تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815275272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین جلسه کمیته راهبردی پروژه توانمندسازی ملی ایمنی زیستی کشور برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نخستین جلسه کمیته راهبردی پروژه توانمندسازی ملی ایمنی زیستی کشور برگزار شد تهران - ایرنا - نخستین جلسه کمیته راهبردی پروژه توانمندسازی ملی برای اجرای چارچوب ایمنی زیستی در کشور با حضور نمایندگان ارشد وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط جهت اجرایی کردن پروتکل جهانی کارتاهنا صبح امروز به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.


به گزارش ایرنا از سازمان محیط زیست ، هماهنگ کننده ملی و مدیر پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی در کشور با مرور فعالیت های مرتبط صورت گرفته در سال های گذشته ، گفت: فاز اول طرح در سال 2002 با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت محیط زیست طبیعی آغاز شد و جلسه امروز برنامه ریزی برای انجام فاز دوم ظرفیت سازی ایمنی زیستی در کشور است که برنامه آن توسط شورای ملی ایمنی زیستی تهیه و تدوین شده است.
داوود حیات غیب افزود: این پروژه در تاریخ 19 سپتامبر 2011 به تصویب UNEP-GEF رسیده و هدف از اجرای آن کمک به کشور ج.ا.ایران به عنوان عضو پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، به منظور ایجاد ظرفیت های ملی برای اجرایی شدن قوانین ملی ایمنی زیستی در راستای این پروتکل است.
مدیر پروژه توانمندسازی ملی ایمنی زیستی ایجاد ظرفیت برای ارزیابی مخاطرات، همراه با اصول علمی و فنی لازم، همچنین مدیریت مخاطرات، بررسی و تقویت بنیه چارچوب اجرایی ایمنی زیستی، ساختار تبادل و مدیریت اطلاعات مرتبط با ایمنی زیستی و مشارکت و آگاهی عمومی را از جمله دیگر بخش های این پروژه دانست.

***تاکید بر توسعه توانمندی ملی در زمینه ایمنی زیستی
حیات غیب توسعه توانمندی ملی در زمینه ایمنی زیستی را از جمله عوامل موثر بر افزایش پتانسیل مدیریت ملی ایمنی زیستی کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت : این امر به توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.
وی سیاستگذاری ایمنی زیستی، سیستم اجرایی، بررسی درخواست ها، مکانیسم کنترل و نظارت بر اثرات محیط زیستی، آگاهی و مشارکت عمومی و هماهنگی پروژه از جمله محورهای اصلی پروژه برشمرد و اظهار داشت: سیاستگذاری ایمنی زیستی به معنای وارد کردن ایمنی زیستی در برنامه های ملی توسعه، برنامه های راهبردی تنوع زیستی، کشاورزی، بهداشت و درمان و زیست فنآوری است.
مدیر پروژه توانمندسازی ملی ایمنی زیستی یادآور شد: ایجاد ساختار اجرایی موثر برای بررسی درخواست ها، تصمیم گیری ها و ارزیابی مخاطرات، همچنین ایجاد سیستم اجرایی ملی برای نظارت و گزارش دهی آزادسازی محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی در ایران از مهم ترین دلایل قرار گرفتن بررسی درخواست ها و مکانیسم کنترل و نظارت بر اثرات محیط زیستی در محورهای اصلی پروژه است.
حیات غیب با تأکید بر اینکه چنین موضوع مهم و وسیعی بدون مشارکت و تعامل همه نهادها و دستگاه های مرتبط به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، تصریح کرد: به همین منظور وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، همچنین انجمن های علمی و سازمان های مردم نهاد مرتبط با ایمنی زیستی، سازمان استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست را در انجام هر چه بهتر این پروژه طی تاریخ مقرر یعنی سال 2015 یاری خواهند کرد.
این مقام مسوول از تشکیل کمیته راهبردی مدیریت و اجرای پروژه با حضور نمایندگان رسمی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، همچنین موسسه استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست با همراهی مدیر پروژه و دو نفر متخصص به انتخاب مدیر پروژه خبر داد و یادآور شد: این کمیته مسئولیت سازماندهی پروژه شامل سیاست ها و دستور العمل ها، همچنین نظارت بر فعالیت های اجرایی پروژه را بر عهده خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مدیر پروژه مسوول اجرای سیاست ها و دستور العمل های پروژه در کلیه بخش ها از جمله سازمان ها و موسسات مرتبط با پروژه است، افزود: سیاستگذاری و برنامه های ایمنی زیستی، رژیم اجرایی ایمنی زیستی، ایجاد سیستم بررسی درخواست ها برای مراجع ذی صلاح، مکانیزم کنترل و نظارت بر اثرات محیط زیستی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی، مشارکت و آگاهی عمومی از جمله محورهای برنامه اجرایی پروژه است.
مدیر پروژه توانمندسازی ملی ایمنی زیستی ضمن اشاره به فرصت کوتاه 17 ماهه برای انجام پروژه، اظهار داشت: این پروژه در 6 فاز زمانی شامل: تصویب رسمی سیاست ایمنی زیستی جهت کاربرد ایمن تکنولوژی های جدید زیستی در سراسر کشور، یک چهارچوب اجرایی کامل عملی و پاسخگو در راستای پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و مرتبط با قراردادهای بین الملی و مقررات ملی موجود در ایران، یک ساختار سازمانی موثر جهت تصمیم گیری های سازنده و قابل اجرا، رسیدگی به در خواست ها، ارزیابی خطرات و وظایف اداری در ایران، توسعه یک سیستم کارآمد ملی جهت نظارت بلند مدت و گزارش نحوه رهاسازی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی در ایران، توسعه یک سیستم کارآمد جهت آگاهی و مشارکت عمومی در راستای اهداف پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در ایران و هماهنگ سازی پروژه است.
علمی(1)**1746**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن