تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815620565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه «اوين» پيش پاي مديران احمدي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: راه «اوين» پيش پاي مديران احمدي‌نژاد



به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، شتر «بازداشت» بدجوري در خانه نزديكان احمدي‌نژاد خوابيده است. دولتمردان دولت نهم و دهم با سرعتي باورنكردني راه پاستور تا اوين را طي مي‌كنند. آخرين مسافر اين راه محمد رويانيان است. چهره‌يي كه با تابلوي «پرسپوليس» شناخته مي‌شود اما فعلا به خاطر پرونده تخلف 179 ميلياردي در ستاد سوخت در اوين به سر مي‌برد. البته اگر در آينده پرونده‌هاي همان «پرسپوليس» براي او دردسر جديدي نسازد. حالا ديگر نه بازداشت نزديكان احمدي‌نژاد خيلي تعجب‌برانگيز است و نه افشا شدن يك تخلف مالي در دولت او. انگار همه‌چيز طبق روال است. پاي پرونده اختلاس بيمه ايران و فساد تامين اجتماعي، تخلف 170 ميلياردي ستاد سوخت شايد خيلي فساد بزرگي نباشد. متهم اين پرونده هم البته جايي ميان خط قرمزهاي احمدي‌نژاد نداشت. او، نه آنقدر براي احمدي‌نژاد اهميت داشت كه رييس دولت سابق به خاطرش خود را به آب و آتش بزند و نه آنقدر از او دور بود كه بتوان مديريتش در ستاد سوخت را پاي تيم سياسي ديگري نوشت. محمد رويانيان يكي از هشت نفري است كه در جريان پرونده فساد ستاد سوخت تحت تعقيب هستند. نام هفت نفر ديگر هنوز منتشر نشده است. پيش‌تر غلامحسين محسني اژه‌يي، سخنگوي قوه قضاييه گفته بود كه « سه نفر در خصوص اين پرونده بازداشت و بقيه با قيد وثيقه آزاد هستند». اما اينكه اين «بقيه» چه كساني هستند، هنوز مشخص نيست. علاوه بر اين هنوز هيچ منبع رسمي نيز بازداشت رويانيان را تاييد نكرده است. هر چند خبرگزاري ايرنا از قول يك منبع آگاه نوشت كه رويانيان قطعا بازداشت شده است اما به نوشته خبرگزاري ايسنا نزديكان او اين موضوع را تاييد نكرده‌اند. ايسنا نوشته «دفتر سخنگوي قوه قضاييه پاسخگويي در مورد اين موضوع را به نشست آتي سخنگوي قوه قضاييه موكول كرده است».

اختلاف سياسي، برخورد قضايي

سير بازداشت مديران دولت محمود احمدي‌نژاد و ياران خاص او از آن 11 روز خانه‌نشيني معروف در ارديبهشت 90 شروع شد. اول نزديكان مشايي و «رمالان» دولت و بعد از آن اميري‌فر، امام جماعت نهاد رياست‌جمهوري با حكم دادستاني راهي اوين شدند. تيغ بازداشت كه به نزديكي گردن مشايي و محمدرضا رحيمي رسيد، احمدي‌نژاد خط قرمز خود را خيلي روشن روي زمين سياست ترسيم كرد تا اين پيشروي ادامه پيدا نكند. با اين حال پرونده نزديكان احمدي‌نژاد روز به روز سنگين‌تر شد و آنها روز به روز نزديك‌تر به زندان اوين.

يك سال حكم زندان براي جوانفكر در دوراني كه هنوز احمدي‌نژاد در قدرت حضور داشت، نشان از سستي خط قرمزهاي رييس دولت دهم داشت. بعد از پايان دولت اما ديگر كار براي رقباي اصولگراي احمدي‌نژاد آسان‌تر شده است. در حالي كه محمدرضا رحيمي طي ماه‌هاي گذشته بارها راه دادستاني و خانه را براي انجام بازجويي و احضار توسط دادگاه پيموده، از حلقه ياران احمدي‌نژاد خيلي‌ها طعم بازداشت را چشيده‌اند. مهم‌ترين‌شان سعيد مرتضوي كه روزگاري طولاني امضايش زير حكم بازداشت خيلي از فعالان اصلاح‌طلب بود. ليست بازداشتي‌هاي دولت احمدي‌نژاد ليست طولاني است؛ محمد شريف ملك‌زاده، آزاده اردكاني رييس موزه ملي، نعمت‌الله پوستين دوز مدير عامل شركت ملي مس ايران ، عليرضا عامري مديرعامل سابق منطقه آزاد كيش و...

رويانيان و تبصره 13

مهم اين است كه ليست احمدي‌نژادي‌هاي بازداشتي درست بعد از آغاز تنش‌هاي سياسي بين مقامات عالي دولت دهم و اصولگرايان شروع به شكل گرفتن كرد. اين‌بار هم به نظر مي‌رسد محمد رويانيان قرباني نزاع سياسي ديگري از همين دست شده باشد. گزارش تحقيق و تفحص از ستاد سوخت دي ماه سال 91 در مجلس كليد زده شد. تحقيق و تفحص بر روي تبصره‌يي به نام تبصره 13. تبصره‌يي كه محل دعواي بزرگ دولت نهم و شهرداري تهران بود. قرار بود احمدي‌نژاد با اين تبصره وضعيت ترافيك و حمل و نقل را زير و زبر كند. اختلافات سياسي با محمدباقر قاليباف اما اجازه اين كار را نداد. قاليباف بارها، رييس دولت دهم را متهم كرد كه اعتبارات مجلس را كه در تبصره 13 مستتر است خرج هر بخشي كرده به جز توسعه حمل و نقل عمومي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني.

چند باري مجلس براي اين تحقيق و تفحص و قرائت گزارش آن خيز برداشت، اما هيچگاه موفق نبود تا اينكه اكنون به نظر مي‌رسد شكايت قاليباف از احمدي‌نژاد به نمايندگان بالاخره جواب داده است. اين براي سومين بار است كه مجلس وارد بحث اين پرونده شده است. اما مساله اين است كه به جز رويانيان پاي مديران قبل و بعد از او هم در پرونده ستاد سوخت گير است.

رويانيان، در انتظار پرونده‌هاي جديدتر

رويانيان اين روزها بايد منتظر پرونده تخلف ديگري هم باشد؛ پرونده فساد فوتبال. موضوعي كه گفته مي‌شود وضعيت رويانيان در آن هم چندان جالب نيست. حميد رسايي، نماينده عضو كميسيون اصل 90 و مسوول پيگيري پرونده فوتبال به اعتماد مي‌گويد: «پرونده فساد در فوتبال هم به زودي قرائت مي‌شود». به گفته رسايي به دليل نزديك بودن جام جهاني فوتبال نمايندگان مجلس بهتر ديدند كه اين موضوع را به آينده موكول كنند. هر چند كه رسايي با اشاره تلويحي به موضوع رويانيان مي‌گويد: «اتفاقات اخير در يكي دو روز گذشته اثرات همين پيگيري‌هاست» اما همزمان رييس كميسيون اصل 90 هم گفته كه بازداشت رويانيان «در ارتباط با پرونده ستاد سوخت بوده است». محمدعلي پورمختار به جز اين جمله‌يي گفته كه نشان مي‌دهد احتمالا نام رويانيان در پرونده‌هاي ديگري هم مطرح باشد. او گفته: «بعيد مي‌دانم بازداشت رويانيان مرتبط با پرونده زنجاني باشد». اين شايد بدان معنا باشد كه نام رويانيان در پرونده زنجاني هم مطرح شده و هنوز به مرحله اقدام قضايي نرسيده است. اين گمانه با توجه به ارتباط نزديك زنجاني و رويانيان مي‌تواند تقويت شود.

صف طويل پاستورنشينان سابق در راهروهاي دادستاني

اما نكته اساسي‌تر اين است كه قطار بازخواني پرونده مالي مديران احمدي‌نژاد توسط مجلس و دستگاه قضايي هنوز در حركت است و افراد زيادتري مي‌توانند در آينده به سرنوشت رويانيان دچار شوند. مهم‌ترين آنها شايد محمدرضا رحيمي، معاون اول محمود احمدي‌نژاد باشد كه تاكنون چند جلسه بازجويي را هم تجربه كرده است. همين‌طور محمد جهرمي كه در جريان پرونده اختلاس سه هزار ميلياردي بارها نام او شنيده شد. او نيز در مدت سه سالي كه از رونمايي از پرونده فساد بزرگ اقتصادي مي‌گذرد همچون محمدرضا رحيمي چندين جلسه بازجويي را تجربه كرده است. به اين ليست البته بايد نام سعيد مرتضوي و ديگر متهمان پرونده تامين اجتماعي را نيز افزود. اينها در حالي است كه شمار پرونده‌هاي در دست بررسي مجلس از دوران رياست محمود احمدي‌نژاد بر دولت‌هاي نهم و دهم بيش از اينهاست. پرونده‌هايي كه هنوز بررسي آنها تمام نشده و معلوم نيست با تهيه و قرائت گزارش نهايي آنها پاي چند نفر از مديران احمدي‌نژادي به مسائل مالي باز شود.

اين اول كار مجلس با «احمدي‌نژادي‌ها» است

در روزهايي كه محمود احمدي‌نژاد و ياران او نشانه‌هايي دال بر فعال شدن دوباره بعد از نه ماه دوري از قدرت را به رقبا ارسال كرده‌اند، تنها نگاهي به ليست تحقيق و تفحص‌هاي مجلس از دوران هشت ساله دولت‌هاي نهم و دهم مي‌تواند نشان دهد كه احمدي‌نژادي‌ها براي بازگشت به قدرت با چه مشكلات عديده‌يي روبه‌رو هستند. چه آنكه تاكنون نيز نهايي شدن هر كدام از گزارش‌هاي تحقيق و تفحص مجلس باعث خارج شدن قسمتي از تيم محمود احمدي‌نژاد از حوزه تاثير‌گذاري شده است. مجلسي‌ها 35 پرونده تحقيق و تفحص از مديريت دوران احمدي‌نژاد را در دستور كار خود دارند كه مواردي چون تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان بورس و اوراق بهادار از سال 1384 تاكنون، عملكرد صنايع خودروسازي كشور و شركت‌هاي خودرو‌ساز، عملكرد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، عملكرد استانداري‌ها، فرمانداري‌ها، شهرداري‌ها و سازمان‌ همياري شهرداري‌ها از سال 1387 تاكنون، عملكرد شركت ملي نفت ايران، عملكرد شركت ملي صنايع مس ايران، عملكرد بنياد شهيد و امور ايثارگران، عملكرد صنعت فولاد كشور و عملكرد صندوق بازنشستگي كشوري تنها تعدادي از عناوين اين 35 پرونده هستند .



چهارشنبه, 17 ارديبهشت 1393 ساعت 08:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن