واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فراموشی راویان خاموش جنگمجموعه عكس های جنگ، اسناد مصور تاریخ معاصر كشورمان هستند. همانطور كه عكاسانشان بخشی از میراث معنوی كشورمان به شمار میروند. عكاسانی كه دیروز به ثبت واقعیت پرداختند و امروز در اوج گمنامی شاید بتوان آنها را مواریث فراموش شده جنگ نامید.
یكی به خاطر صدمات ناشی از بمب های شیمیایی خانه نشین شده و دیگری حتی نامی و نشانی از خود به جای نگذاشته است تا تنها عكسش در وزارتخانه و ارگانهای دولتی به دیوار آویخته شود بیآنكه نامی از وی زیر عكس باشد.5 خرداد بزرگ ترین نمایشگاه عكس های جنگ از شهدای عكاس كشورمان در مجموعه نگارخانه موزه فلسطین با نام شاهدان فتح گشایش یافت. نمایشگاهی كه باز هم در سكوت برگزار شد تا شاید غربت عكاسان جنگ دیگر بار در این نگارخانه فریاد شود.سید عباس میرهاشمی رئیس انجمن عكاسان دفاعمقدس در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار «جامجم» میگوید: عكس جنگ یكی از مهجور ترین بخشهای هنر معاصر ایران است كه گرچه بخش مهمی از عكاسی مستند اجتماعی به شمار میرود از جمله اسناد رسمی هم هستند، اما آنطور كه باید و شاید به آن توجه نشده است.وی در این زمینه حرفهای جدیدی را به زبان میآورد كه شنیدنی است. او میگوید: «ما نباید امروزه انتظار داشته باشیم عكسهای جنگ همه پیغام جنگ را انتقال دهند.» به عقیده میر هاشمی ،این موضوع انتظار بی جایی است كه جوانان نسل امروز و آینده بخواهند همه واقعیت های جنگ را از عكس های جنگ بگیرند، و راویان این آثار یعنی همان عكاسان جنگ را رها كنیم.وی میگوید: «ما كارهای انجام نشده بسیاری در حوزه پژوهش و تحقیق دفاع مقدس داریم كه خلأ آن باعث شده است جوانان واقعیت جنگ را درک نكنند.»او در اینباره میگوید كه هیچ نهاد و ارگان داخلی برای برپایی این نمایشگاه به كمك من نیامد در حالی كه بسیاری از نهادهای بینالمللی از من درخواست كردهاند كه این نمایشگاه را با هزینه آنها در آن كشورها برپا كنند. میرهاشمی معتقد است: «همانطور كه عكس جنگ واقعیت است، عكاس جنگ نیز جزیی از این واقعیت است كه باید به او توجه شود.» او ادامه میدهد: «بسیاری از عكسهای جنگ میتواند گویا شود و البته در قالب كتاب و فیلم از زبان عكاسان جنگ به زبان آید.»بیتوجهی به عكاسی جنگ :مسعود زنده روح كرمانی نیز یكی از عكاسان قدیمی كشورمان است كه حرفهایش در این زمینه شنیدنی است. او میگوید: در زمان دفاع مقدس به واسطه تحریم خبری كه رسانههای تصویری از جنگ ایران و عراق داشتند تنها عكاسان بودند كه میتوانستند راویان جنگ شوند و عكس هایشان سند مظلومیت ایران در این جنگ نابرابر باشد. امروزه سرمایهگذاری اندكی روی این اسناد مهم تاریخ معاصر ایران انجام گرفته است و این بیتوجهی میتواند در آینده ضربه بزرگی به روایت تاریخ جنگ بزند. به عقیده زنده روح این تصاویر حافظه تاریخی ایرانیان هستند و جزیی از زندگی مردم ایران به شمار میروند.
وی از بخشی از این عكسها به عنوان اسناد گمشده جنگ یاد میكند كه در خانههای مردم نگهداری میشوند، اما هیچ كس به آنها دسترسی ندارد و ممكن است به مرور زمان از بین بروند.قربانیان جنگ :هفته گذشته نمایشگاهی از آثار مهدی منعم عكاس قدیمی جنگ در نگارخانه راه ابریشم تهران به نمایش درآمد. قربانیان جنگ عنوان این نمایشگاه بود كه به صورت كاملا شخصی از سوی این عكاس برپا شده است. او در اینباره میگوید كه هیچ نهاد و ارگان داخلی برای برپایی این نمایشگاه به كمك من نیامد در حالی كه بسیاری از نهادهای بینالمللی از من درخواست كردهاند كه این نمایشگاه را با هزینه آنها در آن كشورها برپا كنند. او دغدغهاش را از برپایی این نمایشگاه اینگونه بیان میكند كه خواسته است تنها آدمهایی كه در جریان جنگ تحمیلی به درجه جانبازی نایل شدهاند بهوسیله عكسهایش فراموش نشوند. دغدغه بزرگ منعم دغدغه بسیاری دیگر از عكاسان جنگ نیز هست.رضا برجی، عكاس قدیمی جنگ كه بیشتر جنگهای تاریخ معاصر دنیا را با دوربینش ثبت كرده است نیز با این امر موافق است. او میگوید: «نباید بگذاریم عكسهای جنگ بدون عكاسان جنگ به نمایش در آیند. زیرا عكس جنگ باید با راوی جنگ همراه باشد تا واقعیتهای جنگ را به نسل بعد منتقل كند.»نمایشگاه شاهدان فتح شامل 70 اثر از آثار شهدای عكاس دفاع مقدس است كه عكسهایی از عكاسان بزرگی همچون علی جنگلی، محمد فولادگر، حاج محمد سلیمانی، سعید جانبزرگی، كاظم اخوان، محمود قشقایی، حمید پورجبار، امیر حلمزاده، غلامرضا نامدارمحمدی و محمدحسین مقصودی در آن به نمایش در آمده است. مطمئنا نام بسیاری از عكاسان شهیدی كه نامشان زینت بخش این نمایشگاه است را بسیاری از بازدید كنندگان این نمایشگاه نشنیدهاند. نمایشگاه «شاهدان فتح» تا پایان خرداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین وابسته به فرهنگستان هنر به تماشاست.مطالب مرتبط :متاسفم كه ستاره سینما نیستمشاهدان فتح بخش هنر مردان خدا - سیفی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]