت را انکار کند و آن را بپوشاند کافر نامیده میشود. وی ادامه داد: علمای شیعه در مورد ضابطهها و مرز کفر مباحثی را مطرح کردهاند از جمله اینکه سید مرتضی میگوید برای تعیین کفر، نقل و شرع را ملاک قرار دهیم و احمد بن حنبل، عالم اهل تسنن نیز میگوید چون خداوند پاداش و عذاب را مشخص میکند بنابراین کافر دانستن یک انسان هم بر عهده اوست. فاضل لنکرانی با بیان اینکه براساس ضابطههای شیعی، نمیتوان با اجتهاد شخصی کسی را خارج از دایره دین و کافر دانست، تصریح کرد: همان کسی که دین را آورده میتواند حکم کفر بدهد، اما امثال ابن تیمیه دچار اشتباه شدند و ضابطههایی غلط را برای این منظور به کار بردند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان داشت: فردی که شهادتین را بر زبان آورد حتی در باطن هم به آن عقیده نداشته باشد جان و مالش محترم خواهد بود و این ملاک در فقه فریقتین هم ذکر شده است. وی خاطرنشان کرد: کفر جهودی، انکار کتاب، کفر برائت، کفر ترک اولی و کفر در مقابل شکر از جمله انواع کفری هستند که در قرآن آمدهاند و امام صادق(ع) در روایتی به آنها اشاره میکند. فاضل لنکرانی با بیان اینکه تکفیریهایی که امروز دیگران را به کفر متهم میکنند خودشان کافرند، گفت: با نگاهی به روایات اسلامی این قضیه روشن میشود مانند آنکه امام صادق(ع) در روایتی آورده است کسی که مومنی را به کفر متهم کند مانند آن است که او را کشته باشد و خودش ملعون است و نبی مکرم اسلام(ص) هم میفرمایند اگر کسی را کافر بشمارند و او واقعا کافر نباشد، آن کس که نسبت کفر داده خودش کافر میشود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضابطههای فقه شیعه برای تعیین حد کفر عنوان کرد: انکار خداوند یا حضرت محمد(ص) مسلماً موجب کفر است ولی در دلایل ابن تیمیه میبینیم که حتی فیلسوفان را به دلیل اعتقاد نداشتن به معاد جسمانی کافر و واجب القتل میداند. وی با اشاره به فتوای اخیر یکی از مفتیهای وهابی مبنی بر حرمت سفر به کشورهای غربی افزود: این نوع فتاوا نشان میدهد آنها از روی میل شخصی خود حرف میزنند و فتوا صادر میکنند در حالیکه ضابطه تعیین کفر و کافر در فقه شیعه بسیار منقح و روشن است. فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: امروز تکفیریها دین جدیدی به وجود آوردهاند و مصداق مشرک محسوب میشوند چون دین فقط دین خداست. استاد حوزه علمیه قم در ادامه به سئوالات شرکتکنندگان در این نشست پاسخ داد و در جواب به نخستین پرسش در مورد حکم تکفیریها گفت: تکفیریها مشرک و از اسلام خارج و به طور مسلم نجس هستند. وی ادامه داد: اهل سنت دارای ضابطه قوی در زمینه تعیین کافر ندارند ضمن اینکه بیشتر آنها به حکومتهای وقت وابسته هستند و حکومتها هم توسط وهابیون اداره میشود. فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: بر حسب ادله فقهی مشخص است اگر کسی بداند امامت به نص قرآن و نبوت است و انکار کند کافر خواهد بود زیرا امامت از اصول دین است و اینکه تفکیک میان اصول دین و مذهب کردهاند اشتباه است. انتهای پیام/78004/ذ40
93/02/17 - 23:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]