تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805144954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره روز جهانی نجوم 18اردیبهشت ماه برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جشنواره روز جهانی نجوم 18اردیبهشت ماه برگزار می شود تهران-ایرنا-مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برای دهمین سال پیاپی روز جهانی نجوم را با برگزاری ویژه برنامه ای در کنار شهروندان جشن خواهد گرفت.


مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:این جشنواره در روزهای 18 و 19 اردیبهشت با هدف ترویج علم نجوم و ستاره شناسی در میان شهروندان و معرفی زمینه های متفاوت فعالیت های گروه ها و مراکز نجومی برگزار می شود.
مهندس مهدی ثامنی افزود:مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در قالب نمایشگاه و غرفه های مختلف آموزشی و تفریحی با همکاری مراکز علمی معتبر از ساعت 9 الی 21 در محل مرکز علوم میزبان علاقمندان به نجوم خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد:سخنرانی های علمی با حضور اساتید مطرح در زمینه نجوم، رصد خورشید، رصد اجرام زیبای آسمان شب، برگزاری کارگاه های آموزشی ، تورهای رصدی کویر، اجرای مسابقه و اهداء جوایز ویژه به نفرات برتر از دیگر برنامه های جشنواره روز جهانی نجوم است.
ثامنی با اشاره به این که روز جهانی نجوم در سراسر جهان برگزار می شود و هر سال یکی از روزهای 15 آوریل تا 15 مه که ماه در وضعیت تربیع قرار دارد به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می شود، گفت: مرکز علوم و ستاره شناسی تهران امسال روز 7 و 8 مه (18 و 19 اردیبهشت ) را به جشنواره روز جهانی اختصاص داده است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر روز بین المللی نجوم به یکی از فرصت های اصلی برای ترویج دانش نجوم و علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود تبدیل شده است.
ثامنی با اشاره به این که در روز نجوم منجمان آماتور و حرفه ای تلاش می کنند مردم را با زیبایی های آسمان آشنا کنند، افزود: برخی تصور می کنند علم موضوع پیچیده ای است و تنها به دانشمندان تعلق دارد.
مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران خاطر نشان کرد: در روز نجوم می توان تا حدی فاصله میان محققان، دانشمندان و مردم را کمتر کرد .به این ترتیب در برخی کشورها، یک یا چند روز درهای آزمایشگاه ها و رصدخانه ها به روی مردم عادی باز است تا همه بتوانند با فعالیت های علمی از نزدیک آشنا شوند.
ثامنی ادامه داد:بیشتر رصدخانه ها به دلیل دوربودن از آلودگی نوری و آلودگی هوا و کم کردن اثر جو، در خارج از شهر و در ارتفاعات بالا قرار دارند و بنابراین حتی اگر برخی روزها رصدخانه ها پذیرای مردم عادی باشد، مراجعه مردم به این مکان ها دشوار است.
وی هدف اصلی مراسم روز نجوم را آشنا کردن هر چه بیشتر مردم با آسمان و کسب تجربیات جذاب از اولین مواجهه خود با دنیای ستاره ها عنوان کرد و گفت:از آنجا که از جذابترین اجرام نجومی که مردم عادی در اولین برخورد خود مایلند آن را با تلسکوپ ببینند ماه است و با توجه به مدار و موقعیت ماه که هر شبی برای رصد این جرم زیبا مناسب نیست.
وی ادامه داد:به همین دلیل برای تعیین روز جهانی نجوم از این قاعده استفاده می شود که در بین نیمه دوم ماه میلادی آوریل تا نیمه اول ماه میلادی مِی (اردیبهشت - خرداد)، نخستین شنبه (تعطیلی پایان هفته کشورهایی که تقویم آنها میلادی است) که به تربیع اول ماه نزدیکتر است روز نجوم خواهد بود.
ثامنی با اشاره به دستورالعمل اتحادیه نجوم که بر اساس آن هر کشوری با شرایط خاص خود روز و هفته نجوم را تعیین می کند، گفت: با توجه به اینکه امسال تربیع اول ماه (شب هفتم ماه قمری) در روز چهارشنبه 17 اردیبهشت اتفاق خواهد افتاد، کشورهایی که در آنها تعطیلی پایان هفته روز شنبه است، شنبه 20 اردیبهشت را روز نجوم می گیرند، اما در ایران این مراسم معمولا در روز جمعه (روز تعطیل تقویم رسمی کشور) که یک روز پیش از روز جهانی نجوم است برگزار می شود.
ثامنی با اشاره به این که هفته ای که به روز نجوم ختم می شود نیز هفته نجوم نامیده می شود گفت: با توجه به شرایط ماه در آسمان و فراهم آمدن امکان مشاهده آن در طول هفته نجوم و به ویژه روز نجوم، به پیشنهاد تعدادی از گروه های نجومی و فعال کشور روز جمعه 19 اردیبهشت روز نجوم و 12 تا 19 اردیبهشت نیز به عنوان هفته نجوم در ایران در سال 1393 اعلام شده است.
مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: زمانی که ماه در وضعیت تربیع قرار دارد این جرم آسمانی هنگام ظهر طلوع می کند و حدود ساعت 6 بعدازظهر به بیشترین ارتفاع (فاصله از افق) می رسد و نیمه شب غروب خواهد کرد. بنابراین از ظهر به بعد می توان با دوربین ها و تلسکوپ های آماتوری، پستی و بلندی های ماه را به مردم نشان داد.
ثامنی گفت: هفته و روز نجوم حدود یک دهه است که در ایران برگزار می شود و در همین مدت کوتاه توانسته تجربیات ارزشمندی دست پیدا کند ، علاقه مندان فراوانی را وارد حوزه دانش زیبای نجوم کند و همزمان شرایط حضور ایرانیان را در فعالیت های ترویجی علمی به اطلاع جامعه جهانی رسانیده است.
وی با اشاره به پیشینه کهن ایران در زمینه اخترشناسی و نقش مهم نجوم در ترویج درست علم و با تاکید بر موقعیت حساس امروز جامعه نجوم آماتوری و حرفه ای ایران از همه گروه ها و انجمن ها، رسانه ها و علاقه مندان درخواست کرد تا با برنامه ریزی مناسب در این رویداد جهانی علمی مشارکت کنند.
علمی(5)**2038**1440
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن