تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820724380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کبدی، ورزش بومی محلی که به تقویت و حمایت نیاز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کبدی، ورزش بومی محلی که به تقویت و حمایت نیاز دارد سنندج - ایرنا- ورزش کبدی یکی از رشته های ورزشی اصیل ایرانی است که قدمت آن را به دوران های گذشته می دانند و این ورزش که در میان کردها از جایگاه خاصی برخوردار است، قدمت تاریخی دارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر به واژه ˈکی بودˈ توجه کنیم خواهیم دید که هم اکنون نیز بین لوطی ها و کسانی که خود را صاحب مرام و مسلک لوطی منشانه می دانند رایج است، وقتی وسط گود می روند و رجز خوانی می کنند، فریاد بر می آورند که آهای ˈکی بودˈ می خواست با من نبرد کند و یا اصطلاح عامیانه تر آن این جمله است که فریاد بر می آورند: ˈنفس کش نبودˈ.
دفاع و حمله در نبردها و جنگ ها به دو گونه انجام می گرفته که اتفاقا هنوز هم رایج است، نبرد تن به تن که اکنون به جنگ های چریکی معروف است و نبردهای گروهی که در حال حاضر هم در برخی جنگ ها شاهد آن هستیم.
در قدیم، زمانی که دو گروه می خواستند با هم نبرد کنند در حالی که در دو سوی میدان سپاهیان و لشگریان آنها رودروی یکدیگر صف آرایی می کردند قبل از تهاجم گروهی، بزرگان و دلاوران، یلان خود را که خیلی برجسته بودند انتخاب می کردند و به وسط میدان می فرستاند تا قبل از نبرد تن به تن برای یکدیگر رجز خوانی کنند.
اینگونه بود که یکی اول شروع می کرد به خواندن اشعار حماسی در وصف خود و قوم و قبیله اش و با بر شمردن اصل و نسبش تلاش می کرد به طرف مقابل بفهماند که به استقبال چه کسی آمده است، در این رجز خوانی ها که با صدای بلند خوانده می شد به نحوی که سپاه مقابل هم بشنود، فرد رجز خوان با اشعار حماسی، بیان پیشینه، افتخارات و فتوحاتش سعی در تضعیف روحیه حریف داشت و به طور حتم آنکه در این بین از فن بیان بهتری برخوردار بود و صدای گرم و گیرا و رساتری داشت بیشتر به گروه خود قوت قلب می داد و باعث تضعیف روحیه حریف می شد.
ایرانیان باستان در این امر تبحر خاصی داشتند و سر آمد سخنوران و شاعران و بزرگان این عرصه، حکیم بزرگ طوس ˈابوالقاسم فردوسیˈ است که با داستان رستم و سهراب در شاهنامه بواقع یک آیین حماسی بزرگی را برای ایرانیان بجای گذاشته که هنوز هم برای کشور ما و مردم ما جنبه های حماسی اشعار حکیم طوس کارایی بسیاری دارد.
رفته رفته انسان برای مبارزه با همنوع خود رو به دفاع و حمله دسته جمعی آورد و اگر می بینیم که امروز در ورزش کبدی هفت نفر کمر هم را می گیرند و در برابر حمله مهاجم دفاع می کنند برگرفته از همین تاکتیک قدیمی دفاع است.
ورزش کبدی، این رشته ورزشی اصیل و ایرانی در حقیقت فلسفه ایی دارد که به نبردها و جنگ های قدیم و به سال های خیلی دور برمی گردد زمانی که سلاحی در کار نبود و مردم ایران زمین برای دفاع از خود سعی می کردند با توجه به اقتضای زمان و مکانی که در آن می زیستند خود را برابر حملات دشمن آماده کنند.
در حقیقت می خواهم به اینجا برسم که ورزش ها و بازی های ایرانیان که اغلب در جشن ها و اعیاد و میهمانی ها کاربرد داشته و هنوز هم دارد دارای فلسفه خاصی است و براساس نیاز انسان به وجود آمده است، اگر هم در گذشته و در بازی های سنتی ما به کلمه کبدی ˈزوˈ می گفتند و زو می کشیدند و یک نفس به زمین حریف حمله می کردند به این خاطر بود که در کنار افزایش توان و قدرت بدنی به نیروی نفسانی خود هم اضافه کنند و قدرت خود را از طریق نگه داشتن نفس، افزایش دهند.
امروز اگر چه کلمه کبدی کمی برای مردم نامانوس است اما وقتی با خود این ورزش مواجه می شوند و یا زمانی که برای مردم از طریق صدا و سیما توضیح و نمایش داده می شود می بینیم که خیلی زود اسم محلی آن رشته را بر زبان می رانند و از آنجا که در کشور ما تنوع اقوام و زبان ها و لهجه ها و گویش های مختلفی وجود دارد طبیعی است که هر کدام از مردم به زبان و گویش خاص خود این ورزش را بر زبان بیاورد که البته هنوز هم مردم ما به آن بازی و تفریح می گویند و باورشان نمی شود که همین زو یا کبدی وارد مسابقات رسمی المپیک آسیایی شده و می تواند برای کشور ما مدال به ارمغان بیاورد.
اگر در جایی از ایران می گویند زو، در نقطه ایی دیگر می گویند اش تی تی، در نقاط مختلفی از خراسان، سیستان و بلوچستان و گلستان، کبدی هم می گویند، این یک اشتباه بزرگ است اگر فکر کنیم که کبدی یک کلمه هندی است اگر چه هندی ها هم ریشه ایی از زبان فارسی دری دارند.
کبدی یک ورزش تیمی است که از جنوب آسیا سازمان یافته است، این ورزش اکثراً توسط مردان جوان در هند، بنگلادش و پاکستان به بازی گرفته شده و در جنوب شرق آسیا از محبوبیت برخوردار است، کبدی همان ورزش ˈزوˈ ایرانی است. اصل و منشأ این بازی بومی و محلی بوده است، این بازی در تمام نقاط ایران انجام می شود، در کردستان این ورزش بیشتر به ˈگرزانˈ شبیه است که بیشتر در روستاها توسط جوانان انجام می شود.
در گیلان به این بازی ˈشیرین دودوˈ، در خراسان، گلستان و مازندران ˈزوˈ و در خوزستان ˈاش تی تیˈ و در سیستان و بلوچستان و خراسان ˈکبدیˈ یا همان ˈکی بودیˈ می گویند که ترکیبی از کشتی و راگبی است.
بازی کبدی در داخل سالن (تاتامی)، در زمین خاکی و چمن بدون استفاده از هرگونه وسیله انجام می شود ولی بازی های بین المللی و رسمی باید بر روی تاتامی انجام شود. مهاجمان دو تیم در حالی که به طور مرتب کلمه ˈکبدی کبدیˈ را تکرار می کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابجایی سعی می کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی محدودیت ندارد. در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک به یک پیگیری می شود.
در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود، بطوری که قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوه کسب امتیاز هم بدین صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب می شود ولی اگر حریفان مهاجم را نگه دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه بازگشت مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می دهد.
بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود. تیم ها به نوبت مهاجم را در طول خط مانع نیمه زمین ارسال نموده و تیمی که بیشترین امتیاز را در پایان بازی بدست آورده باشد برنده اعلام می شود، لازمه این ورزش واکنش سریع، ظرفیت ایده آل مربوط به جهاز تنفسی، هماهنگی عضلات و قابلیت بازتابی بازیکنان است.
ورزش کبدی، کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می طلبد، در ماده کبدی استاندارد این بازی 12 بازیکن، هفت نفر در زمین و پنج نفر ذخیره شرکت دارند. این بازی گروهی در دو نیمه 20 دقیقه ای برای مردان و 15 دقیقه ای برای بانوان با پنج دقیقه استراحت بین نیمه انجام می شود.
ورزش کبدی کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می طلبد بطوری که به گفته رئیس فدراسیون کبدی، کسانی که در رشته ریاضی موفق هستند در این ورزش گروهی نیز دارای موفقیت بسیاری بوده اند و اعضای تیم ملی اکثراً دارای تحصیلات دانشگاهی و یا ریاضی خوبی هستند، اگر در این ورزش کارگروهی صورت نگیرد به هیچ طریقی موفقیت کسب نمی شود.
اما کبدی چگونه وارد ایران شد و اصولا چگونه به عنوان یک رشته ورزشی معرفی شد، قضیه به سال 1379بر می گردد و البته کمی زودتر از آن یعنی فکر تشکیل رشته ورزشی کبدی در ایران در بازی های آسیایی 1998بانکوک در ذهن مسولان ورزش ایران شکل گرفت. در این بازی ها یکی از کارشناسان ورزش ایران به نام محمدرضا مقصودلو که در بانکوک حاضر بود طرح تشکیل انجمن کبدی ایران را به دبیرکل و رییس وقت کبدی ملی المپیک ارائه داد که طرح موضوع شد و قرار بر این شد که در ایران مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.
هیات کبدی استان کردستان نیز در حدود سال 85 فعالیت خود را در استان آغاز کرد و در دوره جدید نیز از دی ماه سال 92 هیات استان به دنبال تقویت و احیای این ورزش در استان است که در این راستا نیاز به همکاری و حمایت و تعامل تمام دستگاه ها دارد.
هیات کبدی هم اکنون تنها در شهرستان های سنندج و سقز فعال است و راه اندازی هیات دیگر شهرستان ها جزو برنامه های شش ماهه اول سال 93 هیات کبدی استان کردستان است.ک/4
7346/533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن