تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820564941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی/ حمله چین به کشتی های ویتنام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی/ حمله چین به کشتی های ویتنام کوالالامپور- ایرنا - ویتنام روز چهارشنبه اعلام کرد حمله کشتی های چینی حفاظت از دکل حفاری در آب های عمیق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی به قایق های گشت زنی این کشور باعث مصدومیت چند ویتنامی شد.


به گزارش ایرنا، نگو نگوک معاون پلیس دریایی ویتنام روز چهارشنبه در هانوی به خبرنگاران، گفت که قایق های چینی از سوم ماه جاری میلادی (13 اردیبهشت) تاکنون دستکم سه بار قایق های گشت زنی ویتنام را مورد حمله قرار داده اند.
وی گفت که یک هواپیمای گشت زنی چین نیز در ارتفاع پایین قایق های گشت زنی ویتنام را مورد تهدید قرار داده است.
به نوشته تارنمای ویتنام پلاس، این مقام پلیس دریایی ویتنام ادعا کرد که چینی ها به طور مداوم از آب فشار قوی برای حمله به ویتنامی ها استفاده می کنند که این حملات باعث صدمه به سرنشینان قایق های گشت زنی ویتنام شده است.
ویتنام روز دوشنبه نیز با اعتراض به تصمیم چین برای آغاز فعالیت دکل حفاری نفت این کشور در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی، این اقدام پکن را غیرقانونی خواند.
ویتنام تاکید دارد دکل حفاری که چین در نزدیکی جزایر پارسل نصب کرده طبق کنوانسیون سال 1982 قانون دریایی سازمان ملل در منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام واقع شده است.
درپی افزایش تنش میان چین و ویتنام بر سر اختلافات ارضی دو کشور، رسانه های چین، هانوی را تهدید کردند چنانچه اقدام تنش آمیزی در دریای چین جنوبی انجام دهد، ˈدرسیˈ به ویتنام می دهند که ˈسزاوارشˈ است.
چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر پارسل همواره اختلاف داشته اند. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کند.
چین از سال 1974 میلادی و بدنبال نبرد با ویتنام جنوبی که تحت حمایت آمریکا بود، کنترل این جزایر را در اختیار گرفت.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پس از افزایش تنش بین پکن و هانوی در مورد این جزایر، جانب ویتنام را گرفت و اقدام چین برای حفاری در این منطقه را تحریک آمیز و مغایر با تلاش ها برای ازمیان بردن تنش های جاری در این منطقه خواند.
آمریکا تلاش دارد به منظور مقابله با چین و گسترش حضور خود در منطقه از کشورهایی که با چین اختلاف ارضی دارند حمایت کند و اخیرا نیز باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در سفر به فیلیپین به صراحت از مانیل در برابر اختلاف ارضی با پکن حمایت کرد.
چین بدنبال این مواضع کاخ سفید تاکید دارد اقدام این کشور برای حفاری در دریای چین جنوبی هیچ گونه ارتباطی به آمریکا نداشته و واشنگتن حق اظهارنظر درمورد مسایل مرتبط با حق حاکمیت پکن را ندارد.
مناقشه ها برسرمالکیت دریای چین جنوبی اخیرشدت گرفته و تازه ترین اقدام چین برای انجام حفاری در این منطقه موجب تشدید اختلاف ها با ویتنام ، فیلیپین و دیگر کشورها شده است.
وزارت امور خارجه فیلیپین نیز امروز اعلام کرد بنیگنو آکینو رییس جمهور این کشور از سران کشورهای عضو آ.سه.آن می خواهد مساله اختلاف ارضی فیلیپین با چین را در نشست سران این اتحادیه در هفته آینده بررسی کنند.
از 10 کشور عضو اتحادیه آ.سه.آن، مالزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام و اندونزی بر سر بخش هایی از دریای چین جنوبی با پکن اختلاف دارند.
آساق**د.م**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن