تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826681848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسماء با مسما (4)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اسماء با مسما (4)
قرآن کریم
اشاره:در باب نامهای قرآن و تعداد آن از دیرباز تا کنون میان مفسران و قرآن پژوهان اختلاف نظر بوده است.ابوالفتوح رازى در تفسیرش 43 نام براى قرآن بر می شمارد. زركشى به نقل از قاضى ابوالمعالى این عدد را 55 اسم می رساند  و برخی دیگر تا هشتاد اسم هم گفته اند.کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.سلسله نوشتار" اسماء با مسما" می کوشد تا در هر نوبت شما را با یکی از این نام های زیبای قرآن آشنا سازد.امام مبین سومین اسم با مسمایی بود که که در مقاله گذشته در باره آن بحث کردیم. فرقان(1)، چهارمین اسم با مسمای با قرآن( نَزَّلَ عَلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالاِْنجِیلَ * مِن قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ )2«این كتاب را تدریجاً به حق و راستى بر تو نازل كرد ، كه تصدیق كننده كتاب هاى پیش از خود است ; و تورات و انجیل را . * پیش از این براى هدایت مردم فرستاد ، و فرقان را [ كه مایه جدایى حق از باطل است  ]نازل كرد » .( تَبَارَكَ الَّذِى نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِیَكُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیراً )3«همیشه سودمند و با بركت است آنكه فرقان را [ كه قرآن جدا كننده حق از باطل است ] به تدریج بر بنده اش نازل كرد ، تا براى جهانیان بیم دهنده باشد » .استعمال لفظ فرقان به عنوان یكى از اسامى یا اوصاف قرآن ، براى چیست ؟ پاسخ این پرسش در ضمن یك مقدمه كوتاه میسر است: همان طورى كه آفرینش اعضاى جسمى انسان ، در چهارچوب بسیار محدودى قرار گرفته ، و اراده خالق انسان به خاطر موزون بودن جسم آدمى ، بر این بود كه دستگاه هاى تشكیل دهنده ساختمان انسان محدود باشد ، همان اراده و علت بر این قرار گرفت كه دستگاه مشاعر ، ، ادراك ، قوه عقل و اندیشه او نیز محدود باشد ، و این محدودیت از عجایب نعمت هاى الهى است كه همین محدودیت باعث تحرك انسان به سوى فهم حقایق ، و درك مسائل عالى است !اگر نورافكن خرد از ابتدا بیناى همه چیز بود ، براى انسان نسبت به دستگاه فهم و شعور و عقل و خرد ، حركتى وجود نداشت ، و این محدودیت عقل مقتضاى آفرینش انسان است ، آن هم از طرف آفریدگارى كه عالم و عادل و حكیم است .از آنجا كه دنیا مركز نور و ظلمت ، حق و باطل ، سلامت و مرض و شكر و كفر است ، و از طرفى هر انسانى خواه ناخواه با امور بسیارى ، چه در زمینه هاى فكرى و چه در مراحل فردى ، اجتماعى ، سیاسى ، اقتصادى ، مادى ، معنوى ، معاشرتى ، خانوادگى ، دنیایى و آخرتى روبه روست و در تمام این امور ، حق و باطل جریان دارد ، و با تكیه بر عقل تنها ، كه از نظر خلقت سخت محدود است ، تمیز حق از باطل ، و تشخیص نور از ظلمت ، در همه جا و در همه برنامه ها كارى غیر ممكن است ; خداوند مهربان از باب كمك به انسان ها معیارهایى براى جدا كردن حق از باطل ، در همه امور قرار داد ، كه قرآن مجید در رأس تمام این معیارهاست .انسان در برخورد با هر برنامه اى وقتى از تشخیص حق از باطل عاجز ماند ، باید این عجز را با توسل و مراجعه به كتاب خدا، كه فرقان حق و باطل و نور و ظلمت است ، از این كتاب پر بركت الهى كمك گرفته ، و این معیار و كمك گیرى از آن را عین لطف دوست به خویش بداند . منبع: بر بال اندیشه، حسین انصاریانفرآوری: شکوری - گروه دین و اندیشه1 ـ « فرقان » به معناى چیزى است كه حق را از باطل جدا مى كند و وسیله شناسایى است .2 ـ آل عمران (3) : 3 ـ 4 .3 ـ فرقان (25) : 1 .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن