تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820882872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط کش سلامت جامعه در دستان کادر مامایی قرار دارد/ کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان البرز در دو سال اخیر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز در همایش روز ماما عنوان شد؛
خط کش سلامت جامعه در دستان کادر مامایی قرار دارد/ کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان البرز در دو سال اخیر
کرج - خبرگزاری مهر: در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما که با حضور بیش از 250 ماما در دانشگاه علوم پزشکی البرز در کرج برگزار شد به مواردی از جمله نقش موثر کادر مامایی در حفظ سلامت مادر و نوزاد، حفظ دقایق طلایی در زایمان های پرخطر و کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادن استان اشاره شد.



به گزارش خبرنگار مهر، آیین بزرگداشت روز جهانی ماما با حضور محمد حسن شاپوری رئیس نظام پزشکی استان البرز، مریم علمی رئیس انجمن مامایی استان حسن ناصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاونان این دانشگاه و با دعوت از شماری زیادی از کادر مامایی بعد از ظهر دوشنبه در دانشگاه علوم پزشکی در کرج برگزار شد. در این مراسم که با حضور بیش از 250 ماما برگزار شد و از 80 کادر مامایی نمونه تجلیل به عمل آمد، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نقش کادر مامایی در کاهش و پیشگیری از مرگ و میرمادران و نوزادان در کشور بی بدیل توصیف کرد و گفت: در سالهای گذشته با تربیت تعداد زیادی کادر مامایی در کشور، شاهد تحول در عرصه بهداشت و سلامت مادران و نوزادان هستیم.

علی کرد افزود: به عبارت ساده، خط کش سلامت جامعه در دستان ماماها قرار دارد زیرا انسان از بدو تولد با ارایه خدمات ماما پا به این عرصه می گذارد.

کرد با اشاره به ذهنیت غلط برخی افراد از دوره فعالیت ماما در جامعه گفت: این قشر از دوران بارداری تا سنن یائسگی به مادران خدمات دهی می کنند و با اجرای طرح تحول نظام سلامت که از امروز در کشور آغاز شده، نگاه جدیدی به فعالیت این قشر در حال شکل گیری است.

وی یادآورشد: باید با کمک جامعه ماما در کشور تصورات غلط برچیده شود و آنها در حفظ سلامت نوزادان و مادران بیشتر کمک کنند.

این مسئول میزان مرگ ومیر مادران و نوزادان در استان البرز طی دو سال گذشته را با کاهش چشمگیری اعلام کرد و گفت: در برنامه تحول نظام سلامت، در دستورالعمل هشت گانه توجه ویژه ای به ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین شده است. نقش اساسی ماما در حفظ دقایق طلایی زایمان های پرخطر

فخرالسادات امامی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز نقش ماماها در حفظ دقایق طلایی در زایمان های پر خطر را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ماماها نقش بالایی در سلامت نوزاد و مادر در زایمان دارند، با توجه به بررسی های انجام شده با وجود این قشر درصد خطاهای بهداشتی و غفلت ها در عرصه زایمان کم شده است. در ادامه ابن همایش رئیس انجمن مامایی استان البرز در سخنانی یمارستان های استان را فاقد تجهیزات مناسب و استاندارد بانست و تصریح کرد: متاسفانه در زمینه کادر مامایی استاندارد های مورد نظر اجرایی نشده است و ما علاوه برکمبود نیرو در بیمارستان ها با قشر وسیعی از ماماهای بیکار مواجه هستیم. کمود کادر مامایی در البرز

مریم علمی افزود: متاسفانه مشکلات بسیاری درحوزه فعالیت کادر مامایی وجود دارد و باید این ها برای ارتقاء سلامت جامعه و نیز تحول در نظامت سلامت ایجاد شود.

علمی با اشاره به اینکه توانمند سازی ماماها همواره در دستور کار انجمن قرار داشته و دارد یادآور شد: پیوند انجمن با نظام پزشکی و دانشگاه پیوند قوی است و همچنان همکاری ادامه دارد و نمی توان جدا باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: در اجرای این طرح نقش ماما به خوبی درک شده است و امیدواریم از نیروی توانمند ماما و جایگاه آن استفاده بهینه انجام شود.

به گفته این مسئول کنون 400 ماما در انجمن مامایی استان البرز فعال هستند. زمان زیادی برای تدوین بسته های سلامت صرف شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ادامه این مراسم بزرگداشت با اشاره به اجرای قانون نظام سلامت و با بیان اینکه برای تدوین بسته های سلامت زمان زیادی صرف شده است، گفت: در این نظام نحوه پرداخت حقوق به پزشک، میزان مرخصی زایمان مادران، ارائه تسهیلات به نوزادان و بالا بردن دستمزد برای ماماها پیش بینی شده است.

حسن ناصری افزود: با اجرای این طرح هزینه های جانبی بیمار کم می شود و تنها بیمار به مسائل بیماری خود فکر می کند و مسائل هزینه ای به حداقل می رسد.

وی گفت: در اجرای این طرح تیم های نظارتی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه شکل گرفته است و به صورت پایلوت روزانه و هفتگی برای پایش برنامه اجرایی در سال از مراکز درمانی و بیمارستان ها و مطب ها دیدن می کنند.

ناصری افزود: با اجرای این طرح در کشور روزی شاهد عدم مراجعه بیمار به لحاظ کمبود تجهیزات پزشکی وپ زشکان متخصص از یک شهر به شهر دیگر خواهیم بود. آماگی بخش خصوصی البرز برای مشارکت در اجرای طرح تحول نظام سلامت

رئیس نظام پزشکی استان البرز در این مراسم با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت از آمادگی بخش خصوصی این استان برای همکاری با متولیان اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

محمد حسن شاپوری در جمع کادر مامایی استان اظهار داشت: انتظار از دستگاه ها و مراکز متولی سلامت در کشور به شدت افزایش پیدا کرده اما ظرفیت های بخش دولتی نمی تواند پاسخگو باشد.

وی گفت: انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی می توانند ضمن کمک به نظام سلامت جامعه در ترویج برنامه های فرهنگی موثر واقع شوند.



 
 


۱۳۹۳/۲/۱۵ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن