تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813285590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گمانه زنی‌ها درباره احتمال ائتلاف در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گمانه زنی‌ها درباره احتمال ائتلاف در افغانستان

گمانه زنی‌ها درباره احتمال ائتلاف در افغانستان
وقایع پشت پرده انتخابات افغانستان را بررسی کرد انتخابات پر شور افغانستان در مسیری غیرقابل پیش بینی قرار گرفته است. در دور اول انتخابات بیم ناامنی بود و اینک در دور دوم، نگرانی از دست های پنهان افزایش یافته است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از اعتماد،   مردم افغانستان دوست دارند رییس جمهور خود را برگزینند. این نکته یی است که در ذیل پست های افغان ها در شبکه های اجتماعی درباره احتمال ائتلاف می توان به خوبی مشاهده کرد. یک افغان به نام هاشم رسولی نوشته است: باید یک بار برای همیشه از جرگه بازی و ائتلاف نجات پیدا کنیم و به حق مردم برای آینده شان که انتخابات است، احترام بگذاریم. انتخابات باید به دور دوم برود و مردم بار دیگر خود درباره آینده شان تصمیم بگیرند.

 ما دیگر به قیم نیاز نداریم. این نظری است که در زیر پست یکی از مقامات سابق وزارت خارجه افغانستان نوشته شده است. او از رایزنی های پشت پرده در افغانستان برای ائتلاف دو نامزد پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سخن گفته است. یکی از افغان ها می گوید شنیده است عبدالله عبدالله و اشرف غنی زی دو نامزد پیشتاز و نامزدان دیگر به جای رفتن به دور دوم در حال بحث و چانه زنی روی ایده ائتلاف هستند، چون بیم آن می رود که دور دوم به یک رویارویی تمام عیار قومی، شمال و جنوب بینجامد که به نفع امنیت و ثبات افغانستان نیست. 


از طرف دیگر پیروزی ملی که در دور نخست انتخابات با جانفشانی ارتش و پلیس افغانستان و هوشیاری مردم به دست آمد ضایع شود و با تشدید عملیات های تابستانی طالبان، یک انتخابات دیگر بهای سنگین بر این کشور تحمیل کند و در آخر برای همگان مسلم است که هر کدام از این دو نامزد که برنده شوند بدون ایجاد ائتلاف قادر به اداره کشور نیستند.

این در حالی است که یکی از منابع آگاه در وزارت خارجه در گفت وگو با «اعتماد» گفت: بحث ائتلاف فعلی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در شرایط فعلی خام بوده مانند پیدا کردن یک مورچه روی یک سنگ سیاه است. اشرف غنی نامزدی است که دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری تنها حدود 4 درصد رای داشت اما در دوره حضورش در کابینه با حامد کرزای دچار چالش شدید بود و حالاکه 34 درصد آرا را به دست آورده است مدعی است که پیروز انتخابات خواهد شد. 


ولی واقعیت رقابت در فضای قومی افغانستان قابل پیش بینی نیست. از سوی دیگر مشکل اینجاست که کرزای با عبدالله و اشرف غنی رابطه خوبی ندارد. اما در عین حال انتخابات فصل مشترک رجال سیاسی افغانستان است که امکان چانه زنی را برای طرفین فراهم کرده است. به هرحال نباید فراموش کرد که کرزی و غنی پشتون هستند. در حالی که عبدالله طبق برآورد منابع مستقل بدون هرگونه جانبداری رای آورد و گفته می شود که آرای عبدالله بسیار بیشتر از رقم اعلام شده بوده است و طی 20 روز بعد از انتخابات رای وی دچار فراز و فرود شده است و کماکان فشارها را روی عبدالله نگه داشته اند. پیداست که مردم به عبدالله رای دادند و حتی این احتمال قریب به یقین وجود داشته که ایشان در مرحله اول برنده انتخابات بوده است اما معلوم نیست کمیسیونی که انتخابات را برگزار می کند چه گرایش هایی دارد. اما مهم است که در دور بعدی آرا با شفافیت بیشتری محاسبه شود که منعکس کننده نظر مردم باشد.

وی افزود: در دور اول کرزای عملابا وعده به حمایت از برخی چهره های مجاهد باعث شد تا آرای آنها به نوعی بشکند اما با این حال عبدالله تنها حدود 6 درصد برای پیروزی در انتخابات کسر داشت در حالی که متولیان برگزاری انتخابات اجازه رای دادن به مهاجرین خارج از افغانستان را به دلیل کمبود بودجه ندادند. اگر این اتفاق می افتاد انتخابات در مرحله اول تمام می شد.

این مقام آگاه گفت: به هر صورت یک جریان همزاد، همراه انتخابات است که از ابتدا تا مرحله فعلی به صورت هوشمند انتخابات را رصد و مدیریت می کند، امید است تمامی جریانات درگیر در انتخابات تسلیم آرا و اراده مردم شوند و چنانچه آرای دو نامزدی که به مرحله دوم می روند نزدیک به هم بود افغانستان مجبور است سراغ فرمول هایی مثل ائتلاف برود. گ


فته می شود آقای غنی به مدل پوتین مدودف معتقد است. عبدالله هم با رای 45 درصدی فعلی حاضر به کنار آمدن با جناح مقابل نیست. جامعه یی مثل افغانستان که متشکل از اقوام است نیازمند مدل سیاسی مثل لبنان است که قدرت بین اقوام به تناسب وزن اقوام تقسیم شود.


«اعتماد» در گفت وگو با یک مقام آگاه گفت افغانستان امروز در مرحله دموکراسی جنینی قرار دارد. به هر حال هرکدام از نامزدها که پیروز شوند شرایط سیاسی افغانستان اقتضا می کند که سراغ ائتلاف بروند. در غیر این صورت دولتی ضعیف و مشابه شرایط دولت به اصطلاح ورشکسته روی کار خواهد آمد که در مورد توان دولت در اداره چالش های پیش رو تردید خواهد بود. ما در ایران از انتخاب مردم افغانستان استقبال می کنیم، مایل هستیم شرایط در آینده به گونه یی پیش برود که امنیت در آن کشور به ثبات و پایداری نزدیک شود و اوضاع برای کاهش تولید مواد مخدر، بازگشت مهاجرین مقیم کشورهای منطقه و سایر چالش های افغانستان مساعد شود.




1393/2/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن